El-installatør sætter flere eldrevne arbejdsbiler på gaden
Efter intern succes vælger danske EL:CON at investere yderligere i en eldrevet vognpark med tilførslen af 25 nye elektriske arbejdsbiler.
Som led i EL:CONs eget bidrag til en grønnere omstilling lancerede installationsvirksomheden sidste år de første elektriske biler til arbejdsbrug.
Elbilerne har vækket tilfredshed hos medarbejderne, hvorfor administrerende direktør i EL:CON, Jesper Knudsen, finder det naturligt at investere yderligere i den elektriske flåde. Det sker med tilførslen af 25 nye CO2-neutrale elbiler, der fordeles mellem afdelingerne på tværs af landet.
"Det har hele tiden været ambitionen, at vi løbende skal bygge ovenpå det samlede antal af elbiler som erstatning for diesel- og benzinbiler, fordi vi mener, at det er vigtigt, at vi virksomhed påtager os det ansvar at presse på udviklingen”, siger Jesper Knudsen.
Elbiler er fremtiden
Gennem trepartsinitiativ mellem Arval, Ejner Hessel og EL:CON arbejdes der på at gøre el-varebilen til et mere effektivt køretøj, der i sidste ende skal have potentiale til at blive et konkurrencedygtigt alternativ på markedet.
På nuværende tidspunkt er det dog endnu ikke realistisk at omlægge hele vognparken til at være eldrevet på én gang. Det skyldes dels økonomien forbundet med en totalomlægning, men også at lade-infrastrukturen fortsat skal udbygges til også i højere grad at dække uden for storbyerne.
Læs også: Danmark skal lære af norske elbil-udfordringer
"I disse år sker der store teknologiske fremskridt, så elbilerne bliver fortsat mere konkurrencedygtige. Jeg tror på, at el-arbejdsbiler er fremtiden, og at de kan blive et reelt alternativ til de biler, der kører rundt i dag, men det kræver fortsat, at hele værdikæden arbejder mod det fælles mål”, siger Jesper Knudsen.
Med problemstillingen forbundet med lade-infrastrukturen arbejder EL:CON endvidere sammen med virksomheden Clever, der leverer elbiler og ladestandere. I 2019 installerede EL:CON således 4.000 ladestandere rundt i landet, og det tal forventes at stige til 8.000 i 2020.
"Incitamentet til at vælge el- og hybridbiler bliver løbende styrket, og speederen hos producenterne er i trykket helt i bund, når det gælder udviklingen af elmarkedet. Jeg tror på, at vi over de næste år vil se, at både lovgivningen, økonomien og hele lade-infrastrukturen til opladning gør det stadigt mere attraktivt at omlægge til elbiler og dermed bidrage til den grønne omstilling. Det gælder også for os selv, for der er ingen tvivl om, at det er den vej, vi vil", siger Jesper Knudsen.
Elbilerne hos EL:CON er Mercedes-Benz eVito, der er den første elbil i sin klasse, og som kan køre op til 150 kilometer på en enkelt opladning. Med en ladeeffekt på op til 7,2 kW oplades eVito fra 0 til 100 procent på cirka seks timer.
- HCL