Grohe: ISH er mulighedernes legeplads
Der var masser af god forretningskarma på ISH-messen, hvor både Dansani og Grohe kunne melde om mange, interesserede besøgende fra nær og fjern.
ISH-messen, der fandt sted i Frankfurt i midten af marts, rundede 200.000 besøgende og havde knap 2.500 udstillere fra over 60 lande. 64 procent af udstillerne og 40 procent af gæsterne var internationale, hvilket er den største andel nogensinde.
”ISH vokser og bliver i stigende grad international. Indekstallene er fantastiske og stemningen i udstillingshallerne var fremragende. Så vi er utrolig tilfredse med eventen”, siger Wolfgang Marzin, CEO for arrangøren Messe Frankfurt.
Andelen af internationale besøgende steg med fem procent sammenlignet med ISH-messen i 2015. Flest udenlandske gæster kom fra Kina, Italien, Frankrig og Holland.
Læs også: Grohe vil forebygge vandskader med sensor-teknologi
Mange af udstillerne havde sat alle sejl til for at tiltrække flest muligt gæster til netop deres stand. Også adskillige danske udstillere, og danske afdelinger af internationale producenter, havde fundet vej til ISH, der er verdens største inden for kombinationen af vand og energi.
Fleksibel indretning i farver
Blandt de danske udstillere var Dansani, der producerer badeværelsesindretning. Salgs- og marketingchef Susanne Stefanie Krag viste Magasinet Installatør rundt på standen.
”Her kommer både danskere, nordmænd og svenskere og alle de tyske kunder. Der kommer mange fra lokalområdet, men det er stadig en international messe. Så det er vigtigt for os at være med på ISH”, siger Susanne Stefanie Krag.
I løbet af messedagene fik Dansani, ifølge salgschefen, masser af gode kontakter og salgsindgange at følge op på.
”Dansani står stærkest i Nordeuropa med Skandinavien som det største marked, men også England, Holland og Tyskland er med. Det største salg har vi dog i Danmark og Norge. Nordmændene er glade for dansk design, så vi sælger meget i Norge”, fortæller Susanne Stefanie Krag.
Blandt Dansani-nyhederne på ISH var fleksibel indretning efter kundernes individuelle ønsker, for eksempel ved at tilbyde produkterne i flere farver.
ISH er mulighedernes legeplads
Hele armaturgiganten Grohes danske afdeling var også at finde i Frankfurt i løbet den lille uges tid, som messen løb over.
Læs også: Udstillere klar med standup, bolsjepiger og blødt danskvand
På Grohes stand, der fyldte en hel hal, tog produktchef Per Clemmensen og nordisk salgschef Peter Juul sig tid til at give en rundtur på standen.
”Det er på ISH, at vi løfter sløret for vores nyheder. Og der kommer rigtig mange kunder fra Danmark, hvilket betyder, at vores sælgere er booket ind fra morgen til aften. Det er både de store installatører, grossister, arkitekter og projektkunder, der kommer herned”, siger Peter Juul.
Han fortæller, at ISH er en kæmpe investering for Grohe, faktisk den største inden for markedsføring:
”ISH er mulighedernes legeplads. Her viser vi alt, hvad Grohe kan”, siger Peter Juul. Per Clemmensen supplerer:
”ISH er den absolut vigtigste messe for Grohe internationalt. Det er den eneste større messe for sanitet og varme i Europa. Der er en mindre i Milano til næste år, men den fylder ikke en fjerdedel af ISH. Så det er top of the pops”.
Grohes største nyhed
Den største nyhed fra Grohe på ISH var Sense og Sense Guard (se side 53), hvor sidstnævnte skal VA-godkendes før lanceringen i Danmark. Det sker forhåbentlig inden sommerferien, mens Sense efter planen bliver lanceret i maj.
I det hele taget har Grohe fokus på de intelligente løsninger, blandt nyhederne var også en smartcontroller i et utal af varianter til badarmaturet, så bruseren kan indstilles på et hav af måder.
”Vi vil gerne forbinde vand, teknologi og oplevelse. Og ikke kun i relation til vandhaner, der jo har været vores kernekompetence i mange år. Vi vil gerne kunne tilbyde hele pakken”, siger Per Clemmensen.
Læs også: Brancheprofilen: Dansani skal supportere installatørerne
Tendensen er, at produkterne bliver mere intelligente og koblet sammen, for eksempel kan både Grohes shower-toilet og spabruser, Aqua Symfoni, styres via appen Ondus.
”Alt i alt har ISH levet op til vores forventninger. Jeg er imponeret over det tryk, der er af kunder, og hvor mange, der kommer. Så det er bestemt investeringen værd”, fastslår Peter Juul.
Den næste ISH-messe finder sted i Frankfurt 12.-16. marts 2019.