Den dieseldrevne varebil er stadig den foretrukne – men krav om grøn omstilling breder sig

Tal fra 2020 viser, at der på knapt et år var 25.400 nyregistrerede varebiler i kategorien dieselbiler. Det er langt flere end andre typer varebiler. Der er et stykke vej til en grøn bilpark blandt servicevarebiler. Kommuner lægger pres på deres leverandører om grøn kørsel.

Der er et stykke vej til en grøn bilpark blandt servicevarebiler. Kommuner lægger pres på deres leverandører om grøn kørsel. Arkivfoto..

Flere kommuner stiller krav om, at deres leverandører af varer og tjenesteydelser kører grønt. Ifølge Tekniq Arbejdsgiverne er Københavns Kommune de seneste år begyndt at stille krav, at deres leverandører skal reducere CO2-aftrykket ved at køre i elbiler, biogas eller hybrid-plug-in.

I starten er miljøkravene stillet til virksomheder med små køretøjer (under 3.5 ton), fordi teknologien er på plads. I 2020 ramte kravene elektrikere sammen med vinduespudsere og låsesmede, som kører i personbiler og små varebiler og altså med en lettere last end andre grupper af leverandører. Senere vil kravene blive bredt ud til øvrige leverandører i takt med nye udbud og den teknologiske udvikling af miljøvenlige varebiler og lastbiler, forlyder det fra Københavns Kommune.

Nyregistrerede varebiler i 2020 (1.1.20 – 30.11.20)

• Diesel: 25.400
• Benzin: 1.265
• El: 354
• Alm. Hybrid: 300
• Plug-in hybrid: 132
• Gas: 2

I alt: 27.453

Kilde: TEKNIQ ARBEJDSGIVERNE / De Danske Bilimportører.

København og Århus rører på sig
Københavns Kommune har skelet til Stockholm, hvor der er stillet krav om grøn transport for leverandører siden 2010. Også i Århus Kommune er man begyndt at sætte tal på, hvor meget CO2 leverandørernes køretøjer maksimalt må udlede.
Administrerende direktør Troels Blicher Danielsen, TEKNIQ Arbejdsgiverne, siger i en leder: ”Det er kun positivt, at kommunerne tager ansvar for den grønne omstilling, og tendensen vil utvivlsomt sprede sig til andre byer og også til private virksomheder, som ønsker en grøn profil. Derfor bør installationsvirksomhederne nøje overveje, om tiden er inde til at få eldrevne servicevogne ind i flåden, næste gang, der skal købes eller leases nye biler”.

LÆS OGSÅ: Installatørpanelet: Har din virksomhed investeret i el-servicebiler?

Der er dog flere udfordringer med at implementere elbiler i driften:

• Indkøbsprisen er fortsat høj,
• der er for få ladestandere, og
• elbilernes begrænsede rækkevidde er et problem, lyder kritikken fra håndværkerne.

”Særligt sidstnævnte bliver igen og igen nævnt som en udfordring blandt de installatører, der allerede har gjort sig erfaringer med elbiler. Derfor appellerer TEKNIQ Arbejdsgiverne til, at de kommuner, som stiller høje krav til grøn kørsel, samtidig sikrer, at leverandørerne har adgang til parkeringspladser med ladestandere nær arbejdsstedet. En lang række installationsvirksomheder kører hver dag mange kilometer fra oplandet og ind til de store byer for at løse opgaver. De skal selvfølgelig have nem adgang til ladestandere, så det ikke kræver et større regnestykke at finde ud af, om der er batteri nok til både hjemturen og en uforudset tur i købet af dagen”, siger Troels Blicher Danielsen.

De skal selvfølgelig have nem adgang til ladestandere, så det ikke kræver et større regnestykke at finde ud af, om der er batteri nok til både hjemturen og en uforudset tur i købet af dagen.

Troels Blicher Danielsen

Solceller på taget af servicebilen
Nutidens elvarebiler kan maksimalt laste 300 kilo, og det er en begrænsning for de mange varebiler, som transporterer tunge komponenter og værktøjer eller som kører med lift og anhænger. Og så har nutidens elvarebiler en mindre rækkevidde på en opladning sammenlignet med de dieseldrevne varebiler.

For at afhjælpe forsyning af strøm er der udviklet en ny grøn teknologi, der gør det muligt at generere strøm i løbet af arbejdsdagen – nemlig solceller på taget af servicebilen. Virksomheden Solar afprøver i samarbejde med energiselskabet EWII en ny grøn løsning baseret på MIPV-solcelleteknologien. EWII har fået monteret solcellepaneler på en af energiselskabets varebiler, hvor solcellerne producerer grøn strøm til blandt andet de batteridrevne værktøjer, der anvendes i løbet af arbejdsdagen.

”Den nye solcelleteknologi giver fordele og nye anvendelsesmuligheder til vores kunder i en travl hverdag. Solcellerne på taget producerer normalt tilstrækkelig grøn strøm, så de batteridrevne værktøjer altid er opladet og klar til brug, når de er fremme på opgaven. Der er en nem, effektiv og tilgængelig løsning for virksomhederne, og de signalerer samtidig en grøn profil, der bidrager aktivt til den grønne omstilling”, siger Dennis Jeppesen, salgsdirektør for Klima og Energi hos Solar Danmark A/S.

Vølund Varmeteknik A/S

Sponseret

VARMEPUMPER TIL ALT OG ALLE

Danfoss Redan A/S

Sponseret

Ajour 2024

Relateret indhold

31.01.2025Inspectly ApS

Sponseret

Asbestfjernelse: Strammere regler kan tredoble prisen – hvad betyder det for håndværkerne?

31.01.2025Installator.dk

InstallatørGruppen erhverver sønderjyske Jürgensen VVS

31.01.2025Installator.dk

Mads Nipper er fortid i Ørsted

30.01.2025Solar Danmark

Sponseret

Michael Lind Schmidt ansættes som VP, Solution Sales i Solar Danmark

30.01.2025Installator.dk

Evida: Gasforbruget steg i 2024

29.01.2025Odense Congress Center

Sponseret

VVS’25 er udsolgt – 170 udstillere står klar

28.01.2025John Jensen VVS A/S

Sponseret

BLIKOB VVS A/S bliver en del af John Jensen VVS

28.01.2025Installator.dk

150.000 til rådgivning om ESG-dokumentation

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle
Teknologisk Institut - Energi og Klima
Kursus
Energiledelsesuddannelse – ISO50001, med mulighed for certifikat

Teknologisk Instituts energiledelsesuddannelse giver dig stærke kompetencer inden for energiledelse. Med forudgående relevant grunduddannelse og erfaringsgrundlag kan du hos Dancert søge om at afslutte uddannelsen ved en certifikatgivende eksamen i energiledelse efter ISO 50001.

Dato

04.02.2025

Tid

08:30

Sted

Taastrup

Teknologisk Institut - Energi og Klima
Kursus
Energivejledning - installationer

På dette kursus får du den relevante energifaglige efteruddannelse, som gør dig i stand til at finde de mest oplagte energirenoveringsforslag, udregne energibesparelser og udføre arbejdet rigtigt. Fokus ligger på installationerne, fx ved at udskifte en gaskedel til en varmepumpe, men du lærer også at finde energibesparelser på klimaskærmen såsom isoleringsarbejder og vinduesforbedringer.

Dato

04.02.2025

Tid

08:30

Sted

Taastrup

Teknologisk Institut - Energi og Klima
Kursus
Grundlæggende køle- og varmepumpeteknologi

Kurset giver dig en grundlæggende teknisk forståelse for virkemåden af køleanlæg og varmepumper.

Dato

04.02.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Elsikkerhed.dk
Gå-hjem-møde
Installatørmøde 2025 - Ballerup

Hvert år holder ELsikkerhed fyraftensmøder for elinstallatører og ledende medarbejder med elfaglig baggrund. På møderne ser vi på de seneste nye tiltag og krav for elektriske installationer. Vi tager den praktiske tilgang til emnerne og sørger for, at du får svar på dine spørgsmål.

Dato

05.02.2025

Tid

16:00

Sted

Siemens, Ballerup

Vølund Varmeteknik A/S
Kursus
Videregående varmepumpe kursus

Kurset giver dig et dybere kendskab til varmepumpernes styringsprincipper, anlægsopbygning samt fejlfinding og giver dig en generel viden om opstart af varmepumper. Kurset vil indeholde en del praktiske opgaver, og det forudsættes, at du har en vis erfaring indenfor VVS, el og køleteknik.

Dato

06.02.2025

Tid

08:00

Sted

Herning

Teknologisk Institut - Energi og Klima
Kursus
Grundlæggende ventilationsteknik 1

Tre intensive og spændende kursusdage hvor du kan lære meget om ventilationsanlægs funktion, muligheder og begrænsninger - både i teorien og i praksis.

Dato

25.02.2025

Tid

08:30

Sted

Taastrup