Hvordan gør vi ladepunkter til en effektiv og integreret del af hverdagen?
Elbilerne stormer frem på de danske veje og det udfordrer ladekapaciteten. Destinationsladere kan være løsningen til at ladepunkter bliver en integreret del af hverdagen. Men hvordan og hvilken type skal man vælge?
Forestil dig en typisk hverdag; du kører til arbejde, og inden du kører hjemad, skal du købe ind og måske også hente børn. Det kræver strøm, men der er langt fra nok ladere til hver enkelt elbil ved diverse parkeringsfaciliteter. Så har du nok strøm, til en typisk hverdag?
For at udbygge ladenetværket er det hverken kønt eller miljømæssigt forsvarligt blot at opstille flere ladere. Derudover er den typiske lader, der bliver installeret en AC-lader, som teknisk set slet ikke er en lader.
Farvel til AC-laderen som destinationslader
En AC-lader er ikke en lader, men skaber blot forbindelse mellem elbil og elskabet. Den egentlige lader sidder inde i selve elbilen, som en del af bilens elektriske system. Det betyder desværre, at det ofte er bilen, der sætter grænsen for den maksimale ladeeffekt. For eksempel kan nogle biler kun lade med 3,7kW, selvom ladestanderen har mulighed for at afgive 22kW. Og det regnestykke ser endnu værre ud, hvis flere elbiler skal deles om strømmen og oplade samtidig.
Hutigopladning på kontoret, storcentret eller den offentlige parkeringsplads
En del af løsningen på, at gøre ladepunkter til en effektiv og integreret del af hverdagen kan være DC-laderen. DC-laderen er en hurtiglader, der kan oplade din elbil på ingen tid. Ideel til destinationsopladning ved offentlig- og privatparkering i detail- og erhvervsbygninger.
Ved at have DC-ladere som destinationsladere, er det muligt at oplade sin elbil betydeligt hurtigere end med en AC-lader. For eksempel lader en Volkswagen ID4 Life 32% af batteriets tilgængelige kapacitet ved 45-minutters opladning ved en 22kW DC-lader. Samme bil lader kun 5% af batteriets kapacitet, hvis den lader ved en AC-lader. Med andre ord, DC-laderen gør det muligt at lade hurtigere med langt højere effekt, fordi den kan omgå bilens indbyggede AC-lader.
Destinationsladere: Tilgængelighed og effektivitet fremfor kvantitet
Med 22kW DC-ladere som destinationslader ser hverdagen lidt anderledes ud, når du skal fra arbejde, købe ind og måske hente børn. For med en DC-lader slipper du for flere timers tilkobling med en ”alm.” AC-lader, men kan hurtigt lade en betydelig del af din elbils batteri op, når du alligevel parkere på indkøbcentret parkeringsplads. Derudover slipper du for at se små AC-ladere tilklistret enhver parkeringsplads i bybilledet.
Vil du vide mere om hvordan en optimal løsning ser ud til netop dit projekt, så tag fat i en af Eatons fagspecialister og hør mere.