Installatører bør udnytte energimærkets betydning
Energimærkets betydning for boligsalget er stødt stigende, viser flere undersøgelser. Det kan installatørerne udnytte, når de argumenterer for energirenovering hos kunderne, lyder det fra Vagn Holk, der er leder i Videncenter for energibesparelser i bygninger.
Energimærker er ikke kun for folk med grønne idealer, der vil bremse CO2-udslip og gøre jorden til et bedre sted at leve. Et godt energimærke på boligen giver både højere kvadratmeterpris og mindre nedslag, når den skal sælges. Det viser en ny analyse, som Totalkredit har foretaget af mere end 35.000 bolighandler. I gennemsnit er boliger i den bedste energiklasse næsten 70 procent dyrere per kvadratmeter end boliger i den dårligste klasse.
Vores undersøgelse viser, at boligens energimæssige tilstand har direkte indvirkning på prisdannelsen af boligerne. Boligkøberne er blevet mere energibevidste og er villige til at give mere for boliger med gode energimærker. Det kommer til udtryk i højere priser og mindre nedslag på de mest energirigtige boliger, skriver Troels Bülow-Olsen, der et direktør i Totalkredit, i rapporten.
Chefanalytiker Martin Lundholm fra Spar Nord er enig:
Der er simpelthen kommet mere fokus på gode energimærker de senere år. Med den nuværende teknologi er der udsigt til, at energipriserne stiger i fremtiden, og det er noget, der ansporer boligejerne til at have fokus på energidelen, siger han.
Læs også: Energimærket er din nye bedste ven
Jo bedre energimærke man har, jo hurtigere får man solgt sin bolig, og jo flere penge får man også mellem hænderne. I en bolig med energimærket E falder prisen i gennemsnit 12,2 procent, mens afslaget på en bolig med energimærket C ligger på blot 7,9 procent. Samtidig bliver boligen også solgt 19 dage hurtigere i gennemsnit med C-mærket, forklarer Martin Lundholm.
Hvis du laver en energirenovering, får du ikke blot en bedre pris. Du får også en bedre økonomi og en bedre komfort. Det er svært at finde argumenter for ikke at gøre det, siger han.
Energimærker kan styrke dialogen
For installatører er dette nyttig information, når de indgår i en dialog med boligejerne om forbedring af varmeanlæg eller andre energitiltag. De bør udnytte, at danskerne er blevet mere opmærksomme på boligens energimærke, mener Vagn Holk Lauridsen, der er leder af Videnscenter for energibesparelser i bygninger. Han slår dog fast, at energimærket ikke skal stå alene som salgsargument.
Det skal være en supplerende information til den dialog, man i forvejen skal have med boligejeren. Jeg tror ikke, at man kan gå ud og sælge opgaver udelukkende på energimærkernes værdi. Men det kan være med til at styrke dialogen med boligejerne omkring, hvorvidt de skal gå i gang med en energirenovering eller ej, siger han.
Siden 2010 har det været et lovkrav, at salgsannoncer for boliger skal indeholde husets energimærke. Og tendensen er klar: Enfamiliehuse med et godt energimærke handles til en højere pris pr. kvadratmeter end huse med et dårligt energimærke. I hvor stort omfang, energimærkerne kan være med til at sælge boliger, afhænger dog meget af, hvor i landet man befinder sig, mener Vagn Holk Lauridsen. Tager man til Viborg eller en forstad til Aarhus for eksempel, har energimærket en betydning. Men i Københavnsområdet, hvor der er stor mangel på boliger, er køberne for det meste ligeglade med boligens grønne profil.
Sådan fungerer energimærket
Klædt på til kunden
Et eventuelt boligsalg er derfor ikke det eneste argument for at få et bedre energimærke. Installatørerne skal i stedet tale for, at grønnere energi generelt er godt for kundens pengepung.
Hvis boligejerne nu siger, at de ikke har tænkt sig at sælge lige foreløbig, kan installatørerne argumentere for, at det ikke kun er dét, energirenoveringen handler om. Et godt mærke gør ikke blot huset mere attraktivt, men er også med til at vedligeholde kundens investering. Det kan installatørerne slå på, siger Vagn Holk Lauridsen.
Læs også: Kontorejendom springer seks energimærker op
Energimærkningen indeholder blandt andet forslag til forbedringstiltag, der kan reducere varmeforbruget. Og hvis installatørerne skal bruge energimærkerne som salgsargument, er det vigtigt, at de sætter sig godt ind i stoffet. Jo større viden de har om de forskellige mærker, jo bedre er de også klædt på til at overbevise kunden om, at energirenoveringer er vejen frem.
Al information om energimærker er offentligt tilgængeligt nu, så det er altid en god idé at tage energimærket med ud til kunden, siger Vagn Holk Lauridsen og understreger, at energimærket dog kun skal ses som en vejledning.
Det vigtigste er stadigvæk, at installatørerne tager udgangspunkt i den enkelte kundes situation og boligens beliggenhed. Her kan energimærket så inddrages som supplement, siger Vagn Holk Lauridsen.