ESCO-aftaler er nu kortlagt
Ny rapport fra DTU beskriver for første gang de såkaldte Esco-aftaler. Det nye er, at kommunerne nu også tør kaste sig over større projekter med tilbagebetalingstid på 15-20 år.
Hvad er ESCO?
- ESCO (Energy Service Companies) er et i dansk sammenhæng nyt begreb.
- Det indebærer, at et privat Esco-firma påtager sig at gennemføre (og evt. finansiere) en energioptimering af en bygning eller anden facilitet samt påtager sig risikoen for, at kunden får et lavere energiforbrug.
Danmark har en stor bygningsmasse, som trænger til at blive energirenoveret. Esco-ordningen gør det muligt for kommunerne at energirenovere kommunale bygninger, uden at de løber en økonomisk risiko, fordi leverandørerne garanterer besparelser på energiforbruget.
Nu har ordningen være under en gruppe forskeres lup. Seniorforsker Jesper Ole Jensen fra Statens Byggeforskningsinstitut (SBi) ved Aalborg Universitet København står sammen med blandt andre lektor Susanne Balslev Nielsen fra DTU Management Engineering bag den nye undersøgelse ESCO i danske kommuner. Den kortlægger for første gang kommunernes motiver, overvejelser og erfaringer med Esco.
Realiserer klimamålsætninger
Esco-samarbejdet er en værdifuld hjælp for kommunerne til at høste de gevinster, der er ved at energirenovere utidssvarende kommunale bygninger og til at realisere kommunale og nationale klimamålsætninger, siger Jesper Ole Jensen.
Susanne Balslev Nielsen uddyber:
En meget stor del af successen med Esco-aftaler er, at Esco-firmaet giver en garanti om konkrete energibesparelser. Det betyder, at kommunerne kan være sikre på, at de penge de investerer i energibesparelser kommer hjem igen, hvilket gør det politisk attraktivt.
Udvikling i opgaverne
På de seks år, som Esco-ordningen har eksisteret i Danmark, er der sket en gunstig udvikling i opgavearten i kommunerne, viser undersøgelsen. I begyndelsen gik kommunerne lidt forsigtigt til værks og involverede sig hovedsageligt i mindre projekter som for eksempel lysstyring og energistyring i de kommunale bygninger. Projekter, der typisk har en tilbagebetalingstid på 5-10 år.
Det er også stadig projekter med relativ kort tidshorisont, der præger samarbejdet, men inden for de seneste par år er der begyndt at komme mere omfangsrige projekter frem. Det er projekter, der er rettet mod klimaskærmen med efterisolering af vægge, tage, udskiftning af vinduer, og etablering af solcelleanlæg og deciderede moderniseringer af for eksempel skolebygninger. Derudover er der eksempler på samarbejder, hvor ESCO-firmaet løser opgaver med pcb-problemer i kommunale bygninger. Disse projekter har typisk en tilbagebetalingstid på 15-20 år.
Små og mellemstore kommuner
Det er især de små og mellemstore kommuner, der har indgået Esco-aftaler for at kunne opfylde kravet om energirenovering i kommunale bygninger. Kommunerne har typisk stået med et kapacitetsproblem, hvor det kniber med både økonomiske resurser og ansatte, der kan varetage opgaverne.
Også de større kommuner er begyndt at benytte sig af fordelene i Esco-ordningen. For selv om store kommuner som regel har egne ansatte, der kan stå for at planlægge og udbyde renoveringsprojekterne, vil det ofte tage lang tid, hvis man skal igennem hele den kommunale bygningsmasse, og dermed går der længere tid med at indhente energibesparelserne. Derfor henter de hjælp i et Esco-samarbejde.
Se hele rapporten ESCO i danske kommuner på sbi.dk.