Installatører bør styrke dialogen med kunderne

Hvis installatørerne skal fastholde de gode kunderelationer, så bør de styrke dialogen med kunderne, viser en ny undersøgelse.

Kunderne efterlyser mere og bedre dialog og rådgivning fra installatørerne. Arkivfoto..

Tillid er afgørende for, om kunderne er tilfredse med de installationsvirksomheder, de vælger at handle med. Samtidig efterlyser installatørernes kunder mere og bedre rådgivning og dialog. Det viser en undersøgelse, som Tekniq har foretaget i samarbejde med kommunikationsbureauet Friday.

Derfor er der brug for, at installatørerne styrker dialogen med deres kunder.

Det vil danskerne have

De danske el- og VVS-kunder foretrækker installatører, der i prioriteret rækkefølge lever op til følgende krav:

1. Overholder aftaler og kommer hurtigt, når det kræves. 

2. Ved hvad de laver, så løsningerne bliver gode og måske endda bedre, end kunden selv kunne have forestillet sig.

3. Kommunikerer godt. Både præcist, forståeligt og så snart der er behov for det.

4. Sender faste folk, der opfører sig pænt.

5. Har rimelige priser.

Kilde: Kommunikationsbureauet Friday

”Vi kan ud fra undersøgelsen se, at kunderne ønsker endnu mere og bedre dialog med installatørerne. Kun på den måde kan man skabe den nødvendige, indbyrdes forståelse, der er så afgørende, når man skal opbygge kundernes tillid”, siger Henrik Carøe Gjellebøl, der er udviklingschef hos Tekniq.

Læs også: Sociale og faglige relationer giver flere kunder 

Han understreger, at kundernes behov for rådgivning også stiller helt nye krav til installationsvirksomhederne.

”VVS’ere og elektrikere skal se sig selv som rådgivere – i lige så høj grad som udførende håndværkere. Det kræver, at installatørerne styrker netop disse kompetencer hos både dem selv og deres medarbejdere og bliver endnu bedre til at finde ud af, hvad det er, kunderne ønsker”, siger Henrik Carøe Gjellebøl.

Tillid er vigtigere end prisen
Det er afgørende, at kommunikationen med kunderne spiller. Ifølge undersøgelsen er kundernes tillid til håndværkeren faktisk vigtigere end prisen på den opgave, der skal løses.

”For kunderne er det en stor gevinst at have en leverandør, de har tillid til. For private kunder betyder det, at de slapper af, mens der er håndværkere i deres eget hjem. For boligforeninger betyder det, at de ikke får bøvl med beboerne. Og for virksomhedsejerne betyder det, at de kan bruge deres tid på at drive forretning, og ikke skal kigge nogen over skulderen. Derfor bliver prisen på installationsvirksomhedens arbejde mindre vigtig, når det gode tillidsforhold er på plads”, forklarer Sune Bjørnvig, partner i Friday.

Fejl skal kommunikeres
Når den tillid skal skabes, er forventningsafstemning og god kommunikation to vigtige elementer, viser svarene i undersøgelsen. Aftaler skal holdes, og skulle der opstå ændringer, skal de kommunikeres klart til kunderne.

En anden faktor i forhold til at opbygge tillid og dermed skabe sig et godt omdømme er ifølge Sune Bjørnvig, hvordan virksomhedens medarbejdere håndterer fejl.

Læs også: Brunata giver kunderne mere valgfrihed 

”Generelt kan man sige, at kunderne er mere tolerante overfor fejl, hvis man har en lang og god relation. Alle folk begår fejl, også når de er på arbejde. Det kan kunderne godt acceptere. Men hvis man gerne vil bevare tolerancen, er det afgørende, at man udbedrer fejl med det samme og uden brok”, siger Sune Bjørnvig.

Han understreger også, at der er brug for, at installatørerne og deres ansatte er bevidste om de fordomme, der følger dem – for eksempel at håndværkere aldrig kommer til tiden og er dårlige til at rydde op efter sig.

”Det ry kan være irriterende at have siddende på sig, allerede inden man træder ind ad døren hos en ny kunde. Men det kan der gøres noget ved, hvis man kommunikerer rigtigt,” siger Sune Bjørnvig.

-JJK

Solar Danmark

Sponseret

Mød dine kollegaer i branchen til en gratis netværksdag

Installator.dk

Presset branche samler tunge profiler på Varmepumpedagen 2024

Relateret indhold

21.11.2024Installator.dk

Politisk tøven koster virksomheder og Europa dyrt

21.11.2024Installator.dk

Ankenævn slår fast: Det var i strid med konkurrenceloven

20.11.2024Denteks A/S

Sponseret

Vejen til grønnere arbejdstøj

20.11.2024Avidenz A/S

Sponseret

Sikker kørsel i vintervejr

20.11.2024Installator.dk

Arbejdsgivere: Unge iværksættere skal slippe for selskabsskat

20.11.2024Brødrene A & O Johansen A/S

Sponseret

Nordania sætter fokus på AO som hverdagens grønne partner

19.11.2024Installator.dk

Badeværelsestrends: En fusion af individualitet, natur og spa-følelse

19.11.2024Inspectly ApS

Sponseret

Dokumentkaos i byggeriet? Der findes en løsning!

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle
Avidenz A/S
Kursus
Den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse (Ejby - FYN)

Tag den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse hos Avidenz - autoriseret arbejdsmiljørådgiver.

Dato

12.11.2024

Tid

08:00

Sted

Fjelsted Skov, Store Landevej 92, 5592 Ejby (FYN)

Danvak
Kursus
DS 447:2021 Ventilation i bygninger

Få en gennemgang af DS 447:2021, så du er opdateret på normen for ventilation og ventilationssystemer i alle typer bygninger beregnet til ophold af mennesker.

Dato

21.11.2024

Tid

08:00

Sted

Horisont Hotel & Konference, Agro Food Park 10, 8200 Aarhus N

Avidenz A/S
Kursus
Den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse (Aarhus)

Tag den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse hos Avidenz - autoriseret arbejdsmiljørådgiver.

Dato

26.11.2024

Tid

08:00

Sted

Scandic Aarhus Vest, Rytoften 3, 8210 Aarhus V

ARO ENERGY SOLUTIONS A/S
Seminar
Seminar om afkøling i fjernvarmeinstallationer

ARO ENERGY SOLUTIONS deltager i et vigtigt seminar om afkøling i fjernvarmeinstallationer, der afholdes af Fjernvarme Fyn den 26. november 2024.

Dato

26.11.2024

Tid

14:00

Sted

Fjernvarme Fyn Havnegade 120, 5000 Odense C

Solar Danmark
Messe
Blue Install Network for elinstallatører - Aarhus

Kom til et spændende netværksmøde med fire aktuelle temaer, besøg minimessen og slut dagen af med lidt god mad.

Dato

26.11.2024

Tid

14:00

Sted

Aarhus

Scankab Cables A/S
Messe
Ajour i Odense

Vi er stolte over igen i år at være en del af Ajour - Maskinmesterforeningens erhvervskonference, hvor maskinmestre og eksperter fra forskellige industrier samles for at dele viden, erfaringer og fremtidens løsninger. Scankab Cables er klar til at byde dig velkommen på stand 4101.

Dato

28.11.2024

Tid

08:30

Sted

Odense Congress Center, Ørbækvej 350, 5220 Odense