Forskningsprojekt skal komme med idéer til løsning af et stort problem
Manglen på faglærte er allerede i dag et stort problem - og det bliver ikke mindre i fremtiden, når mange ældre trækker sig ud af arbejdsmarkedet. Nu har en professor fra RUC modtaget 3,1 mio. kr. til at finde ud af, hvordan erhvervsuddannelserne gøres mere attraktive.
Alt for få unge vælger en erhvervsuddannelse og i slutningen af 2022 viste en analyse fra SMVdanmark, at antallet af faglærte i arbejdsstyrken vil falde med ca. 81.000 personer i løbet af de næste ti år.
Regeringen har sat fokus på at gøre erhvervsuddannelserne bedre, og nu har professor i politik og forvaltning, Martin B. Carstensen fra RUC har modtaget 3,1 mio. kr. fra Danmarks Frie Forskningsfond til at forske i overgangene i uddannelsessystemet.
“Mange unge og deres forældre opfatter erhvervsuddannelse som en 'dead end' for de dårligste studerende. Her skal man ikke undervurdere betydningen af de diskurser, der har domineret uddannelsesdebatten, hvor høj videregående uddannelse er blevet opfattet som det vigtigste middel til at uddanne befolkningen til at deltage i den internationale økonomiske konkurrence,” siger Martin B. Carstensen.
Trods forskellige reformer gennem de seneste årtier er uddannelsernes overordnede imageproblem ikke blevet løst.
Han peger bl.a. på, at der i arbejdsmarkeds- og socialpolitikken har været fokus på uddannelse som vejen til inklusion på arbejdsmarkedet, hvor erhvervsuddannelserne har spillet en central rolle, fordi man har taget imod nogle af de mest udfordrede unge, der ofte har kæmpet med andre sociale udfordringer.
“Med tiden har man fra politisk hold konstateret, at selvom erhvervsuddannelserne kan gøre meget for at fremme den sociale inklusion, har uddannelsernes omdømme taget skade. Især fagforeninger og arbejdsgiverorganisationer har gjort meget for at ændre fortællingen om erhvervsuddannelse, men der er stadig lang vej at gå, siger han
Nu skal forskningsprojektet søge at gøre os klogere på nogle af faktorer, der er afgørende for at skabe attraktive uddannelser og på skolernes evne til at fastholde de studerende.
-emte