Grøn Fastbox-levering er et hit hos håndværkere
Solar oplever massiv succes med levering af Solar Fastbox via cykelbude og varer pakket ind i bæredygtig emballage. Nu arbejder virksomheden på at udvide løsningen nationalt.
Siden sourcing- og servicevirksomheden Solar introducerede Solar Fastbox - én-times levering via cykelbud til københavnske installatører og montører – har virksomheden oplevet omfattende tilfredshed fra kunderne. Succesen betyder, at Solar nu overvejer at udvide leveringsformen til andre lokationer i Danmark og potentielt internationalt.
”Vi vil om muligt gerne bruge cykler til levering i andre større byer i Danmark og måske også i udlandet. Vi ser naturligvis på afstande fra vores kundecentre til de steder, hvor vi typisk leverer Fastbox i dag. Vi ønsker at benytte levering via cykelbude så meget som overhovedet muligt, så længe vi kan levere til vores kunder inden for den aftalte tid”, siger Jacob Horn, commercial service manager i Solar Danmark.
Cykelbudene i København leverer Solar Fastbox inden for en radius af fire kilometer fra kundecentret. Ud over afstanden er det eneste andet krav, at varen skal kunne være i den rygsæk, der bruges af cykelbudene.
”Vi glæder os over at servicere vores kunder i det københavnske byliv endnu bedre - uden om al trafikken og på en miljøvenlig måde. På grund af overfyldte veje kommer cykler faktisk ofte hurtigere frem til vores kunder end biler”, fortæller Denise Goldby, der er afdelingsleder i Solar Kundecenter København.
Læs også: Solar udvider med nyt kundecenter i København
Logistikken skal være bæredygtig
Kundecentret i København arbejder med bæredygtighed på en række fronter i relation til levering, transport og emballage. Det betyder blandt andet, at kunderne får varer pakket i miljøvenlige papirsposer.
”Vi benytter papirsposer i stedet for plastikposer eller papkasser. Vi har fokus på at bruge så lidt emballage som overhovedet muligt. Det betyder, at vi har papirsposerne i flere forskellige størrelser, så vi kan pakke efter, hvor meget den enkelte vare fylder”, siger Denise Goldby.
Solar oplever en fortsat vækst i antallet af Fastbox-leveringer. Årligt bliver det til over 100.000 styk på tværs af markeder. Flere og flere installatører og montører kan se fidusen ved Solar Fastbox. De bruger fx Solars leveringsservice, når de akut mangler produkter til at løse en opgave. Inden for en time får de leveret varer direkte til døren hos de kunder, de er ude hos.
”Med et stigende antal Fastbox-leverancer har vi behov for adgang til fleksibel levering, og vi glæder os over, at vi nu også har fået tilført et grønt element. Vi vil hele tiden gerne udvikle vores services til kunderne. Tid er en vigtig faktor i en travl hverdag, og vores kunder ønsker både at reducere omkostninger, lagerbeholdninger og arbejdsbyrde, samtidig med at produktiviteten øges. Derfor er Solar Fastbox en strategisk vigtig satsning for Solar”, siger Jacob Horn.
- HCL