Den dieseldrevne varebil er stadig den foretrukne – men krav om grøn omstilling breder sig

Tal fra 2020 viser, at der på knapt et år var 25.400 nyregistrerede varebiler i kategorien dieselbiler. Det er langt flere end andre typer varebiler. Der er et stykke vej til en grøn bilpark blandt servicevarebiler. Kommuner lægger pres på deres leverandører om grøn kørsel.

Der er et stykke vej til en grøn bilpark blandt servicevarebiler. Kommuner lægger pres på deres leverandører om grøn kørsel. Arkivfoto..

Flere kommuner stiller krav om, at deres leverandører af varer og tjenesteydelser kører grønt. Ifølge Tekniq Arbejdsgiverne er Københavns Kommune de seneste år begyndt at stille krav, at deres leverandører skal reducere CO2-aftrykket ved at køre i elbiler, biogas eller hybrid-plug-in.

I starten er miljøkravene stillet til virksomheder med små køretøjer (under 3.5 ton), fordi teknologien er på plads. I 2020 ramte kravene elektrikere sammen med vinduespudsere og låsesmede, som kører i personbiler og små varebiler og altså med en lettere last end andre grupper af leverandører. Senere vil kravene blive bredt ud til øvrige leverandører i takt med nye udbud og den teknologiske udvikling af miljøvenlige varebiler og lastbiler, forlyder det fra Københavns Kommune.

Nyregistrerede varebiler i 2020 (1.1.20 – 30.11.20)

• Diesel: 25.400
• Benzin: 1.265
• El: 354
• Alm. Hybrid: 300
• Plug-in hybrid: 132
• Gas: 2

I alt: 27.453

Kilde: TEKNIQ ARBEJDSGIVERNE / De Danske Bilimportører.

København og Århus rører på sig
Københavns Kommune har skelet til Stockholm, hvor der er stillet krav om grøn transport for leverandører siden 2010. Også i Århus Kommune er man begyndt at sætte tal på, hvor meget CO2 leverandørernes køretøjer maksimalt må udlede.
Administrerende direktør Troels Blicher Danielsen, TEKNIQ Arbejdsgiverne, siger i en leder: ”Det er kun positivt, at kommunerne tager ansvar for den grønne omstilling, og tendensen vil utvivlsomt sprede sig til andre byer og også til private virksomheder, som ønsker en grøn profil. Derfor bør installationsvirksomhederne nøje overveje, om tiden er inde til at få eldrevne servicevogne ind i flåden, næste gang, der skal købes eller leases nye biler”.

LÆS OGSÅ: Installatørpanelet: Har din virksomhed investeret i el-servicebiler?

Der er dog flere udfordringer med at implementere elbiler i driften:

• Indkøbsprisen er fortsat høj,
• der er for få ladestandere, og
• elbilernes begrænsede rækkevidde er et problem, lyder kritikken fra håndværkerne.

”Særligt sidstnævnte bliver igen og igen nævnt som en udfordring blandt de installatører, der allerede har gjort sig erfaringer med elbiler. Derfor appellerer TEKNIQ Arbejdsgiverne til, at de kommuner, som stiller høje krav til grøn kørsel, samtidig sikrer, at leverandørerne har adgang til parkeringspladser med ladestandere nær arbejdsstedet. En lang række installationsvirksomheder kører hver dag mange kilometer fra oplandet og ind til de store byer for at løse opgaver. De skal selvfølgelig have nem adgang til ladestandere, så det ikke kræver et større regnestykke at finde ud af, om der er batteri nok til både hjemturen og en uforudset tur i købet af dagen”, siger Troels Blicher Danielsen.

De skal selvfølgelig have nem adgang til ladestandere, så det ikke kræver et større regnestykke at finde ud af, om der er batteri nok til både hjemturen og en uforudset tur i købet af dagen.

Troels Blicher Danielsen

Solceller på taget af servicebilen
Nutidens elvarebiler kan maksimalt laste 300 kilo, og det er en begrænsning for de mange varebiler, som transporterer tunge komponenter og værktøjer eller som kører med lift og anhænger. Og så har nutidens elvarebiler en mindre rækkevidde på en opladning sammenlignet med de dieseldrevne varebiler.

For at afhjælpe forsyning af strøm er der udviklet en ny grøn teknologi, der gør det muligt at generere strøm i løbet af arbejdsdagen – nemlig solceller på taget af servicebilen. Virksomheden Solar afprøver i samarbejde med energiselskabet EWII en ny grøn løsning baseret på MIPV-solcelleteknologien. EWII har fået monteret solcellepaneler på en af energiselskabets varebiler, hvor solcellerne producerer grøn strøm til blandt andet de batteridrevne værktøjer, der anvendes i løbet af arbejdsdagen.

”Den nye solcelleteknologi giver fordele og nye anvendelsesmuligheder til vores kunder i en travl hverdag. Solcellerne på taget producerer normalt tilstrækkelig grøn strøm, så de batteridrevne værktøjer altid er opladet og klar til brug, når de er fremme på opgaven. Der er en nem, effektiv og tilgængelig løsning for virksomhederne, og de signalerer samtidig en grøn profil, der bidrager aktivt til den grønne omstilling”, siger Dennis Jeppesen, salgsdirektør for Klima og Energi hos Solar Danmark A/S.

Eaton Electric Danmark

Sponseret

Vidste du, at elektriske fejl er størst under vedligeholdelsesarbejde?

Uponor

Sponseret

Fremtidens fjernvarmeløsning er lige her

Relateret indhold

22.07.2024Installator.dk

Dansk startup samarbejder med Huawei

15.07.2024Installator.dk

Elektronik skal leve længere og genanvendes

19.07.2024RIB Software

Sponseret

Husk at få fat i din billet til BIM World Copenhagen!

15.07.2024Installator.dk

Elektronik skal leve længere og genanvendes

15.07.2024RIB Software

Sponseret

NY RAPPORT: RIB Markedsundersøgelse 2024!

12.07.2024RIB Software

Sponseret

Få et overblik over alle vores uddannelser/kurser efter sommeren!

12.07.2024Installator.dk

Faldende driftsresultat i Bravida Danmark

11.07.2024HELUKABEL Danmark ApS

Sponseret

HELUKABEL styrker sit engagement i Indien med nyt produktionsanlæg

Jobmarked

Se alle

GEMINA TERMIX A/S

Salgsassistent

Vi søger en salgsassistent, som er serviceminded, udadvendt og har smil i stemmen.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Solar Danmark

Er du vores kollega som Account Manager – Specialist på ABA/AVA

Er du teknisk velfunderet, drevet af salg og kan du formidle tekniske løsninger kommercielt? Vi søger en kollega til Danmarks skarpeste sikrings-team. Skal det være dig?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

22.08.2024

Vølund Varmeteknik A/S

Intern tekniker til kundesupport

Vølund Varmeteknik A/S har egen serviceorganisation med 30 medarbejdere over hele landet. Vi søger nu endnu en teknisk kollega - denne gang til kundesupport på kontoret i Herning.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Vølund Varmeteknik A/S

Teknisk salgskonsulent til VVS-branchen

Vi søger en teknisk salgskonsulent til vores stærke team, og du har nu muligheden for at blive en del af markedets førende leverandør af bæredygtige varmetekniske løsninger.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Vølund Varmeteknik A/S

Er du vores nye servicetekniker?

Vølund Varmeteknik A/S har i de senere år udviklet en professionel serviceorganisation med i øjeblikket 25 eksterne serviceteknikere, som alle kører ud hjemmefra og i tæt dialog med et professionelt serviceteam på kontoret.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

METRO THERM A/S

Financial controller søges til METRO THERM i Helsinge

Er du uddannet financial controller eller er du en erfaren regnskabsassistent, som motiveres af at arbejde med regnskab og tal? Så er det måske dig, som vi søger til stillingen financial controller hos METRO THERM i Helsinge.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle