Grohe lancerer nyt informationsmateriale til nybyggeri

I forlængelse af de nye skærpede klimakrav sikrer GROHE projekterende og bygherrer hurtig information og dokumentation for alle de miljømæssige aspekter for hvert enkelt af virksomhedens nøgleprodukter.

Foto: Grohe

Den 1. juli 2024 trådte den brede politiske aftale om markant skærpelse af klimakravene til nybyggeri i kraft bl.a. med nye grænseværdier, som vil blive yderligere strammet i 2027 og 2029. For at hjælpe bygherrer og projekterende med at vælge produkter, der kan bidrage til at leve op til de nye krav, har GROHE udarbejdet et nyt informationsmateriale. Her kan man bl.a. hente alle relevante og let overskuelige oplysninger om nøgleprodukternes ressourceforbrug og udledninger herunder hvordan de understøtter byggebranchens mange forskellige miljøcertificeringer og deklarationer.

Sikrer et godt og specifikt datagrundlag

Leader, Product Data & Product Sustainability, Global GROHE Product (GGP), LIXIL International, Tomas Kvillström siger:

”Livscyklusanalyser spiller en afgørende rolle i arbejdet med beregninger af de nye grænseværdier, og det er derfor vigtigt, at vi som leverandør til byggeprojekter kan hjælpe bygherrer og rådgivere med et godt og specifikt datagrundlag til dokumentation for, at deres projekter lever op til klimakravene i bygningsreglementet. Samtidig har de stor interesse i at vide, hvilke af vores produkter, der understøtter byggebranchens mange forskellige certificeringer og deklarationer. Med det nye værktøj sikrer vi dem en god platform for at indhente dokumentation for alle de miljømæssige aspekter ved vores nøgleprodukter.”

Dokumentationen indeholder en konkret gennemgang af alle GROHEs nøgleprodukter indenfor armaturer, brusere, termostater og installationssystemer med oplysninger om vandforbrug, flow og EPD-numre. Desuden er der oplysninger om, hvilke produkter der understøtter, giver point til eller er godkendte til miljøcertificeringerne LEED, BREEAM, Svanemærkning og Green Key samt deres egenskaber i forhold til EU-taksonomi kravene.

Foto: Grohe

776 produktspecifikke EPD’er

På hjemmesiden kan man finde EPD’erne for hver enkelt af de valgte nøgleprodukter, og man kan også linke til en oversigt over samtlige GROHEs produkt EPD’er. I modsætning til de obligatoriske Cradle-to-Gate deklarationer, der kun omfatter data om produktion, bortskaffelse og en vurdering af potentialet for genbrug og genanvendelse, har GROHE fået udarbejdet de meget omfattende produktspecifikke Cradle-to-Grave deklarationer, der dækker alle faser inkl. de ressourcekrævende konstruktions- og brugsfaser.

Det betyder, at GROHEs EPD’er indeholder en total vurdering af hver enkelt af de 776 deklarerede produkters komplette miljømæssige belastning.

Ud over den omfattende dokumentation omfatter GROHEs rolle som total projektleverandør af løsninger til badeværelset al support fra rådgivning til projekttilsyn, garantiordninger, garantiordninger med minimum 5 års produktgaranti og 10 år på indbyggede produkter samt om GROHEs teknologier, der sikrer ressourcebesparelser og bly- og nikkelfrit drikkevand.

Foto: Grohe

Om Grohe

GROHE er et førende brand inden for armaturer til køkkener og komplette løsninger til badeværelser. GROHE har over 7.200 ansatte bl.a. på salgskontoret i Danmark, der også huser hovedsædet for Norden og Baltikum. Siden 2014 har GROHE været en del af LIXIL's stærke brandportefølje, der producerer banebrydende vand- og boligprodukter. For at tilbyde "Ren glæde ved vand" er GROHEs brand baseret på værdierne kvalitet, teknologi, design og bæredygtighed. Vi leverer livsforbedrende produkter og ydelser i to dedikerede porteføljer: GROHE QuickFix og GROHE Professional samt premium brandet GROHE SPA. Alle porteføljer imødekommer de specifikke behov fra GROHE's professionelle forretningspartnere og deres differentierede målgrupper.

Med vand som kerneforretning og en ressourcebesparende værdikæde bidrager GROHE til LIXIL's Impact Strategy; lige fra arbejdet mod en CO2-neutral produktion, over fjernelse af unødvendig plast i produktemballagerne til vand- og energibesparende produktteknologier som GROHE Everstream, en bruser, der cirkulerer vandet. *more on grohe-x.com/sustainability

Foto: Grohe

Mere fra...

02.01.2025Grohe A/S

Sponseret

Grohe lancerer nyt informationsmateriale til nybyggeri

16.08.2024Grohe A/S

Sponseret

GROHE tager initiativ til øget genbrug af armaturer

15.05.2023Grohe A/S

Sponseret

GROHE, der er et af verdens førende brands inden for armaturer til køkkener og komplette sanitære løsninger til badeværelser, deltager igen i år på VVS-messen i Odense.

12.04.2023Grohe A/S

Sponseret

Tendenser på badeværelset i 2023

23.01.2023Grohe A/S

Sponseret

GROHE stiller op til DM i Skills

14.10.2022Grohe A/S

Sponseret

Nu er eleverne glade for skoletoiletterne