Installatørerne skal sælge intelligente sundhedsløsninger
Innovative installatører erobrer markedet, når digitale sundhedsløsninger rykker ind i danskernes badeværelser, vurderer fremtidsforsker.
Installatører skal både elske og frygte den nye teknik, der rykker ind i boligen. Berøringsfri armaturer og duschetoiletter er kun starten på en udvikling, hvor smartphone-revolutionen kommer ind i vores hverdag og badeværelser.
Fremtidsforsker Liselotte Lyngby fra Future Navigator opfordrer installatørerne til at turde tænke nyt og være klar, når udviklingen kommer.
Læs også: Teknikken rykker ind på badeværelset
Installatørerne er i øjeblikket med til at bremse sundhedsløsningerne, fordi de ikke ser sig selv som nogen, der sælger sundhed og velvære, siger Liselotte Lyngby.
Enhver sportsentusiast kender i dag glæden ved et pulsur, og hypermoderne wcer, som måler både afføring og urin er næste skridt.
Fænomenet er kendt som body hacking, og inden for de næste fem år vil vi se de første installationer, der måler vores helbred på danske badeværelser.
Liselotte Lyngby råder installatørerne til at presse på for sundhedsløsninger på badeværelset i stedet for kun at tænke i rør og sanitet. De initiativrige installatører skal glæde sig til de fremtidige sundhedsløsninger, for markedet vil være åbent for dem, der kan, vil og tør gå ud på det.
<p>Installatørerne er i øjeblikket med til at bremse sundhedsløsningerne, fordi de ikke ser sig selv som nogen, der sælger sundhed og velvære. </p>
- Liselotte Lyngby, fremtidsforsker, Future Navigator
Lærer hurtigt ny teknik
Selvom danskerne har en sund skepsis over for ny teknik og råber højt om deres modvilje, er vi alligevel hurtige til at bruge det nye, når det ankommer. Derfor skal installatørerne lytte mere til kunderne, så de bliver opmærksomme på behovene.
Havde de tænkt mere på ældres ønske om at blive boende længst muligt i eget hjem, kunne man tidligere været kommet i gang med at sælge douchetoiletter, mener Liselotte Lyngsø.
Læs også: Lindpro leverer velfærdsteknologi til Fremtidens Plejehjem
Havde fagfolk lyttet noget mere til de ældre, havde de spottet tendensen noget før, siger hun.
Løsningerne skal dog være nemme at forstå og bruge. Seniorer er interesserede i et lettere liv, når fornyelserne sker på deres egne forudsætninger, og de kan bruge tingene som de plejer tilsat mekanik.
Der skal ikke meget til, før man bliver vanvittigt irriteret og føler sig taget som gidsel af teknologien, så det skal selvfølgelig undgås, siger Liselotte Lyngsø.