Hver tredje installatør bliver anmeldt
Én ud af tre danske installationsvirksomheder er blevet anmeldt af kunder på nettet. Det er en tendens, som forventes at stige de kommende år, vurderer ekspert.
At bruge nettet til at skrive og tjekke anmeldelser er blevet ganske populært de seneste år. Den tendens er nu også begyndt at sprede sig til installationsbranchen, hvor en tredjedel af alle el- og VVS-virksomheder har oplevet at blive anmeldt af kunder. Det viser en medlemsundersøgelse fra Tekniq.
Anmeldelserne finder som oftest sted på hjemmesiderne Trustpilot.com og anmaeld-haandvaerker.dk samt virksomhedernes egne Facebooksider.
Det understreger, hvor vigtigt det er, at forventningsafstemningen mellem installatør og kunde er på plads, før arbejdet går i gang, så man undgår at selv mindre uoverensstemmelser ender som en dårlig anmeldelse på nettet, siger Henrik Carøe Gjellebøl, der er udviklingschef hos Tekniq.
En stigende tendens
Endnu flere virksomheder vil opleve at blive anmeldt på nettet de kommende år, mener Trine-Maria Kristensen, som er selvstændig rådgiver og ekspert i brugen af sociale medier.
Internettet er blevet socialt, og vi stopper ikke med at kommunikere på nettet, så antallet af online-anmeldelser og kommentarer vil stige yderligere, siger hun.
Læs også: Installatører: Sociale medier kan højne salget
Der er endnu ikke én stor spiller, der har sat sig på markedet for anmeldelser inden for installationsbranchen. Det er ifølge Trine-Maria Kristensen årsagen til, at det kun er en tredjedel af installatørerne, der har modtaget anmeldelser på nettet.
Det er en god idé at holde øje med udviklingen, for hvis det lykkedes en onlinevirksomhed at skabe dét site, alle besøger, inden de ringer efter håndværkshjælp, så bliver gode kundeanmeldelser pludselig et meget vigtigt konkurrenceparameter, konstaterer hun.
- KLZ