Installatører: Det er vigtigt at være digital
Installatørpanelet er enige om vigtigheden af at være digital og slippe for unødigt papirarbejde. Digitale rutiner gør arbejdet lettere for både kunderne, leverandørerne og installatørerne, som sparer tid og ressourcer.
Jesper Knopp, Knopp VVS
Lige fra den dag jeg startede virksomheden op, har det været vigtigt for mig at være papirløs. Hvis uheldet skulle være ude det kunne eksempelvis være en brand skal der ikke andet end en internetopkobling til, før jeg er oppe at køre igen, og fra min iPhone kan jeg stort set styre hele virksomheden. Det smarte ved at være digital er, at du kan spare tid og ressourcer. Hos os sker det blandt andet ved, at svendene skriver fakturaerne med det samme, når de står ude hos kunderne. Helt generelt mener jeg, at det handler om at have den rette holdning og om at ville tænke i digitale baner, men det er der desværre stadig mange, der ikke vil. De virksomheder, som ikke er rustet til den digitale udvikling, kommer til at dreje nøglen om på et tidspunkt, da der vil være visse arbejdsopgaver, de ikke kan udføre.
Thomas Scharbau, Thomas Scharbau ApS
Vi er i høj grad rustet til den digitale udvikling. Al vores dokumentation er webbaseret og ligger på servere. På vores hjemmeside er det muligt for vores kunder at finde alle former for informationer, og vi har færre og færre bilag liggende rent fysisk. Alt, hvad der kan automatiseres, forsøger vi at få automatiseret. Det tager lidt længere tid at få lagt alt ind på serverne, men efterfølgende er tidsbesparelsen meget stor ved de konkrete sager. Jeg er stor tilhænger af, at man får lavet nogle digitale rutiner og automatiserer tingene, da det gør det nemmere for en selv, for kunderne og for leverandørerne. Jeg oplever, at de fleste installatører er godt med på den digitale front. Det virker som om, at branchen har taget digitaliseringen til sig.
René Søndergaard, A. Søndergaard A/S
I den daglige drift er vi på forkant med digitaliseringen. Vi bruger de digitale muligheder til at lette vores dagligdag ved blandt andet at gøre brug af kalendere på telefonen, at have et godt intranet osv. Vi har mange intelligente installationer, og vi laver wi-fi-løsninger hos vores kunder, hvilket betyder, at vi skal være på forkant med både sikkerhed og hastighed. Derudover sender vi digitale fakturaer ud, og jeg er sikker på, at det er et aspekt, som vil blive endnu mere udbredt i branchen i den nærmeste fremtid. Det er blevet alt for dyrt at sende breve ud, så det er langt nemmere og billigere at sende fakturaerne ud på mail. Jeg synes dog, at der er stor forskel på, hvordan digitaliseringen pt. ser ud i branchen nogle er godt med, mens det halter lidt mere for andre.