Fremtidens VVS-energispecialister
”Der er rigtig meget fokus på energi lige nu, og de næste helt store trends inden for sanitet bliver hygiejne og bæredygtighed”, sådan lyder det klare budskab fra Emil Bloch, Jesper Jensen, Christian Jørgensen og Jørgen Mathiesen. De kan alle skrive titlen som VVS-energispecialister på visitkortet, når de til næste år forlader Rybners Tekniske Skole i Esbjerg.
”Vi skal til at se kvalitet i et bredere perspektiv, der både handler om selve produktet og den måde det produceres og kan bortskaffes på. Samtidigt er det vigtigt, at produktet er enkelt at installere og vedligeholde", siger Jørgen Mathiesen.
Overraskende produkt
På Rybners er der sat en hel uge af til præsentation af forskellige produkter, så lærlingene kan få kendskab til nye produkter og teknologier.
Toiletterne fra Japanske TOTO vakte opmærksomhed på flere måder.
Når det gælder hygiejne, er TOTOs toiletter ikke til at komme uden om, fordi de har flere teknologier på dette område, som ikke findes på andre produkter. Det er et ekstra plus, at en af dem gør toiletterne nemme at montere:
”Det er rigtig smart, at man aldrig skal drosle vandtrykket i cisternens skyllerør, når man monterer et TOTO toilet, fordi det virker på alle cisterner uanset højde”, understreger Jørgen Mathiesen.
”Det er også nyt for mig, at der findes toiletter, som slet ikke sprøjter - ikke engang med de mindste partikler. Det gælder for alle TOTOs toiletter og douche-toiletter, fordi de har en særlig skylleteknik, en meget glat og stærk glasur og ingen skyllekant” siger Jesper Jensen.
Der var også enighed om, at det er super-relevant, at et douche-toilet fra TOTO selv kan danne elektrolyse-behandlet vand, som dræber bakterier og vira.
Pris
Pris og design fik også et par kommentarer med på vejen:
”Det er overraskende for mig at høre, at douche-toiletter fra TOTO faktisk slet ikke er dyre i sammenligning med andre douche-toiletter, og at der ligger en god indtjening på produktet for installatøren. Jeg var heller ikke klar over, at man kunne få douche-toiletterne i forskellige prisklasser, så det kan være interessant for flere slutbrugere”, sagde Christian Jørgensen.
”Man skal heller ikke glemme, at udseende betyder meget for kunderne. Derfor er produkterne fra TOTO også spændende”, konkluderer Emil Bloch.