Forbrugerrådet vil have håndværkersmiley
Forbrugerrådet vil have indført en håndværkersmiley, som skal sikre forbrugerne mod byggesjusk.
Forbrugerrådet vil have indført en håndværkersmiley. Ifølge Forbrugerrådet vil de glade og sure smileyer nemlig hjælpe forbrugerne til at vælge den rigtige håndværker, så de kan undgå byggesjusk. Det skriver information.dk.
Når forbrugere skal vælge en elektriker eller en VVS-arbejder, så skal man vide, om sikkerheden er i orden. En nem måde at gøre det på er, at virksomheden får en smiley, siger direktør Lars Pram.
Forbrugerrådet henviser til en kontrol i 2011, hvor Sikkerhedsstyrelsen fandt farlige eller alvorlige fejl i 58 procent af nye el-installationer.
Læs også: Møldrup nomineret til årets elinstallatør for tredje år i træk
Hos installatørernes organisation, Tekniq, er man enig, i, at der skal være mere åbenhed omkring håndværkernes arbejde.
Myndighederne gennemfører i dag kontrolbesøg for at tjekke håndværkernes egenkontrol, og Tekniq mener, at forbrugerne skal kunne få adgang til resultaterne.
Administrerende direktør i Tekniq, Niels Jørgen Hansen, mener dog ikke, at en decideret smiley-ordning burde være nødvendig.
"Når en virksomhed er autoriseret af det offentlige, så er det et kvalitetsstempel i sig selv. Autorisation er den højeste kvalitetssikring, og det burde svare til en glad smiley", siger han.
Læs også: Er vi installatører en flok småuduelige håndværkere?
Folketingets erhvervsudvalg drøfter lige nu et lovforslag om nye autorisationsregler på el- og VVS-området. I den anledning mener Forbrugerrådet, at det er oplagt at inddrage en smiley-ordning.
- JDN