To håndværkere uden sele
Alt for mange danske håndværkere spænder ikke sikkerhedsselen i varevognen og det koster menneskeliv hver eneste år. Det skal en ny kampagne lave om på.
Kampagnen er udarbejdet af Bates og skal minde tømrere, murere, malere etc. om at spænde selen både i og uden for arbejdstiden. En undersøgelse fra Rådet for Større Færdselssikkerhed foretaget blandt 5.000 varebiler viser således, at hver femte chauffør ikke kørte med sele. Og da 63 % af de dræbte varebilschauffører fra 2003 til 2007 kørte uden sele, må det være på tide at tage fat på problemet, mener Rådet.
”At hver femte varebilsfører dropper selen er tankevækkende. For at hjælpe håndværkerne med at huske selen skal der noget utraditionelt til. Derfor vil kampagnen være præget af humor og et glimt i øjet – det skal sikre, at håndværkerne husker og lægger mærke til det vigtige budskab,” siger Jon Schwartz, projektleder hos Rådet for Større Færdselssikkerhed. Centralt i kampagnen står tv-spottet ” To håndværkere uden sele” hvor en håndværker afgiver netop den ordre i en bager, hvorefter ekspeditricen smører syltetøj på to rundstykker – kun for at smadre dem med et boldtræ, med splatterfilmeffekter til følge. Sammen med stilladsreklamer og events med morgenbrød til landets byggepladser skulle det således gerne få budskabet igennem – til glæde for både bagerens håndværkere og dem af kød og blod.
-AK