Geberit: Efter en afmatning er markedet på vej op igen
Forbrugerne har efter Corona og energikrise valgt at bruge penge på energirenoveringer frem for nye badeværelser. Men nu er markedet ved at komme tilbage igen, siger Peter Mølgaard-Hansen, der er salgsdirektør i Geberit Danmark.
Skal – skal ikke. Renovering af badeværelset er en stor investering, og den har mange danske boligejere valgt fra i de sidste par år til fordel for måske mere snusfornuftige investeringer i isolering, nye vinduer og anden energirenovering som udskiftning af det gamle gas- eller oliefyr med mere miljørigtige varmepumper eller fjernvarme.
Men nu fornemmer salgschefen fra Geberit, at markedet er ved at vende tilbage igen. Han mærker det bl.a. på en øget efterspørgsel efter douche-toilettet, som efter nogle gode år under Corona har haft det svært i de nordiske lande.
Det var ellers Geberit, der opfandt douche-toilettet tilbage i 1978. Det var der bare ikke mange, der opdagede. Slet ikke i de nordiske lande, hvor i mod japanerne hurtigt kopierede konceptet og gjorde douche-toilettet særdeles udbredt i på de breddegrader.
Men nu skal det være, mener Geberit, der tidligere i år sendte en billigudgave af douchetoilettet på markedet til en vejledende pris på 9.600 kr. inkl. moms.
”Det kan dét, det skal,” siger salgsdirektør i Geberit, Peter Mølgaard-Hansen, der håber, at en indstigningsmodel kan lokke flere danskere til at blive vasket bagi.
Og salgstallene peger i den rigtige retning: Vi har gennem flere år set en generel tendens til, at douche-toiletter bliver stadigt mere populære og den tendens ser vi fortsat,” siger salgschefen.
Der er størst afsætning på de dyreste modeller, der koster op mod 40.000 kr. – og af den nye billige model.
”Det er nok klassisk. Dem, der vil prøve det for første gang, tager den indstigningsmodellen, mens de kunder, der er blevet vant til komforten, skifter ud til de dyreste modeller,” siger han.
I de nordiske lande er gulvstående toiletter en udbredt standard og Geberit lancerede derfor i foråret et nyt gulvstående toilet med turboflush, som er det første på markedet og ikke kræver den store ombygning af installationerne i badeværelset.
Mens afsætningen af douche-toiletter vokser, er der ifølge Peter Mølgaard-Hansen sket en afmatning i efterspørgslen på berøringsfrie betjeningsplader i forhold til toppen under Corona-krisen, hvor opmærksomheden på hygiejne nåede et topniveau.
”Nu ser vi, at der er efterspørgsel på betjeningspaneler i forskellige metaller og i forskellige farver – bl.a. hitter de matte farver, som vi også kender fra biler,” siger han.
I forhold til nybyggeri ser Geberit et stadigt voksende fokus på effektivitet i forhold til installationsprocesserne.
”Vi taler med vores kunder om, hvordan vi måske kan foretage ændringer, der vil gøre det lettere for dem at opnå tidsbesparelser ved installationen. Derfor har vi tilføjet easy fix montage på flere af de væghængte toilet, dvs. at toilettet kan installeres af en person, som både løfter og spænder fast.
På designdelen ser vi generelt, at det skal være god gedigen kvalitet på designet foran væggen. Typisk tilbyder typehusfirmaerne deres kunder et valg mellem god, bedre, bedst, når det gælder indretningen og udstyret i badeværelset,” siger Peter Mølgaard-Hansen.
Men uanset hvilket niveau, der vælges, er bæredygtighed altid et tema i dag.
”Vi arbejder på EPD´er og livscyklusanalyser, men så handler bæredygtighed om at vi har nogle effektive fabrikker, der bruger mindst mulig energi på fremstillingsprocesserne. Vi kigger ligesom nogle af vores kolleger ind i at benytte elovne i stedet for gasovne til fremstilling af keramikprodukterne. Effektivisering af energiforbruget er en on going proces, som Geberit har fokuseret på i mange år,” siger salgsdirektøren.
Fabrikkerne fylder mest i Geberits energi- og bæredygtighedsregnskab, men også i det enkelte salgsselskab er der fokus på bæredygtighed.
”Vi kigger på, hvilke biler vi kører i og hvordan vi affaldssorterer, som så mange andre virksomheder gør det,” siger salgsdirektøren i den danske del af det schweiziske selskab, der i år fejrer 150-års jubilæum og 40-års tilstedeværelse på det danske marked.