Hver tredje vil betale mere for smartere el-løsninger
Forbrugerne er klar til smartere el-løsninger og villige til at betale for dem, hvis spillerne på el-markedet byder sig til.
Den enkelte borger er blevet mere opmærksom på sit energiforbrug og mulighederne for selv at regulere det. Det viser en række undersøgelser, som Accenture har foretaget gennem de sidste tre år blandt 30.000 forbrugere i 19 lande, herunder Danmark. Således tilkendegiver 31 pct. af respondenterne, at de gerne vil betale en merpris for deres el, hvis de får adgang til en række ekstra services. Skal det blive til noget, kræver det, at aktørerne på el-markedet byder sig til, vurderer Accentures ekspert i intelligente energisystemer, Trygve Skjøtskift, i forlængelse af resultaterne fra en række globale Accenture-undersøgelser.
Om Accenture
Accenture er en global management, teknologi og outsourcing virksomhed med mere end 249.000 medarbejdere, der servicerer kunder i over 120 lande.
"Accentures undersøgelser peger på, at forbrugerne nu er villige til at betale mere til deres el-leverandør, hvis de fx kan tilbyde et mere miljøvenligt produkt, energibesparelser, eller hvis man som forbruger får bedre mulighed for at regulere og følge sit elforbrug,” fortæller Trygve Skjøtskift, som er ekspert i intelligente energisystemer hos den globale konsulentvirksomhed Accenture.
Selvom det kan lyde omfattende, er det intelligente energi-net slet ikke lysår væk. Rundt om i verden er der flere store projekter for ’smart cities’, fx i Amsterdam, og i Danmark har blandt andet Kalundborg og København Kommune sat gang i store pilotprojekter, der skal være med til at skabe innovation og teste nye grønne forretningsmodeller.
Undersøgelser i 19 lande
Accenture har gennem de sidste tre år foretaget årlige undersøgelser af energiforbruget og -efterspørgslen blandt i alt 30.000 forbrugere i 19 lande, heraf i alt 1.500 respondenter fra Danmark. Den seneste undersøgelse ”Actionable Insights for the New Energy Consumer (Accenture end-consumer survey 2012)” er baseret på en online spørgeskemaundersøgelse blandt 10.158 forbrugere i de 19 lande, herunder Danmark.
-KPE