Discountkæmpe kæler om kundeoplevelsen med lyset
Alle nye Netto-butikker har LED-belysning – det er en del af discountkædens belysningskoncept, som ud over energieffektivitet har fokus på kundeoplevelsen
I sommer slog Netto dørene op til en ny butik i Korup i Odense. Bortset fra at alt skinner ekstra nyt, så ligner butikken i Korup landets 459 andre Netto-butikker til forveksling. Lige fra de gule kølemontrer til de aflange armaturer i loftet - som har indgået i discountkædens overordnede belysningskoncept siden 2006, og som bliver produceret særligt til Netto.
Født med LED
Den almindelige dagligvarekunde i Korup kan næppe se det, men loftsarmaturerne er med LED. For nogle år siden besluttede Netto at gå over til mere energieffektiv belysning, så alle nye butikker er ’født med’ LED-belysning.
Langsomt men sikkert bliver belysningen i de eksisterende Netto-butikker energieffektiviseret. Selve armaturet, der kaldes ’Netto-armaturet’, holder man dog foreløbig fast i – for at bevare kundeoplevelsen. Det fortæller Jan Ole Andersen, der er teknisk chef i Netto.
Ingen mørke hjørner
Ifølge Jan Ole Andersen giver Netto-armaturet en rigtig god, ensartet grundbelysning uden mørke hjørner og områder. Det går netop ud over kundeoplevelsen, hvis man dårligt kan få øje på ugens spotvarer.
Herudover har han stor tillid til Riegens, der er producenten bag. Riegens er i samarbejde med grossisten Lemvigh-Müller, som står for alle lysberegningerne og leverancerne, konceptleverandør til Netto-butikkerne. Jan Ole Andersen forklarer, at Riegens armaturer er gennemtestede og har lang levetid. Samtidig er det let at skaffe reservedele - Lemvigh-Müller har nemlig et særligt Netto-lager med produkter nok til 2-3 butikker, så der altid kan leveres. Og så er Riegens proaktive og med til at drive udviklingen af Nettos belysningskoncept.
Gult lys på agurkerne?
Det er nemlig ikke sådan, at man kan vedtage et belysningskoncept og så ellers køre med det i al evighed. Ud over at kunderne stiller større og større krav til indkøbsoplevelsen, så udvikler belysningsteknologien - og trenden inden for supermarkedsbelysning - sig hele tiden.
Ifølge Jan Ole Andersen er trenden lige nu, at man leger mere med lyset og supplerer grundbelysningen med fleksibel spotbelysning, der nemt kan flyttes rundt, alt efter hvilke varer man vil fremhæve. Og hvor man ved hjælp af såkaldte ’food filters’ også har mulighed for at sætte farvet lys på varerne, så de ser mere indbydende ud.
Den mulighed findes allerede i dag i den nye butik i Korup, hvor man i første omgang planlægger at bruge food filters i frugt- og grøntafdelingen.
FAKTA:
- Sag: Netto i Korup, 5210 Odense NV
- Belysningsleverandør: Lemvigh-Müller
- Belysningsproducent: Riegens
- Belysningsarmaturer -
- Butik: Netto-armatur med nyeste LED-teknologi (ikke LED-rør)
- Kølerum, baglokaler, rampe mv.: Nyborg LED
- Udendørs ved p-pladser: Place Lygte LED og Place Væg LED