Flere kunder får medhold i klager over el- og VVS-arbejde
I 2024 fik kunder helt eller delvist medhold i 108 ud af 167 klagesager i Ankenævnet for Tekniske Installationer. Solceller og varmepumper gav flest klager, især over forkert dimensionering, støj og dårlig rådgivning. Fire ud af fem klager kom fra Region Hovedstaden.
Foto: Energistyrelsen
Det gik kundernes vej i 65 pct. af klagesagerne i fjor, men tallet kunne måske være lavere - hvis blot virksomhederne tog klagerne alvorligt.
"Nogle virksomheder taber i Ankenævnet, fordi de helt undlader at afgive svar. Hvis en virksomhed ikke reagerer på en klage, kan sagen afgøres alene på baggrund af forbrugerens oplysninger, hvilket ofte betyder, at klageren får medhold,” siger Rikke Schjødt Christensen, der er sekretariatschef i TEKNIQ.
Omkring 30 pct. af klagerne vedrørte varmepumper og solceller, hvilket er samme niveau som året før. Klagerne om varmepumper handler ofte om forkert dimensionering, støjproblemer og manglende sammenhæng med eksisterende installationer.
"I forhold til antallet af solgte og installerede varmepumper er det heldigvis få, der ender som klagesager. Men vi så gerne, at antallet var nul, da det er en stor investering for kunderne. Vi arbejder hele tiden på at sikre kvaliteten, bl.a. ved at stille digitale værktøjer til rådighed for installatørerne,” siger Troels Hartung, bæredygtighedschef i TEKNIQ.
Af de 275 klager i 2024 vedrørte 187 VVS-arbejde, 79 el-arbejde, men 9 sager handlede om både el- og VVS-arbejde, skriver TEKNIQ.dk
De fleste klager kom fra Region Hovedstaden, der stod for 138 af sagerne - svarende til 82 pct.
Dommer Lars Krunderup, formand for Ankenævnet, forklarer:
"Klagerne drejer sig overvejende om pris og kvalitet – og nogle gange begge dele. Faktisk handler 60 pct. af klagerne om kvaliteten af det udførte arbejde,” forklarer formanden for Ankenævnet, dommer Lars Krunderup.
Sagsbehandlingstiden i 2024 var i gennemsnit fire måneder.
-emte