Den dieseldrevne varebil er stadig den foretrukne – men krav om grøn omstilling breder sig
Tal fra 2020 viser, at der på knapt et år var 25.400 nyregistrerede varebiler i kategorien dieselbiler. Det er langt flere end andre typer varebiler. Der er et stykke vej til en grøn bilpark blandt servicevarebiler. Kommuner lægger pres på deres leverandører om grøn kørsel.
Flere kommuner stiller krav om, at deres leverandører af varer og tjenesteydelser kører grønt. Ifølge Tekniq Arbejdsgiverne er Københavns Kommune de seneste år begyndt at stille krav, at deres leverandører skal reducere CO2-aftrykket ved at køre i elbiler, biogas eller hybrid-plug-in.
I starten er miljøkravene stillet til virksomheder med små køretøjer (under 3.5 ton), fordi teknologien er på plads. I 2020 ramte kravene elektrikere sammen med vinduespudsere og låsesmede, som kører i personbiler og små varebiler og altså med en lettere last end andre grupper af leverandører. Senere vil kravene blive bredt ud til øvrige leverandører i takt med nye udbud og den teknologiske udvikling af miljøvenlige varebiler og lastbiler, forlyder det fra Københavns Kommune.
Nyregistrerede varebiler i 2020 (1.1.20 – 30.11.20)
• Diesel: 25.400
• Benzin: 1.265
• El: 354
• Alm. Hybrid: 300
• Plug-in hybrid: 132
• Gas: 2
I alt: 27.453
Kilde: TEKNIQ ARBEJDSGIVERNE / De Danske Bilimportører.
København og Århus rører på sig
Københavns Kommune har skelet til Stockholm, hvor der er stillet krav om grøn transport for leverandører siden 2010. Også i Århus Kommune er man begyndt at sætte tal på, hvor meget CO2 leverandørernes køretøjer maksimalt må udlede.
Administrerende direktør Troels Blicher Danielsen, TEKNIQ Arbejdsgiverne, siger i en leder: ”Det er kun positivt, at kommunerne tager ansvar for den grønne omstilling, og tendensen vil utvivlsomt sprede sig til andre byer og også til private virksomheder, som ønsker en grøn profil. Derfor bør installationsvirksomhederne nøje overveje, om tiden er inde til at få eldrevne servicevogne ind i flåden, næste gang, der skal købes eller leases nye biler”.
LÆS OGSÅ: Installatørpanelet: Har din virksomhed investeret i el-servicebiler?
Der er dog flere udfordringer med at implementere elbiler i driften:
• Indkøbsprisen er fortsat høj,
• der er for få ladestandere, og
• elbilernes begrænsede rækkevidde er et problem, lyder kritikken fra håndværkerne.
”Særligt sidstnævnte bliver igen og igen nævnt som en udfordring blandt de installatører, der allerede har gjort sig erfaringer med elbiler. Derfor appellerer TEKNIQ Arbejdsgiverne til, at de kommuner, som stiller høje krav til grøn kørsel, samtidig sikrer, at leverandørerne har adgang til parkeringspladser med ladestandere nær arbejdsstedet. En lang række installationsvirksomheder kører hver dag mange kilometer fra oplandet og ind til de store byer for at løse opgaver. De skal selvfølgelig have nem adgang til ladestandere, så det ikke kræver et større regnestykke at finde ud af, om der er batteri nok til både hjemturen og en uforudset tur i købet af dagen”, siger Troels Blicher Danielsen.
De skal selvfølgelig have nem adgang til ladestandere, så det ikke kræver et større regnestykke at finde ud af, om der er batteri nok til både hjemturen og en uforudset tur i købet af dagen.
Troels Blicher Danielsen
Solceller på taget af servicebilen
Nutidens elvarebiler kan maksimalt laste 300 kilo, og det er en begrænsning for de mange varebiler, som transporterer tunge komponenter og værktøjer eller som kører med lift og anhænger. Og så har nutidens elvarebiler en mindre rækkevidde på en opladning sammenlignet med de dieseldrevne varebiler.
For at afhjælpe forsyning af strøm er der udviklet en ny grøn teknologi, der gør det muligt at generere strøm i løbet af arbejdsdagen – nemlig solceller på taget af servicebilen. Virksomheden Solar afprøver i samarbejde med energiselskabet EWII en ny grøn løsning baseret på MIPV-solcelleteknologien. EWII har fået monteret solcellepaneler på en af energiselskabets varebiler, hvor solcellerne producerer grøn strøm til blandt andet de batteridrevne værktøjer, der anvendes i løbet af arbejdsdagen.
”Den nye solcelleteknologi giver fordele og nye anvendelsesmuligheder til vores kunder i en travl hverdag. Solcellerne på taget producerer normalt tilstrækkelig grøn strøm, så de batteridrevne værktøjer altid er opladet og klar til brug, når de er fremme på opgaven. Der er en nem, effektiv og tilgængelig løsning for virksomhederne, og de signalerer samtidig en grøn profil, der bidrager aktivt til den grønne omstilling”, siger Dennis Jeppesen, salgsdirektør for Klima og Energi hos Solar Danmark A/S.