Deadline nærmer sig: Nu er det sidste udkald for digitalisering af bogføringen
Den nye bogføringslovs krav om digital bogføring træder i kraft den 1. juli i år og dermed er det ikke længere nok at have sine bilag placeret i A4-mapper. Den rullende implementering af loven startede i 2022 og omfatter de fleste af landets virksomheder. Men der burde have været mere tid til implementeringen, mener Tekniq Arbejdsgiverne.
Erhvervsstyrelsen har godkendt 76 forskellige regnskabsprogrammer til den digitale bogføring. Heraf kan nogle stykker benyttes gratis.. Foto: Colourbox
Tekniq Arbejdsgiverne har varmet op til den digitale bogføring længe bl.a. med tilbud om webinarer til de medlemsvirksomheder, der står over for at skulle ændre praksis, når den digitale bogføring bliver et lovkrav fra 1. juli 2023.
Langt de fleste virksomheder er omfattet. Det gælder således også enkeltmandsejede virksomheder, hvis blot omsætningen overstiger 300.000 kr. årligt.
”Alle de større virksomheder er godt på vej med den digitale omstilling. Det er i højere grad de små virksomheder, der har udfordringer med at finde ressourcerne til at skulle lave omstillingen,” siger Emil Hanquist, der er politisk konsulent i Tekniq Arbejdsgiverne.
Selvom loven er blevet rullet ud løbende siden 1. juli 2022 er det først i januar i år, at Erhvervsstyrelsen har offentliggjort en liste over de 76 registrerede digitale standard bogføringssystemer, der lever op til kravene.
Dermed er det en kort indkøbsfase, virksomhederne har fået.
Emil Hanquist er politisk konsulent i Tekniq Arbejdsgiverne. Foto: Tekniq Arbejdsgiverne
”Man kunne godt argumentere for, at der burde have været mere tid,” siger Emil Hanquist.
”Nogle af vores medlemsvirksomheder har også en udfordring med at finde hoved og hale i de nye regler. Der er helt konkrete krav til, hvordan man f.eks. skal opbevare bilag i sit bogføringssystem – og hvad der overhovedet er defineret som et bilag. Det kan godt skabe usikkerhed,” siger Emil Hanquist.
Mange mindre virksomheder har i dag overladt arbejdet til en ekstern bogholder eller til en revisor – og den praksis kan de fortsætte, blot den eksterne partner lever op til de nye regler.
Revisor skal for virksomheder med revisionspligt oplyse, om virksomheden overholder bogføringsloven. For virksomheder, der ikke har revisionspligt, foretager Erhvervsstyrelsen stikprøvekontrol.
Fakta om digital bogføring
- Alle virksomheder, er er regnskabspligtige efter årsregnskabsloven, skal bogføre digitalt fra 1. juli 2024 i et af de registrerede bogføringssystemer. Listen over de godkendte bogføringssystemer kan du finde på adressen https://erhvervsstyrelsen.dk/fortegnelse-over-registrerede-bogfoeringssystemer
- Hvis virksomheder med pligt til at indsende en årsrapport benytter et specialudviklet system skal bogføre digitalt fra 1. januar 2025.
- Personligt ejede virksomheder med en omsætning på over 300.000 kr. i to på hinanden følgende år skal bogføre digitalt fra 1. januar 2026.
Kilde: Erhvervsstyrelsen