Digitalt værktøj gør bæredygtighedsrapporteringen let og enkelt
For mange mindre installations- og industrivirksomheder er ESG-rapportering ukendt farvand. Men et digitalt værktøj kan gøre rapporteringen, der bliver efterspurgt i stadig højere grad, nem at få på plads.
For større virksomheder bliver ESG-rapportering et lovkrav fra 1. januar 2024, når CSR-direktivet med fælleseuropæiske standarder for bæredygtighedsrapportering træder i kraft. Men mange mindre virksomheder får også behov for at dokumentere deres CO2-udledning og bæredygtighedsarbejde, fordi det i stadig højere grad bliver et markedskrav og nødvendigt for at komme i betragtning til opgaver og projekter for større kunder og offentlige myndigheder. Hertil kommer at banker, realkreditinstitutter, forsikringsselskaber, pensionskasser o.a. professionelle långivere og finansielle aktører også efterspørger bæredygtighedsdokumentation.
En genvej til rapporteringen kan for medlemmer af Tekniq Arbejdsgiverne være platformen Valified, der er et digitalt værktøj til ESG-rapportering som Tekniq Arbejdsgiverne stiller gratis til rådighed for alle medlemsvirksomheder i 24 måneder. I Valified kan medlemsvirksomheden lave en CO2 beregning, der dokumenterer virksomhedens klimaaftryk, samt en ESG-rapport, der beskriver virksomhedens arbejde med bæredygtighed indenfor de tre områder; E (klima og miljø), S (social ansvarlighed) og G (god virksomhedsadfærd)
“Det er både nemt og enkelt at lave en bæredygtighedsrapport i Valified. CO2-beregningen kræver blot, at virksomheden finder forbrugstal for bl.a. brændstof, energi og vand. ESG-delen dokumenteres ved at svare på nogle spørgsmål om, hvilke områder indenfor E, S og G virksomheden arbejder med.
Det tager max. 30 minutter. Ud fra svarene genererer værktøjet automatisk beskrivelser af virksomhedens indsatser og resultater.
At alle beregninger sker automatisk, og at værktøjet selv foreslår beskrivelser af virksomhedens ESG-indsatser er en kæmpe-lettelse for særligt de mindre virksomheder med begrænset administrative ressourcer. fortæller Bjørn Hove, der er bæredygtighedsspecialist i Tekniq Arbejdsgiverne.
Over 300 medlemsvirksomheder har indtil nu taget imod tilbuddet om at udarbejde en bæredygtighedsrapport med værktøjet.
“Der er sket et paradigmeskifte i interessen for at dokumentere virksomhedens bæredygtighedsarbejde, som er steget markant indenfor det seneste års tid. Flere og flere virksomheder har set, at klima- og bæredygtighedsdagsordenen er kommet for at blive, og at bæredygtighedsdokumentation er nødvendigt, hvis virksomheden skal forblive relevant og interessant for kunder, banker og andre vigtige interessenter”, siger Bjørn Hove.
Der er både små og store virksomheder blandt de medlemsvirksomheder, der har benyttet sig af tilbuddet om fri adgang til Valified i 24 måneder.
“Jeg har et eksempel på en mindre smedevirksomhed med 10-15 ansatte i Midtjylland, som kontaktede os for at få adgang til Valified-værktøjet. Virksomheden har LEGO blandt kunderne, og for at forlænge en samarbejdsaftale krævede LEGO dokumentation for, hvad virksomheden gjorde på bæredygtighedsområdet. Det viser bare at kravene om bæredygtighedsdokumentation ikke afhænger af, om virksomheden er lille eller stor, men af, hvem kunderne er”, siger Bjørn Hove.
“Vi har flere eksempler på, hvordan vores medlemsvirksomheder har kunnet bruge bæredygtighedsrapporten til at forny samarbejdsaftaler eller vundet offentlige udbud - fordi de har været firstmovers på området,” fortæller Bjørn Hove. Udover at bæredygtighedsrapporten dokumenterer virksomhedens klimaaftryk og indsatser indenfor E, S og G, så er den også fundamentet for virksomhedens videre arbejde med bæredygtighed.
Det giver derfor god mening jævnligt at drøfte status på rapporten i bestyrelsen eller med advisory board, tage den op til dialog på medarbejdermøder, og ved møder med kunder eller banken, ligesom det er oplagt at bruge bæredygtighedsarbejdet aktivt i virksomhedens markedsføring, f.eks. på hjemmesiden eller i forbindelse med tilbudsgivning, dog naturligvis uden at komme i konflikt med markedsføringslovens regler om ”greenwashing”.
Vi opfordrer derfor vores medlemmer til at starte bæredygtighedsrejsen med at lave en bæredygtighedsrapport, for så har de dokumentation på, hvad de gør og en baseline, som man så selv kan arbejdere videre ud fra og sætte flere og mere ambitiøse mål for indsatserne”, fortæller Bjørn Hove.
Det er vigtigt at understrege, påpeger Bjørn Hove, at der ikke findes ”gode” eller ”dårlige” bæredygtighedsrapporter.
”Bæredygtighedsrapporten er unik for den enkelte virksomhed, og kan ikke umiddelbart sammenlignes. CO2-udledningen afhænger især af virksomhedens størrelse, opvarmningsform, antallet af servicevogne drevet på fossile brændstoffer som benzin og diesel, samt energiforbruget i forbindelse med virksomhedens drift og produktion. Derudover kan der være forskel på hvad og hvor mange indsatser virksomheden arbejder med indenfor E, S og G-områderne, men bæredygtighedsrapporten viser at virksomheden ”har set lyset”, og er i gang med bæredygtighedsrejsen”, siger Bjørn Hove.