GROHE vinder pris for CSR-engagement

GROHE tog førstepladsen i kategorien ’virksomheder med 1000+ medarbejdere’ på det grundlag, at bæredygtighed er et grundlæggende element i virksomhedens strategi.

Målet for 2020 er, at GROHE skal være den mest bæredygtige virksomhed verden over i sanitetsbranchen

Det var den tyske forbundsregering som tildelte GROHE CSR-prisen i 2017. De 11 dommere roste især GROHEs ledelsesteam for at have sat bæredygtighed på agendaen fra toppen og ned, og derved fungere som rollemodeller for alle virksomhedens ansatte og andre virksomheder. GROHE var oppe imod konkurrenter som Unilever Deutschland GmbH, Flughafen München GmbH, Ford-Werke GmbH og FROSTA AG.

Bæredygtighed er vores passion og det er fast forankret i vores DNA. Vi er beærede over, at verden omkring os også ser det engagement og den entusiasme, vi ligger i CSR. Vores 360-graders tilgang til bæredygtighed berører både vores medarbejdere, leverandører, fabrikker og vores bidrag til samfundet. At se vores retningslinjer blive accepteret som en standard inden for branchen, såvel som en inspiration for andre virksomheder, gør os meget stolte“, sagde GROHE AG CEO, Michael Rauterkus, da han modtog prisen d. 24 januar i Berlin.

Produkter til en bæredygtig fremtid – Made in Germany

Den strategi inden for bæredygtighed som forfølges af dette globale foretagende reflekteres primært i produkterne. Et eksempel er GROHE Blue Home vandsystemet. Det transformerer vandet fra vandhanen til filtreret, afkølet vand som virkelig slukker tørsten – og det er endda muligt at tilsætte kulsyre. Systemet fjerner behovet for at købe mineralvand på flaske og de dertilhørende transportaktiviteter. Ifølge en undersøgelse foretaget af Georg-August-Universität i Göttingen, bidrager GROHE Blue Home til en reducering af en husholdnings CO2-aftryk på ca. 60% sammenlignet med vand købt på flaske.
 
Bestyrelsesmedlem Thomas Fuhr forklarer; "Vores forståelse af kvalitet og vores fremskridt med hensyn til bæredygtighed er i høj grad drevet af vores forpligtelse til at producere i Tyskland. For at sikre vores virksomheds konkurrenceevne fremadrettet fortsætter vi med at lave store investeringer i vore tyske produktionsfaciliteter, der også fastsætter standarderne for vore internationale fabrikker. Siden 2011 har vi jævnligt uddelt vort GROHE Trofæ inden for bæredygtighed, som er en intern konkurrence mellem vores produktionsfaciliteter. Trofæet anerkender vores medarbejderes indsats og opfordrer dem til fortsat at arbejde på deres ideer og løsninger for endnu mere bæredygtige produktionsprocesser og en endnu mere ressourceeffektiv produktion af et givet produkt."

Fremtidens mål står klart

GROHE har sat sig som mål at øge energieffektiviteten med 20% og nedbringe CO2-aftrykket med 20% inden 2020. Dette forventes opnået blandt andet ved brugen af to nye kraftvarmeværker i Hemer og Lahr, samt ved at konvertere al belysning til LED-lys. I december blev en milepæl rundet på GROHEs rejse da virksomhedens energisystem blev certificeret efter ISO 50001; det vil være medvirkende til at forbedre den samlede energieffektivitet på et vedvarende grundlag. Desuden har GROHE forpligtet sig til at blive førende inden for bæredygtighed i 2020 indenfor den sanitære industri.

GROHEs holdning og handlinger omkring bæredygtighed er forklaret nærmere i bæredygtighedsrapporten, som har titlen "WATER ENJOYMENT – A CLEAN CONSCIENCE WITH EVERY DROP” - det kan downloades på http://www.grohe.com/sustainability.

Mere fra...

15.05.2023Grohe A/S

Sponseret

GROHE, der er et af verdens førende brands inden for armaturer til køkkener og komplette sanitære løsninger til badeværelser, deltager igen i år på VVS-messen i Odense.

12.04.2023Grohe A/S

Sponseret

Tendenser på badeværelset i 2023

23.01.2023Grohe A/S

Sponseret

GROHE stiller op til DM i Skills

14.10.2022Grohe A/S

Sponseret

Nu er eleverne glade for skoletoiletterne

01.07.2022Grohe A/S

Sponseret

Nye udfordringer i sanitetsbranchen

13.06.2022Grohe A/S

Sponseret

Fem trin til installatørens bæredygtige rådgivning