Efter lovændring skal håndværkere passe på, hvad de har med i firmabilen
Varebiler ned til 2.000 kilo kommer til at tælle med, når den nye godskørselslov træder i kræft. Det betyder, at varebilerne skal have en ny registreringsattest – men også, at installatørerne skal passe på med at være for hjælpsomme.
Til juli bliver godskørselsloven ændret, hvilket betyder, at almindelige servicevogne fremover også vil være omfattet af loven og i denne sammenhæng i princippet er at regne for lastbiler. Det skriver tekniq.dk.
Læs også: Juridiske svar: Hvordan håndtere man en ansats private brug af firmabilen?
Hidtil har godskørselsloven været begrænset til køretøjer med en totalvægt over 3.500 kilo, men fra lovændringen træder i kræft gælder loven allerede ved en totalvægt på 2.000 kilo. Hvilke krav, der gælder, afhænger af, om man kører ’firmakørsel’ eller ’godskørsel for fremmed regning’ i bilen.
"Den nye godskørselslov betyder, at det er slut med lige at tage en bordplade med for tømreren, en radiator for VVS’eren eller en stor rulle kabel for elektrikeren”, siger konsulent i Tekniq, Birger T. Christiansen, og fortsætter:
”Hvis man kører med stykgods, som vejer mere end 11 kilo, for andre end sig selv, så er der faktisk tale om godskørsel for fremmed regning. Det skal man have tilladelse til, og varebilens chauffør skal have et varebilschaufføruddannelsesbevis. Hvis ikke man har det, så bryder man loven blot ved at hjælpe en kollega”, siger han.
Må ikke længere hjælpe kollegaerne
De allerfleste installatører vil køre firmakørsel, som overordnet set er transport af gods, som tilhører den virksomhed, der er registreret som bruger af køretøjet. Der er også tale om firmakørsel, hvis du transporterer gods, som virksomheden lejer, låner, udlåner eller er i besiddelse af med henblik på for eksempel køb, salg eller reparation.
Om den nye godskørselslov
- Den nye godskørselslov træder endeligt i kraft 1. juli 2019.
- Godskørselsloven omhandler nu også køretøjer med en totalvægt ned til 2.000 kilo.
- Hvis man har et køretøj, som vejer mere end 2000 kilo og ikke transporterer stykgods, som vejer mere end 11 kilo, kører man firmakørsel. Og så skal varebilen have en ny registreringsattest. Denne registreringsattest skal kunne fremvises ved kontrol – og skal altså med i bilen.
Kilde: Tekniq
Når den nye godskørselslov træder i kraft d. 1. juli 2019, skal varebiler, som anvendes til firmakørsel være registreret hos Færdselsstyrelsen. Det vil sige, at man skal sørge for at bestille en ny registreringsattest med påskrift om, at køretøjet bruges til firmakørsel.
Godskørsel for fremmed regning er, som navnet antyder, transport af gods mod betaling, hvor godset ikke tilhører eller er knyttet til den registrerede bruger af køretøjet.
Læs også: Skat gør det nemmere at køre privat i guldpladebiler
Og her skal man passe på. En hjælpsom installatør eller montør, som ellers kører firmakørsel, kan nemlig relativt nemt komme til at køre ’godskørsel for fremmed regning’ – også uden rent faktisk at modtage betaling i kroner og ører. Ifølge de nye regler må man nemlig ikke længere hjælpe en kollega på byggepladsen med at hente noget tungt, forklarer Birger T. Christiansen.
- JMA