Danske virksomheder i Tyskland er begejstrede
En ny undersøgelse, som DanRevision Gruppen har foretaget blandt danske virksomheder i Tyskland, viser, at 86 procent af de adspurgte virksomheder har fået deres positive forventninger til udenlandseventyret indfriet.
Danske virksomheder i Tyskland har fået indfriet forventningerne til opholdet syd for grænsen.
Det viser en ny undersøgelse, hvor DanRevision har talt med danske virksomheder, der har etableret sig på det tyske marked. Undersøgelsens mål var at finde ud af, hvilke forventninger virksomhederne havde før etableringen, og om forventningerne blev indfriet. Og svarene viser, at der er en generel tilfredshed at spore blandt de firmaer, der har søgt mod det tyske.
Lavere lønomkostninger og udvidelse af kundekreds
Undersøgelsen viser, at motivationen for en etablering i Tyskland blandt andet var lavere lønomkostninger, men også eksempelvis udvidelse af kundekredsen eller et godt erhvervsmiljø i Tyskland blev nævnt. I alt angav 86 procent af virksomhederne, at deres positive forventninger gik i opfyldelse.
Desuden angav 43 procent af interviewpartnerne, at de frygtede problemer i forbindelse med de tyske myndigheder. Dog har 71 procent af virksomhederne ikke haft problemer i denne sammenhæng. Årsagen skal ifølge virksomhederne findes i den, rådgivning de modtog i Tyskland i løbet af etableringsprocessen.
Sproget skal medtænkes
Af undersøgelsen fremgår det imidlertid, at virksomhederne undervurderede kulturelle- og sproglige forskelle i det tyske erhvervsliv og ikke for alvor havde taget højde for denne barriere i deres planlægning.
Undersøgelsen blev gennemført af Andreas Naujoks i forbindelse med mentoringprogrammet „Flensburg – Deine Chance“, et initiativ taget af Flensborgs Universitet og Wirtschaftsinitiative Flensburg e.V.
Andreas Naujoks læser International Management på Syddansk Universitet i Sønderborg og har i et halvt år været i praktik i marketingafdelingen ved DanRevision Gruppen.
- OWG