Flere VVS-firmaer er på glatis, når det kommer til montering af vinterdæk
En undersøgelse fra Blik- og Rørarbejderforbundet viser, at mere end hver tredje VVS-firma nedprioriterer sikkerheden og helt undlader at montere vinterdæk på servicebilerne.
I tilfælde af snedækkede veje i årets koldeste måneder, er der markant større risiko for alvorlige trafikulykker, hvis man vælger at droppe monteringen af vinterdæk på sin bil.
Dog er flere VVS-firmaer efter sigende villige til at tage den chance. Det viser en undersøgelse foretaget af Blik- og Rørarbejderforbundet, der har analyseret udbredelsen af vinterdæk blandt medlemmerne i VVS- og skorstensfejerbranchen.
37 procent af respondenterne svarede nemlig, at de har undladt at få sat vinterdæk på deres servicebil.
Forbundssekretær Søren Schytte undrer sig over undersøgelsens udfald.
”Det tal er alarmerende højt og giver anledning til højlydt forundring. De ansatte i VVS- og skorstensfejerbranchen bruger ofte mange timer bag rattet hver eneste dag, så det er at spille hasard med deres sikkerhed, når man ikke prioriterer vinterdæk på servicebilerne”, siger han.
Læs også: Ny app skal optimere installatørens indkøb
Farlig lappeløsning
I stedet for at sætte vinterdæk på servicebilen, kompenserer 78 procent af de adspurgte i undersøgelsen ved at montere helårsdæk i stedet. Derudover svarede 11 procent, at deres arbejdsgiver ikke fandt det nødvendigt med vinterdæk.
Ifølge FDM er helårsdæk dog ikke en optimal løsning, når der er is, sne og generel glatføre på vejene om vinteren.
”Når en dækproducent tilstræber at lave et dæk, der er velegnet til kørsel i al slags føre, bliver det et dæk, der er nogenlunde til lidt af hvert uden at være optimalt på alle discipliner. Er du afhængig af at skulle kunne køre ude hele vinteren, så er det vinterdæk, der skal vælges”, skriver interesseorganisationen på sin hjemmeside.
Da varebiler og andre typer køretøjer med tungere læs ikke er fremstillet med de samme sikre køreegenskaber som almindelige personbiler, er det ekstra vigtigt sætte vinterdæk på servicebilerne.
FDM anbefaler, at disse typer køretøjer skal monteres med dæk, der er angivet med bogstavet ’C’. Disse dæk kan klare flere kilo og er derved mere sikre til kørsel under usikre forhold.
”Som både VVS’er og skorstensfejer oplever man ofte at skulle udføre sit arbejde, selvom vejene er både sne- og isglatte. Arbejdsdagen starter jo ofte på tidspunkter, hvor vejene endnu ikke er ryddet. Og det gør det kun endnu vigtigere at have nogle gode vinterdæk på servicebilen”, understreger Søren Schytte.
- HL