Flere oplever manglende kvalitet i vvs-arbejde
Meget kan gå galt mellem håndværker og kunde, og meget går galt i følge de seneste tal fra Ankenævnet for Tekniske Installationer. I 2022 valgte flere danskere at klage over arbejde udført af vvs-installatører. Der gemmer sig flere årsager bag klagerne, men en væsentlig årsag omhandler arbejdets kvalitet.
De seneste tre år har antallet af indkomne klager hos Ankenævnet for Tekniske Installationer været støt stigende. I godt halvdelen af sagerne i både 2021 og 2022 vedrørte uenighederne kvaliteten af det arbejde, der er blevet udført. Det hænger blandt andet sammen med den øgede efterspørgsel under og lige efter pandemien.
Sekretariatschef i Ankenævnet Rikke Schjødt Christensen siger:
”Vi ser en stigning i antallet af klagesager i takt med, at der de seneste år har været en øget efterspørgsel på håndværkere og derfor også en samlet stigning i udførte arbejdsopgaver. Den øgede efterspørgsel opstod i kølvandet på Covid 19, hvor mange brugte opsparede midler på renovering af boligen. Desuden har den grønne omstilling og de stigende energipriser sat gang i yderligere tiltag ude hos de private”.
Fordi udførte arbejdsopgaver er steget, er vvs-klagesagerne således ikke steget procentuelt i 2022 men snarere i tråd med efterspørgslen.
Hos den danske designvirksomhed Unidrain forholder man sig som producent og leverandør til vvs-branchen løbende til omfanget og indholdet af klagerne hos Ankenævnet. For selvom forbrugeren ikke er Unidrains direkte kunde, så er der ifølge produktchef Jacob Honoré måder, hvorpå man som virksomhed kan kvalitetssikre produkter, der kan imødekomme og nedbringe antallet af klager.
”Vi har for længst omfavnet kvalitet som et parameter, vi adskiller os fra markedets konkurrenter. Udover æstetik og godt design, handler høj kvalitet også om at sikre gode arbejdsgange og materialevalg for installatøren”, siger produktchefen.
Læs også: Højere mindsteløn og nyt lønloft på vvs-området
Klagerne hos Unidrain selv er heldigvis ikke mange, og de tilskrives typisk ukorrekt montage end selve produktet. Alle tilbagemeldinger tages med i den videre udvikling og optimering.
”Selvom vi allerede tilbyder et af verdens sikreste afløb, så kan vi blive endnu dygtigere til at tilpasse os installatørernes behov. Det skal være så let for dem som muligt i en travl hverdag. Vores mål er hele tiden at komme nærmere det perfekte produkt Med afsæt i kunderne”.
Jacob Honoré fortsætter:
”Som et naturligt led i produktudviklingen og sparringen med vores kunder vurderer vi, om noget kan gøres bedre - enten i materialevalg, installationsproces eller teknisk konstruktion. Det vil ofte resultere i både besparelser og et bedre produkt. Dialogen danner grobund for flere af de tests og kvalitetssikringer, vi udfører”.
Jacob Honoré, der er uddannet ingeniør, har de seneste 15 år stået i spidsen for udvikling af Unidrains nye produktkategorier. Derudover arbejder Jacob og hans ingeniørkollega Mia Borst Stuhr sideløbende med at gøre eksisterende produkter som linjeafløbet endnu bedre.
”Vi er designnørdede her i butikken. Det kommer til udtryk i måden, vi arbejder på, for bag designet finder man den umådeligt høje kvalitet, og den kvalitet opnår og fastholder vi kun, når vi løbende udfører de rette tests med henblik på fortsat at kunne kalde vores linjeafløb et af verdens sikreste”, understreger Jacob Honoré.
På Unidrains matrikel har de egne testfaciliteter, hvor Mia og Jacob blandt andet udfører flowtest, vandsøjletest, kemitest, tryk- og belastningstest samt smudstest.
Trods kontinuerlige tests og optimeringer så er man i designvirksomheden bevidst om, at kvalitetssikringen ikke helt vil forhindre uoverensstemmelser og klager i at opstå.
”Hvis vi kan udvikle og optimere vores produkter, så håndværkerne gnidningsfrit og smidigt kan gennemføre korrekte installationer og dermed minimere risikoen for fejl, så er forhåbningen, at det kan have en afsmittende effekt på antallet af forbrugerklager, der lander hos Ankenævnet og som omfatter VVS-arbejdets kvalitet”, siger Jacob Honoré.
- PiB