DSB's IC3-flåde skifter til LED-lys
Industrispecialisten Hans Buch A/S skal levere LED-lysrør til DSB’s IC3-tog. DSB og Hans Buch forventer en stor årlig reduktion i strømforbrug og CO2-udslip.
Snart er det slut med de gamle kviksølvholdige lysstofrør i DSB’s IC3-tog. En opgave har netop været i udbud for at udskifte de mange lysenheder til en mere energisparende LED-belysning.
Her er valget faldet på Hans Buch A/S, som skal levere LED-lysrør til hele DSB’s IC3 togflåde med optioner på resten af DSB’s togflåder, som også består af IC4, Dosto, ER og S-tog.
Det hårdføre LED-lysrør er velegnet til miljøer med høje temperaturer og mange vibrationer. De er oprindeligt udviklet til den maritime industri og offshore-industrien, men de robuste LED-lysrør skal nu også skabe gavn for IC3-togene.
”Vi er enormt stolte over, at Hans Buch vandt udbuddet, foran nogle meget dygtige konkurrenter til at levere en vigtig opgave med at nedbringe energiforbruget og dermed CO2-aftrykket”, fortæller administrerende direktør i Hans Buch A/S, Martin de Feuth Jensen.
”Samarbejdet er sket mellem vores divisioner for henholdsvis jernbane og marine i Hans Buch A/S, og vi er stolte af den kundetilpassede løsning, som vi skal levere til DSB”, siger han.
Hans Buch har en lang tradition for leverancer af løsninger og udstyr til den danske jernbane, forklarer Hans Henrik Nielsen, divisionschef for jernbane i Hans Buch.
”Da vi så udbuddet hos DSB, var det en oplagt mulighed at kigge på de tilpassede løsninger til LED-belysning, som vores kollegaer tilbyder til den maritime industri”, siger han.
Læs også: I august skal kviksølvholdige lysstofrør udskiftes til LED
Strømmen til IC3-tog leveres gennem dieselgeneratorer, og der er en energibesparelse at hente ved at skifte lysstofrør til et tilsvarende LED-lysrør. Strømbesparelsen skyldes LED-teknologiens lave elforbrug, som reducerer den mængde strøm, som motorernes dieselgenerator skal bruge til belysning i for eksempel togenes kupéer og arbejdsområder.
”Der er derfor både kroner og øre, samt et bedre klimaregnskab at berette om”, siger Palle Wredstrøm, divisionschef for Marine i Hans Buch A/S.
De velkendte lysstofrør T5 og T8 indeholder kviksølv, og fra den 25. august i år vil det ikke længere være lovligt at producere og importere nye enheder på markedet i EU. Det skyldes, at lysstofrør fjernes som undtagelse i RoHS-direktivet (Restriction of Hazardous Substances in Electrical and Electronic Equipment).
- PiB