Sådan får du gang i salget af energirigtige løsninger

Gør mersalg til en del af servicen og start i det små med at foreslå kunden energibesparende produkter som LED-spots og vandbesparende toiletter, lyder rådet fra kursusleder Lars Boisen.

Lars Boisen har mange års erfaring som leder af kurser, der skal gøre installatører til bedre sælgere. Foto: Performanze. .

Der er plads til forbedring, når det gælder installatørernes salg af energibesparende løsninger. På en skala fra et til ti, får branchen et fire- eller femtal af Lars Boisen, direktør i firmaet Performanze, der i samarbejde med Tekniq, Dansk El-Forbund og Blik- og Rørarbejderforbundet udbyder kurser i salg af energibesparende installationer. Han har selv en baggrund som blikkenslager og har flere års erfaring som kursusleder.

Lars Boisens budskab, der går igen på kurserne, er, at mersalg skal gøres til en naturlig del af kundeservicen. Helt konkret kan det eksempelvis inkorporeres ved, at installatøren allerede ved kundens ordreafgivelse spørger om den montør, der kommer ud, må gennemgå de øvrige installationer og foreslå energibesparende udskiftninger, hvor det er påkrævet.  

Læs også: Salgsprocessen stopper ikke, når du har vundet licitationen

”Rigtig mange installatører tager sig ikke tid til det og kaster opgaven ud til svendene, men de ved ikke, hvad de skal kigge efter”, siger Lars Boisen. Han forslår derfor, at man starter med at skrive nogle forbedringssedler, så svendene ved, hvad de skal være opmærksomme på.

”Start med de lavthængende frugter, det kan være LED-spots, sensorer, vandbesparende haner, toiletter og så videre. Man får ikke svendene til at sælge 100.000 kroners løsninger, men mindre kan også gøre det”.

Udnyt din viden
Eftersom mange installatører har haft de samme kunder i mange år, ligger de i forvejen inde med en stor viden om kunderne, som ifølge Lars Boisen snildt kan ’udnyttes’. En ting skal man dog gøre sig klart, kunderne kommer ikke selv og spørger. 

”De energibesparende løsninger ligger i en gråzone mellem el-, vvs-og køle-installatørerne. Så mange kunder ved ikke, hvem de skal henvende sig til, og hvad de kan få ud af det”, siger Lars Boisen.
Et af de kneb, som installatørerne lærer på kurserne, er at stille åbne spørgsmål a la: ”Hvilke planer har I for at spare på energien?” Sådanne spørgsmål ’tvinger’ kunderne til at sætte ord på, hvad de har af ønsker.  

Bange for at prakke kunderne noget på
Ifølge Lars Boisen er mange installatører bange for at miste troværdighed, når de tager sælgerhatten på. Årsagen skal findes i, at de ikke vil prakke deres kunder noget på. Installatørerne møder i dagligdagen mange såkaldte pistolsælgere, der har mere travlt med at få en ordre hjem end at gøre noget godt for kunden. Her tager mange installatører afstand og siger, at det kan de ikke tillade sig over for deres kunder, erfarer Lars Boisen. Men han mener faktisk, at man skylder sine kunder at gøre dem opmærksomme på mulige energibesparelser.

Læs også: Nu kommer der mere salg i varmepumper

”Så længe man har argumenterne og den faglige viden i orden, så vil det efter min mening styrke troværdigheden, når man giver sine kunder mulighed for at vælge, om de vil have en billigere løsning her og nu eller en, der på sigt kan spare dem endnu flere penge”, siger Lars Boisen.

Kræver forankring i ledelsen
Det er dog, efter Lars Boisens mening, ikke nok, at installatørerne bare sender montørerne på salgskurser, som dem han selv afholder. Der skal også fra ledelsens side være opbakning til det efterfølgende salgsarbejde, hvis det skal have nogen mærkbar effekt.

”Jeg oplever, at man i de installationsvirksomheder, hvor det virkelig lykkes at styrke salget, har sørget for at forankre salgstanken i den daglige ledelse”, siger Lars Boisen. I praksis handler det i korte træk om at give medarbejderne opmærksomhed omkring salgsarbejdet og følge op på, hvordan salget gik, fastslår han.

Solar Danmark

Sponseret

Lærlingedagen 2025 - bliv klar til fremtiden - tilmeldingen er åben!

Wygwam Danmark, a division of Niko

Sponseret

Wygwam introducerer P49 og M49 DALI-2 BMS-sensorer fra Niko

Relateret indhold

13.03.2025SCANGRIP A/S

Sponseret

SCANGRIP CONNECT: Arbejdslamper der passer til dit foretrukne batteri

13.03.2025Installator.dk

Grundfos parat til ekspansion i USA

13.03.2025Installator.dk

Nordisk VP indtræder i Schneider Electrics danske ledelse

12.03.2025Installator.dk

Ahlsell henter erfaren kategorichef for el-teknik

12.03.2025Erik Larsen & Søn

Sponseret

Kvalitetsbyggematerialer, lige ved hånden

11.03.2025SCANGRIP A/S

Sponseret

Håndværkeren Dennis begejstret for SCANGRIP CONNECT: "Pissefedt grej!"

07.03.2025Inspectly ApS

Sponseret

NYT fænomen i byggebranchen

07.03.2025Installator.dk

Brødrene Dahl henter ny salgsdirektør fra dagligvarebranchen

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Tilgængeligt og digitalt – et badeværelse for alle generationer

At designe et badeværelse betyder også at tænke på morgendagens behov. I betragtning af det stigende antal mennesker, der har behov for pleje, samt den seneste teknologiske udvikling, er det vigtigt at prioritere tilgængelige og digitale badeværelser til nybyggeri og renoveringer, som kan bruges af mennesker i alle aldersgrupper.

Dato

17.03.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Teknologisk Institut - Energi og Klima
Kursus
Training Course - Refrigeration Plant with CO2, Theory and Hands-on

This two-day training course in refrigeration systems with carbon dioxide (CO2, R744) covers the basics of design, operation and maintenance of refrigeration systems with CO2. The training course combines theory and practice; the emphasis is placed on hands-on exercises of operating different CO2 based refrigeration systems mixed with high quality theory presentations, discussions and knowledge sharing among the course participants on their experiences with refrigeration systems and CO2 as a refrigerant.

Dato

17.03.2025

Tid

08:30

Sted

Aarhus

Dimex
Messe
ISH 2025 forgrener sig i nye retninger – med et nyt koncept og et skarpere fokus på besøgende

Kraftige dynamiske kræfter præger de markeder, hvor sanitets-, varme- og ventilationsindustrien opererer. Det brede spektrum af fagområder og politiske beslutninger ændrer verden. Nu reagerer verdens førende messe for HVAC + Water fra den 17. til den 21. marts på denne udvikling med et nyt koncept og fokuserer mere end nogensinde før på messegæsterne.

Dato

17.03.2025

Tid

09:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
På ISH 2025 styrer vi med smart kontrol og AI mod nul i byggesektoren

Ifølge det internationale miljøagentur står bygningsdriften for 35 procent af energiforbruget og 30 procent af CO₂-emissionerne. Og det betyder, at der er et stort potentiale for at spare energi. På ISH 2025 kan du opleve, hvordan smart bygningskontrol, især intelligent energistyring og kunstig intelligens, kan hjælpe bygningsejere og -operatører med at udnytte dette potentiale.

Dato

17.03.2025

Tid

09:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Løsninger til optimal indendørs luftkvalitet på ISH 2025

Indendørs luftkvalitet spiller en ledende rolle for menneskers velvære, sundhed og præstationer. På ISH, som åbner dørene i Frankfurt am Main fra den 17. til den 21. marts 2025, vil førende producenter præsentere de nyeste teknologier til at sikre et godt indeklima. Deres innovationer sætter nye standarder for effektivitet, komfort og bæredygtighed og bruges i alle typer bygninger.

Dato

17.03.2025

Tid

09:00

Sted

Frankfurt am Main

ABB A/S
Seminar
Kom til ABB Electrification's teknologi- og innovationsdag

Fokus bliver på bæredygtighed, innovation og fremtidens teknologiske løsninger.

Dato

19.03.2025

Tid

08:30

Sted

Dansk Arkitektur Center, Bryghuspladsen 10, 1473 København K