Installatører: Sociale medier kan højne salget
Installatørpanelet mener, at det er vigtigt at være til stede på sociale medier såsom Facebook. Her kan installatørerne eksempelvis lægge billeder op af færddiggjort arbejde, hvilket i sidste ende kan være med til at øge salget.
Flemming Jensen, Roskilde Fjordens El
Vi bruger i høj grad Facebook. Vi lægger opslag op, når vi har afholdt kurser, møder eller andre sociale arrangementer. Når opslagene handler om noget socialt, rammer vi tit en lidt yngre målgruppe bestående af unge mennesker, som bor i nærområdet og gerne vil ind i virksomheden.
Vi lægger indimellem også billeder op af vores produkter eller ting, vi har lavet det kan for eksempel være en flot lysinstallation. Her er opslagene mere salgsorienterede, og vi markedsfører det på en måde, så opslagene rammer en helt konkret målgruppe, som vi har defineret inden. Opslagene kan være rettet mod bestemte, geografiske områder, en bestemt type husejer, mænd eller kvinder med videre.
Vi har ikke brugt ret mange penge på Facebook-annoncering endnu, men det er uden tvivl noget, som vi fremover kommer til at poste flere penge i. Vi har lige fået lavet en ny hjemmeside, og det er også planen, at hjemmesiden og vores Facebook-side skal kobles mere og bedre sammen.
Michael Witt, Witt & Søn A/S
Vi har en Facebook-side med knap 300 følgere, hvor vi løbende lægger billeder og andre relevante ting op blandt andet, når vi har udført en opgave og jeg har derfor måttet lære mig selv at bruge mediet. Vi har haft vores Facebook-side i lidt over et år, og heldigvis for os er folk gode til at like, dele og kommentere på vores opslag.
Vi oplever et højere salg ud fra visse af vores Facebook-opslag, og det viser i høj grad, hvor godt og brugbart et medie, Facebook er. Vi har for eksempel lige lavet en skorstensinddækning i zink, hvor hele skorstenen blev inddækket, fordi murværket var ved at være dårligt. Det lagde vi et før- og efterbillede af på Facebook, som blev delt af følgerne og kom vidt omkring, og det har vi fået fire ordrer ud af. Det er jo meget nemt at tage et par billeder og lægge dem op, så vi har brugt meget få ressourcer på at få fire, nye ordrer helt uden at bruge annoncepenge på det.
Torben Ljungberg, Hovedstadens VVS og Kloak A/S
Jeg bruger faktisk ikke de sociale medier i min forretning. Det skyldes, at jeg ikke har haft tid til at få bygget noget ordentligt op. Jeg har meget travlt i øjeblikket og er alene i firmaet, så jeg er nødt til at nedprioritere det. Det var meningen, at jeg ville offentliggøre en Facebook-side, og det er stadig meningen, men det skal helst se ordentligt ud, når man først begiver sig ud i det.
Jeg har oprettet en Facebook-side, men den er slet ikke færdig. Jeg har kun arbejdet lidt på siden om aftenen, når jeg har haft tid, og jeg har kun fået lagt et par billeder ind, som viser nogle af de mange badeværelser, jeg laver. Når siden en dag bliver offentliggjort, skal formålet uden tvivl være at skaffe kunder. Og det skal være nemt for mig at vedligeholde siden, ved at jeg eksempelvis lægger billeder direkte op fra min telefon.