Er du klar til at digitalisere forretningen? Sådan får du medarbejderne med
I 2020 begyndte vi for alvor at digitalisere vores hverdage. 2021 kommer til gengæld til at handle om, hvordan du får implementeret dine digitale løsninger i hele forretningen, så det bliver en succes.
Her er 4 punkter som du skal være særligt opmærksom på og overveje ifm. digitaliseringen:
1. Start på det rigtige tidspunkt
En stor del af succesen handler om at komme godt fra start. Ændringer er svært for de fleste mennesker, især hvis ændringen ikke falder naturligt. Derfor bør du overveje, hvornår I skal starte med at indføre nye processer, da det uundgåeligt vil kræve tid og ressourcer. Start processen når der ikke er alt for travlt i virksomheden.
Installatører har (heldigvis) travlt det meste af året, men derfor er det endnu vigtigere at vælge det rette tidspunkt. Eller nærmere: At planlægge tidspunktet. Vælg en måned I starter, og planlæg opgaver udenom opstarten, så dine medarbejdere har tid og overskud til at lære de nye processer.
2. Informer dine medarbejdere
Der er større chance for at få implementeret noget, hvis dine medarbejdere ved, hvorfor det bliver implementeret. Sørg derfor for at informere dine medarbejdere løbende.
Både i starten så de ved a) hvorfor ændringen sker, b) hvordan forløbet kommer til at se ud og c) hvad definitionen på succes er, og løbende så de ved hvordan tingene skrider frem. Det kan f.eks. være på morgenmøder, mandagsmødet, eller hvad der giver mening for jer. Når folk føler sig involveret og informeret skaber det mindre usikkerhed, og større villighed til at være med.
3. Ændring af vaner
Digitalisering betyder at noget skal ændres, og derfor vil dine medarbejdere stå overfor en svær proces. Det er svært at ændre vaner, og de vil uundgåeligt fejle i starten, og have lyst til at gå tilbage til de trygge og kendte rammer. Det skal du som leder anerkende, og derfor er det vigtigt at rose når tingene går godt, og opmuntre når tingene går galt.
Og så er nøgleordet gentagelser. Jo flere gange man gør noget, jo mere naturligt (og let) bliver det. Og så er det vigtigt at være opmærksom på, at vaneændring tager tid. Det sker ikke på en uge eller en måned, så vær tålmodig, og hold ved.
4. Motivation er vigtigt
Motivation bliver ofte overset når det kommer til at ændre vaner, men det kan hjælpe dine medarbejdere i gang. Folk der ikke føler sig klar til ændringer, vil ofte have nemmere ved at komme i gang, hvis de har en gulerod at løbe efter. Det kan være en bonus, ekstra anerkendelse, eller noget helt andet. Det bestemmer du.
Og så gælder det om at lave delmål og tilhørende ”gulerødder”, så folk hele tiden har noget at stile efter. Omvendt kan “pisk” også være effektivt, men noget som skal bruges mere varsomt.
Her er de vigtigste take-aways:
Digitalisering kræver tid, tålmodighed, planlægning og kommunikation. Derfor er det vigtigt at du starter processen på det rigtige tidspunkt og løbende kommunikerer med de medarbejder som ændringerne vil påvirke. Når det er sagt vil der naturligvis opstå udfordringer, og derfor kan det være godt at alliere sig med nogle som kan hjælpe med at håndtere processen. Af samme årsag tilbyder vi et konsulentforløb i KlarPris, hvis du ønsker at implementere systemet i din virksomhed, og få det meste ud af det.
Skal vi hjælpe dig med at få implementeret KlarPris?
Du er velkommen til at kontakte mig, hvis du vil vide mere om KlarPris, eller ønsker hjælp til at få systemet implementeret i din virksomhed.
Denne artikel er skrevet af Peter Schlanbusch. Peter er Customer Success Manager i KlarPris, så det er ham du får i røret når du ringer ind. Peter har tidligere siddet i en supportfunktion hos Bordtennis-eksperterne, hvor han bl.a. tog imod alle supportopkald, og guidede kunder til at vælge det rette udstyr.
E-mail: peter@klarpris.dk
Telefon: 69 15 50 70