Én ud af tre danske installationsvirksomheder er blevet anmeldt af kunder på nettet. Det er en tendens, som forventes at stige de kommende år, vurderer ekspert.
Anmelderkulturen spreder sig i øjeblikket til blandt andet installationsbranchen, hvor en tredjedel af el- og vvs-virksomhederne har oplevet at blive anmeldt.
At bruge nettet til at skrive og tjekke anmeldelser er blevet ganske populært de seneste år. Den tendens er nu også begyndt at sprede sig til installationsbranchen, hvor en tredjedel af alle el- og VVS-virksomheder har oplevet at blive anmeldt af kunder. Det viser en medlemsundersøgelse fra Tekniq.
Anmeldelserne finder som oftest sted på hjemmesiderne Trustpilot.com og anmaeld-haandvaerker.dk samt virksomhedernes egne Facebooksider.
Læs også: Tekniq: Pauser og øl i arbejdstiden tegner et forkert billede
Ifølge Henrik Carøe Gjellebøl, udviklingschef hos Tekniq, er det vigtigt at installatør og kunde forventningsafstemmer, inden arbejdet går i gang, for så vidt muligt at undgå dårlige anmeldelser på nettet.
Det understreger, hvor vigtigt det er, at forventningsafstemningen mellem installatør og kunde er på plads, før arbejdet går i gang, så man undgår at selv mindre uoverensstemmelser ender som en dårlig anmeldelse på nettet, siger Henrik Carøe Gjellebøl, der er udviklingschef hos Tekniq.
En stigende tendens
Endnu flere virksomheder vil opleve at blive anmeldt på nettet de kommende år, mener Trine-Maria Kristensen, som er selvstændig rådgiver og ekspert i brugen af sociale medier.
Internettet er blevet socialt, og vi stopper ikke med at kommunikere på nettet, så antallet af online-anmeldelser og kommentarer vil stige yderligere, siger hun.
Læs også: Installatører: Sociale medier kan højne salget
Der er endnu ikke én stor spiller, der har sat sig på markedet for anmeldelser inden for installationsbranchen. Det er ifølge Trine-Maria Kristensen årsagen til, at det kun er en tredjedel af installatørerne, der har modtaget anmeldelser på nettet.
Det er en god idé at holde øje med udviklingen, for hvis det lykkedes en onlinevirksomhed at skabe dét site, alle besøger, inden de ringer efter håndværkshjælp, så bliver gode kundeanmeldelser pludselig et meget vigtigt konkurrenceparameter, konstaterer hun.
- KLZ
Intelligente installationer

Johnny Øland: Vores system kunne have reddet Svinkløv Badehotel
Det danske firma Fire Eater har udviklet et brandslukningssystem, som kvæler ilden, før den får fat. Med vores system installeret var branden på Svinkløv Badehotel ikke blevet til noget, lyder det fra direktør Johnny Øland.
Byggeri

Installatør sætter turbo på isoleringen
De tekniske installationer på boligbyggeriet Karré G og Karré I på Teglholmen i København bliver isoleret med Isocover-beklædning frem for pladekapper. Det giver en større fleksibilitet og hurtigere montering.
Belysning

Nørreport Station vinder lyspris
Nørreport Station i København vinder Den Danske Lyspris 2016, som uddeles af Dansk Center for Lys. Prisen gives for belysningsforholdene ved det nye Nørreport.
Byggeri

Tekniq: Pauser og øl i arbejdstiden tegner et forkert billede
TV2-udsendelsen Danmark mod Østeuropa giver ikke et retvisende billede af byggebranchen, mener brancheorganisationen Tekniq.
Intelligente installationer

Nye brandalarmanlæg sikrer Bispebjerg Hospital
Høyrup & Clemmensen har installeret automatiske brandalarmanlæg på Bispebjerg Hospital. Anlæggene skal på kort tid varsle hospitalets personale om begyndende brande.
Virksomhedsdrift

Arbejdsgivernes direktør stopper
Direktør for brancheorganisationen Arbejdsgiverne, Jani Lykke Methmann, har valgt at fratræde sin stilling. Hun starter pr. 1. februar som direktør for Væksthus Syddanmark.