Danske virksomheder smider elektronik væk alt for tidligt
Ifølge en ny undersøgelse har danske virksomheder meget at lære, hvad angår elektronikprodukters levetid. Den nuværende praksis er hverken fornuftigt eller bæredygtig.
Når danske virksomheder skifter arbejdstablets, sker det i de fleste tilfælde efter to-tre år. På trods af at produkternes reelle levetid snarere er fem år. Det fremgår af resultaterne fra en spørgeskemaundersøgelse foretaget af analysebureauet YouGov på vegne af Panasonic Toughbook. I undersøgelsen svarer 57 procent af respondenterne i form af IT-ansvarlige i små, mellemstore og store danske virksomheder, at der går tre år eller mindre, inden virksomhedens tablets bliver skiftet ud. Kun 5 procent af de IT-ansvarlige svarer, at virksomhedens tablets har en levetid på over fire år. Det er problematisk på mange områder.
Alle kan gøre en forskel
En af de helt store udfordringer i forbindelse med klimakrisen er, at kun meget få tager et egentligt ansvar. Sådan at forstå at mange ser i retning af politikere og de største virksomheder, når det handler om at skabe og drive forandringen. Det i sig selv giver naturligvis også mening. Dog er der i høj grad også noget at gøre for både privatpersoner og alverdens virksomheder, når det kommer til vores alle sammens brug af elektronik. For eksempel ved at vælge langtidsholdbare produkter og ikke skifte dem ud per automatik, eller når den seneste nye – og lidt smartere – model står klar. Det er simpelt, og det er sund fornuft. Ikke desto mindre viser undersøgelsen fra YouGov altså, at størstedelen af danske virksomheder skifter deres tablets ud efter 2-3 år. Skuffende, men egentlig ikke overraskende. For situationen er tilsyneladende den samme over hele Europa.
Svarer til at fjerne fem millioner biler
I hvert fald er det kun få måneder siden, at Europa-Kommissionen offentliggjorde et lovforslag, der forpligter producenter af smartphones og tablets til at stille reservedele og softwareopdateringer til rådighed i mindst fem år. Ikke to eller tre år, men fem år. Lovforslaget har til formål at sikre, at mobiltelefoner og tablets er designet til at være energieffektive og langtidsholdbare, så forbrugerne nemt kan reparere, opgradere og vedligeholde dem, og ikke mindst at det er muligt at genbruge og genanvende enhederne.
Lovforslaget blev stillet som følge af, at europæiske forbrugere ifølge EU ofte smider mobiltelefoner og tablets ud for tidligt, og at enhederne ikke bliver hverken brugt eller genbrugt tilstrækkeligt. Og fordi det koster mange ressourcer og meget energi at fremstille ny elektronik, er der store gevinster at hente ved at forlænge levetiden. Ifølge EU vil miljøeffekten af at forlænge levetiden for smartphones og tablets fra to-tre år til fem år svare til at fjerne fem millioner biler fra de europæiske veje.
Virksomheder sidder fast i unødvendig cyklus
Men hvorfor sker det i så stort omfang, at elektronik som en tablet eller en mobiltelefon bliver skrottet så tidligt? Hvad angår virksomhederne, kunne meget tyde på, at de sidder fast i en unødvendig opdateringscyklus. I hvert fald foretog analysebureauet Opinion Matters på vegne af Panasonic Toughbook i 2022 en stor undersøgelse med deltagelse af henholdsvis engelske, tyske og franske virksomheder. Altså et meget bredt udsnit af virksomhederne i Europa. Her viste det sig, at størstedelen af virksomhederne udskifter deres computerenheder hvert fjerde år. Vel at mærke uden at tage stilling til om det reelt er nødvendigt. Og på trods af at teknologien på området for længst er nået dertil, hvor enhederne kan holde betydeligt længere. Ifølge EU mindst fem år. Stiller man skarpt på de nyeste generationer af for eksempel tablets og den medfølgende support, er det endda lavt sat. Levetiden kan således sagtens være længere, og udviklingen går kun i retning af, at netop det forhold bliver endnu mere udpræget i fremtiden.
Verdens største turn-around
Ifølge den globale analysevirksomhed IDC er tech-industrien ansvarlig for 5-10 procent af verdens CO2-udledning. Derfor er der al mulig grund til, at branchens producenter tænker i bæredygtighed i forhold til eksempelvis produkternes reparationsevne, holdbarhed, levetid og brugen af genanvendte materialer i produktionen. Samt ikke mindst at forbrugerne vælger langtidsholdbare produkter og gør brug af langtidsholdbarheden i stedet for at hænge fast i faste teknologiopdateringer, der hører fortiden til. I stedet for at blive ved med at bruge, smide væk og købe nye telefoner, tablets og computere i ét væk.
Skal vi lykkedes med at vende udviklingen omkring klimaet, kræver det en turn-around af de helt store og en indsats fra alle lag. Selvfølgelig er det politikerne og de største nationer, der tager de vigtigste beslutninger, når de underskriver aftaler og forpligter sig til at nedbringe udledningen af CO2. Det ændrer bare ikke på, at vi også kan nå ekstremt langt, hvis både virksomheder og forbrugere støtter op og integrerer bæredygtighed i alle deres valg og vaner.