Ællingen, der blev til installationsbranchens digitale svane

KlarPris blev i 2013 sat i verden for at gøre el- og VVS-installatørernes indkøb nemmere, hurtigere og mere transparent. Ideen var, at man som installatør med ét login havde adgang til alle sine leverandører og dermed nemt kunne afgøre hvor man gjorde det bedste indkøb til hver enkelt opgave. Det kan man stadig – men KlarPris i dag er meget mere: KlarPris har udviklet sig til en digital forretningspartner for både installatør- og leverandørsiden, der letter administration, fjerner rutinearbejde og formidler viden og indsigt i form af data – og som har fuld fokus på også at bidrage til den grønne omstilling.

Foto: KlarPris

04.11.2024

Sponseret

KlarPris

Det startede som en enkel idé: At gøre det muligt for el- og VVS-installatører at overskue egne priser fra alle deres leverandører på én samlet platform og sende ordren direkte derfra. Det var der hurtigt en række kunder, der kunne se fordelene ved, mens det tog lidt længere tid for branchens leverandører at tage idéen til sig. ”I starten, for 11 år siden, var der en vis modstand fra branchens leverandører” fortæller Managing Director i KlarPris, Simon Uldall.  ”De opfattede os som et forstyrrende mellemled, som kom mellem dem og deres kunder. Men efterhånden forstod de, at KlarPris også gav dem en række spændende muligheder for at nå ud til flere og nye kunder. I dag har vi et tæt samarbejde med alle de vigtigste el- og VVS-grossister samt en lang række andre toneangivende leverandører og producenter. Faktisk 70 i alt på det danske marked”. Branchens dengang grimme ælling har udviklet sig til en svane, der også er fløjet til udlandet: I dag har KlarPris i alt mere end 3.800 kunder og 15.000 brugere i Danmark, Sverige, Norge, Finland, Tyskland og Østrig. Sammenlagt er der adgang til data og produkter fra 160 producenter og leverandører. 

”Vi ser os selv som værende på en mission for at udvikle innovative løsninger, der skaber værdi og bygger bro mellem kunder og leverandører”, fortæller Simon Uldall. ”Værdien består ikke kun i kortere tidsforbrug større overskuelighed og branchens største produktudvalg, men i høj grad også af indsigt i egen forretning og indkøbsadfærd, hele vejen fra første kalkulation til kontrol af sidste faktura. Da KlarPris samtidig er meget nemt og hurtigt at integrere med de mest anvendte time/sagsstyringssystemer, er vi en del af en komplet digital løsning til de installatører der, uanset størrelse, tænker og agerer forretningsorienteret og digitalt. Er man omvendt leverandør, kan vi levere data til analyse af markedsperformance og markedsandele”. 

 

Simon Uldall: Vi ser os selv som værende på en mission for at udvikle innovative løsninger, der skaber værdi og bygger bro mellem kunder og leverandører. Foto: KlarPris

En del af noget stort og ambitiøst

KlarPris er i dag et datterselskab i den svensk-baserede og EQT/Adelis-ejede HVD-Group, som udvikler og udbyder en lang række software-løsninger til håndværkere i Europa. ”Fra at være en virksomhed med en udpræget start-up kulutur og en dansk horisont, er vi nu en del af noget stort, ambitiøst og tværeuropæisk”, siger Simon Uldall. ”At vi er en del af HVD-Group, sikrer ikke kun at vi er en langtidsholdbar partner for vores kunder, men også at vi har et solidt fremtidsfundament og kræfter til at produktudvikle og ekspandere; både når det gælder geografi og brancher. Samtidig er der i allerhøjeste grad kommet fokus på kvalitet, sikkerhed og synergier på tværs af HVD-Group. Det har bl.a. udmøntet sig i, at vi netop er blevet certificeret efter ISO 27 001- standarden, ligesom vi selvfølgelig er meget optagede af at dele viden på tværs af vores i alt 550 kolleger til glæde for vores kunder og deres forretninger.

KlarPris er i dag et datterselskab i den svensk-baserede og EQT/Adelis-ejede HVD-Group, som udvikler software-løsninger til håndværkere i Europa. Foto: KlarPris

Bæredygtighedsdata er en klar prioritet

Den tekniske installationsbranche er efterhånden helt på det rene med, at der er kommet væsentligt større fokus på bæredygtigt byggeri. Ikke blot på grund af lovgivning og regler, men også fordi bygherrer og forbrugere i højere og højere grad fokuserer ikke blot på energieffektivitet, men også på materialernes samlede miljøpåvirkning. Det stiller stigende krav til omfanget, kvaliteten og søgbarheden af den tekniske produktinformation; ikke bare for producenter, men også for hele den tekniske installationsbranche:  I fremtiden risikerer komponenter og samlede løsninger at blive valgt fra, hvis deres miljøpåvirkning og bæredygtighed ikke er udførligt dokumenteret og certificeret. 

”Som den tekniske installationsbranches vigtigste og mest transparente handelsplatform, spiller KlarPris en vigtig rolle i formidlingen af fyldestgørende og komplet dokumentation”, fastslår Simon Uldall. ”Det gælder i hele kæden fra producent og grossist til installatør og slutkunde. I tæt samarbejde med vores partnere, er det en meget høj prioritet for os at vi nu og i fremtiden kan levere alle tilgængelig former for bæredygtighedsdata og certificeringer – og gøre det nemt, sikkert og overskueligt for vores installatørkunder at vælge de rigtige materialer og komponenter til hver enkelt opgave.” Simon Uldall slutter: ”Man kan sige, at hvor KlarPris for 11 år siden først og fremmest drejede sig om varer og priser, handler det mindst lige så meget om viden og digitalisering i dag. Det har været en utroligt inspirerende rejse hele tiden at skulle være på forkant med tiden og branchens udvikling. Jeg tror fuldt og fast på at fremtiden bliver mindst lige spændende”.

KlarPris fakta

Med KlarPris får man adgang til egne priser fra 70 leverandører og producenter alene i Danmark ved hjælp af ét login, én søgning og i ét skærmbillede. Erfaringsmæssigt kan man spare mellem 5 og 10 pct. på i forhold til ikke at bruge et indkøbssystem. Derudover har man mulighed for bl.a.:

  • Afsendelse af alle ordretyper
  • Nem kalkulation med altid opdaterede priser
  • Projektmodul til indkøbsovervågning op opfølgning
  • Nem integration med de mest anvendte time-/sagsstyringssystemer
  • Automatisk fakturakontrol fra grossister
  • BI-modul med værdifulde forretningsdata
  • ISO 27001 certificeret 

Læs mere på klarpris.dk

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Digitalisering i installationsbranchen

Udviklingen har været i gang længe. Digitalisering i installationsbranchen handler både om interne processer i virksomheden, relationen til leverandører og kunder og ikke mindst de produkter som f.eks. smarthome teknologien og professionelle løsninger i dag kan tilbyde i markedet.

Med den hastige udbredelse af kunstig intelligens - AI - kommer denne udvikling blot til at gå endnu hurtigere og skabe nye muligheder i alle dele af installationsbranchen.

På indkøbssiden har installatører i dag mulighed for hurtigt og nemt at sammenligne priser fra grossister og producenter og købe ind i et automatiseret flow, der også gør de interne processer nemmere.

Digitale løsninger gør det f.eks. muligt at få et overblik over virksomhedens arbejdsmiljø, mens andre kan tjene penge hjem ved at tilbyde datadrevne servicemodeller til virksomheder.

Mulighederne er utallige – og der bliver flere og flere af dem.

Læs mere i dette tema om, hvordan virksomheder i og omkring installationsbranche udnytter de nye muligheder for at skabe værdi både for sig selv og for kunderne.

Mere fra...

04.11.2024KlarPris

Sponseret

ISO-certificering løfter KlarPris til et nyt niveau af kvalitet og sikkerhed

04.11.2024KlarPris

Sponseret

Ællingen, der blev til installationsbranchens digitale svane

23.10.2024KlarPris

Sponseret

KlarPris bringer ekspres- og afhentningsordre op på et nyt niveau

Ordrestyring, Jublo og KlarPris får fælles ledelse og flytter sammen

09.09.2024KlarPris

Sponseret

23.05.2024KlarPris

Sponseret

Vi er KlarPris - Selvfølgelig er vi med dig hele vejen!

11.04.2024KlarPris

Sponseret

Et nyt kapitel i projektstyring