Erhvervsministeriet råder virksomheder til at forberede ansøgninger til kompensation
Erhvervsstyrelsen planlægger at åbne for virksomheders ansøgninger om kompensation for faste omkostninger. Erhvervsministeren opfordrer derfor virksomhederne til at forberede sig på dette nu.
For at en virksomhed kan søge kompensation for sine faste omkostninger er det et krav, at en revisor påtegner en opgørelse over faste omkostninger, der skal indsendes digitalt til Erhvervsstyrelsen.
Virksomheder, der ønsker at benytte ordningen, bør derfor begynde at forberede deres ansøgninger hurtigst muligt, så pengene så kan komme ud i virksomhederne, lyder opfordringen fra regeringen.
For at få adgang til ordningen skal virksomheden opleve en nedgang i omsætning på mindst 40 procent som følge af COVID-19-pandemien og/eller de tiltag, der gennemføres for at begrænse spredningen i Danmark. Afhængigt af nedgang i omsætning vil virksomheden herefter kunne få kompensation for op til 80 procent af de faste omkostninger.
Læs også: Varmepumpesalg under dobbelt pres
”Flere virksomheder oplever lige nu en markant nedgang i deres omsætning som følge af COVID-19-pandemien. Samtidig har virksomhederne jo stadig omkostninger til husleje og andre faste omkostninger, som skal betales, selvom butikken er lukket eller kunderne udebliver. Det er lige præcis i de situationer, at den her ordning med kompensation for de faste omkostninger kan hjælpe med at holde hånden under danske virksomheder og arbejdspladser”, siger erhvervsminister Simon Kollerup (S).
Bekendtgørelsen for kompensation for virksomhedernes faste omkostninger og den ledsagende vejledning til virksomhederne og revisorerne blev udstedt den 2. april. Rammen, som virksomhederne kan tage udgangspunkt i, når de skal lave deres ansøgning, ligger på virksomhedsguiden.dk
Derudover vil virksomhederne kunne få en godtgørelse på op til 80 procent af udgiften til revisorbistand og maksimalt 16.000 kroner, hvis ansøgningen udløser kompensation.
- HCL