Installatører: Vi køber næsten alt på nettet
Installatørerne køber næsten alle deres grossistvarer på nettet, alligevel kan de fysiske grossist-butikker ikke undværes, lyder det fra installatørpanelet.
-Hvor handler din virksomhed mest - på nettet eller i de fysiske grossist-butikker?
Michael Sarma, Skovhavens VVS
41 procent af vores handel foregår som e-handel og 36 procent foregår over telefonen, hvor vi får rådgivning om bestemte produkter eller løsninger. Resten køber vi gennem fysiske butikker. Jeg tror ikke, at de fysiske butikker bliver fuldstændig overflødige. Der kan opstå uforudsete hændelser, hvor vi bliver nødt til at køre ud og hente tingene i de fysiske butikker. Men når det så er sagt, så er vi begyndt at benytte os af Lemvigh-Müllers en-times leveringer. Hvis vi bestiller varen inden klokken 14, så har vi den inden for en time. Det koster mellem 99 og 150 kroner, og det kan sagtens betale sig for os. Målet er, at vi skal benytte os mere af bestillinger over nettet og øge graden af en-times leveringer. Det øger vores effektivitet, når vi har færre afhentninger i de fysiske butikker.
Læs også: Solar-direktør dumper klassisk forretningsmodel
Flemming Jensen, Roskilde Fjordens El
Vi bestiller mellem 90 og 95 procent af vores varer online, og det har vi altid gjort. Vi får lidt rabat, når vi køber vores varer på nettet, og så har vi et forholdsvis stort lager selv. Vi bestiller typisk vores varer én til to uger før, vi skal bruge dem. Vi har kun brugt Solars Fastbox-produkt én gang, men jeg synes ideen er god, for det er billigere end at køre forbi grossisten selv. De sidste fem procent køber vi i de fysiske butikker, men det er kun varer, vi mangler akut. Jeg tror ikke på en fremtid helt uden fysiske butikker, for der vil altid være noget, man lige står og mangler.
Læs også: Sanistål: Stadig behov for fysiske grossist-butikker
Michael Witt, Witt & Søn
Vi køber cirka 95 procent af vores varer på nettet. Vi var nogle af de første i VVS-branchen, der begyndte at købe varer online. Vi ligger dog lidt for langt væk fra Solars centrallager til at kunne gøre brug af deres Fastbox-leveringer. Derfor får vi leveret alle varer i løbet af natten, og det fungerer rigtig godt. De sidste fem procent er varer, som vi står og mangler akut. Dem må vi så køre ud til grossisten og hente. Vi er i en branche, hvor der sker uforudsete ting, og det er ikke altid, at folk kan vente til dagen efter. Men for os er det ren spildtid at ligge og køre efter varerne. Det giver flere penge, at varerne ligger klar, så vi bare kan køre ud og installere dem hos kunden. Men det kræver lidt planlægning fra vores side.