Green Power Denmark advarer om skruppelløse elleverandører
Adskillige elkunder har oplevet, at de – uden at de ved af det – har fået en ny elleverandør. Skruppelløse elselskaber er tilsyneladende begyndt at overføre elkunder fra andre selskaber, uden at den enkelte kunde har bedt om det. Og det kan blive dyrt for kunden.
Green Power Denmark har kendskab til to selskaber, som tilsyneladende benytter en vildledende og i nogle tilfælde aggressiv praksis, som kan være i strid med markedsføringsloven, skriver selskabet i en pressemeddelelse.
Selskaberne kan have fået fat i forbrugerens navn, adresse og CPR-nummer fra databaser, som sælger den slags. De kan også over telefonen have vildledt forbrugeren til at udlevere oplysningerne.
“Hvis man kender en forbrugers adresse og CPR-nummer – og er skruppelløs nok – kan man flytte en forbruger over til sit eget selskab, uden at forbrugeren ved det. Vi er bekendt med, at det er sket i en række tilfælde, og det er en praksis, som vi skal have stoppet,” siger Martin Dam Wied, afdelingschef i Green Power Denmark.
Klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard har fornylig indledt en dialog med blandt andre Green Power Denmark om at få indført regler, som kan stoppe de brodne kar blandt elleverandørerne.
I de senere år har mange forbrugere prøvet at blive ringet op af pågående telefonsælgere fra enkelte elleverandører. Det har ført til et stort antal klager hos Forbrugerombudsmanden om ulovligt telefonsalg og vildledende eller aggressiv markedsføring.
Green Power Denmark opfordrer forbrugerne til at klage til Forbrugerombudsmanden, hvis de - uden at vide det - er blevet flyttet til et andet elselskab.
-emte