Grundfos øger indtjeningen
Trods svære markedsvilkår kan Grundfos-koncernen glæde sig over en moderat salgsvækst og øget indtjening i 2015.
Der er godt nyt fra den danskejede pumpeproducent Grundfos side. Selv om det globale pumpemarked stort set står stille, har Grundfos-koncernen haft en moderat salgsvækst på 0,8 procent og har samtidigt øget indtjeningen i 2015.
Resultatet før skat og renter (EBIT) er på to milliarder kroner mod 861 millioner kroner i 2014, mens koncernens resultat efter skat (PAT) når 1,45 milliarder kroner mod 503 millioner i 2014. Grundfos omsætning for 2015 er desuden steget til 24,8 milliarder kroner, hvilket udgør en salgsvækst på fem procent i forhold til året før. Det oplyser koncernen i en pressemeddelelse.
Læs også: Grundfos-chef vil spare milliarder
Vores indtjening og cash-flow er væsentligt forbedret ved blandt andet at fokusere og prioritere bedre. Vi fastholder eller vinder markedsandele på vigtige strategiske markeder. Og koncernstrategien med fokus på kerneforretningen og styrkelse af kunderelationerne virker, udtaler koncernchef Mads Nipper om fremgangen.
Tættere kunderelationer
En forbedret og endnu tættere relation til kunderne har ifølge koncernen været med til at sikre det positive resultat. Den globale konkurrence har været stigende, og trods økonomiske udfordringer blandt mange kunder har kundeloyaliteten været på samme niveau som tidligere.
Det har været en blandet pose bolsjer på verdensmarkedet. Rusland, som tidligere var et af vores hurtigst voksende og profitable markeder, går markant tilbage, og Kinas vækstmaskine er gået i stå. Vi oplever den stærkeste vækst i Nord- og Sydamerika. Vi har under svære markedsvilkår skabt en moderat vækst i salget. Det tilskriver jeg vores innovative kvalitetsprodukter og vores organisations evne til at fastholde de gode kunderelationer, forklarer Mads Nipper.
Læs også: Grundfos' pumpeordning er en succes
Trods en svag europæisk økonomi sporer Grundfos fremgang på markeder som Italien, Polen, Ungarn, Tyrkiet, Tjekkiet og de baltiske lande, der alle viser fine væksttal. I USA, som er verdens største pumpemarked, øges salget med 12 procent, mens de sydamerikanske markeder øger salgsvæksten med 18 procent.
I Japan og Vietnam er der ifølge Grundfos også positiv udvikling at spore.
-KLZ