Installatørerne er CBC Energys eneste kunder
CBC Energy er ny på solcellemarkedet og har valgt udelukkende at sælge deres produkt gennem installatørerne. Virksomhedens synspunkt er, at det er helt nødvendigt med en kvalificeret rådgiver.
Solceller er blevet så populære, at de er endt på supermarkedshylderne. Dermed går kunderne glip af kvalificeret rådgivning, mener det helt nye firma CBC Energy, som har eksisteret siden 1. april og udelukkende sælger sit produkt gennem installatørerne.
Når kunderne køber solcelleanlæg gennem for eksempel byggemarkeder, er der ingen, der præsenterer valgmuligheder og fortæller om konsekvensen af det ene eller det andet valg. Der er heller ingen, der fortæller, at der er forskel på Danfoss-invertere og forskel på solceller. Princippet er: Dén her, er dén, du kan få. Det siger Sales Manager Torben Brand, CBS Energy.
Sammen med Manager Henning Christiansen fik han ideen til firmaet, og det ligger i konceptet, at CBC skal sælge hele pakken af grønne energiløsninger til installatørerne; solcelleanlæg er kun begyndelsen. Indtil videre står de med et skandinavisk agentur for solcellepaneler og et kontor i Shanghai, som løbende tjekker kvaliteten af de solceller, CBC videresælger.
Stræber efter top 5
CBC vil gerne op i den danske solcelle top 5 og har derfor satset en del på at gøre sig selv attraktive for installatørmarkedet, blandt andet gennem dag til dag-levering. Også en nyudviklet app skal hjælpe CBC på vej.
Om CBC Energy
De to initiativtagere er elinstallatør Torben Brand og landbrugs- og maskintekniker Henning Christiansen. Bag dem står en række danske og udenlandske investorer. Solcellerne er monokrystallinske og sælges sammen Danfoss TLX invertere.
Virksomheden ser et behov for en bedre vejledning af forbrugerne, der gør de mange fradragsregler og tilskudsordninger overskuelige. Derfor har CBC Energy A/S udviklet en applikation til iPad, der gør det muligt at lave udførlige beregninger på et anlægs ydelse og økonomi, når installatøren står sammen med en potentiel kunde. Softwaren udnytter blandt andet enhedens teknologi til at bestemme den nøjagtige retning, hældning og geografiske placering af et potentielt opstillingssted, og bruger disse data til at udregne den forventede ydelse. Samtidig giver applikationen overblik over, hvilke muligheder der er for afskrivning af anlæggets pris, og hvad det betyder for den samlede tilbagebetalingstid.
Beregningsprogrammet er lavet i samarbejde med KPMG, og skal gøre det lettere for kunden at vælge, Og så slipper installatøren for at sidde med arbejdet, når han kommer hjem, siger Torben Brand.