Installatørernes hjemmesider svigter på mobilen
En stor del af af installatørernes hjemmesider er ikke optimeret til at blive vist på smartphones eller tablets. Det koster kunder i butikken, lyder det fra eksperter.
Smartphones er blevet en uundværlig del af vores hverdag. En undersøgelse foretaget af verdens største søgemaskine, Google, i 2013 viser, at knap 60 procent af den danske befolkning ejer en smartphone, og 76 procent surfer rundt hver dag på nettet både derhjemme, og mens de er på farten. Og der er store penge at hente blandt de smarte mobilbrugere. 72 procent af brugerne handler online via deres mobiltelefon eller tablet enten ved at købe produkter eller tage kontakt til virksomhederne og deres ydelser.
Tager man et kig ud over landskabet af hjemmesider i installationsbranchen står det hurtigt klart, at alt for mange virksomheder ikke for alvor tænker over, hvordan deres hjemmeside tager sig ud på en smartphone.
Med på beatet
Potentialet bliver ikke fuldt udnyttet i dag. Mange installatører begår den klassiske fejl, at de på et tidspunkt har fået lavet en hjemmeside, men derefter bliver de optaget af daglig drift og får ikke hjemmesiden opdateret tilstrækkeligt ofte, siger Lars Magnus Christensen, der er chefkonsulent ved Håndværksrådet.
Han arbejder aktivt på at gøre sine medlemmer opmærksomme på, at der er penge i at have en ordentlig hjemmeside. En undersøgelse foretaget af Håndværksrådet for bygge- og anlægsbranchen for 2013/14 viste, at 50 procent af kunderne i branchen finder vej til virksomhederne via internettet. Og følger man ikke med, risikerer man at blive hægtet af i fremtiden, mener Lars Magnus Christensen.
Meget af søgningen på nettet foregår i dag via mobil og tablets, og hvis du som installatør ikke er forberedt på det, bliver du udelukket. Fremtidens kunder kommer i stigende grad derfra, og det er man som virksomhed nødt til at være klar på.
Den påstand er Lise Daldorph, der er afdelingsleder ved eksport og internationalisering hos Arbejdsgiverne, enig i.
Der har tidligere været en overbevisning om, at den eneste reklame man har brug for som håndværker, er det gode rygte. Det er stadigt vigtigt, men kunder er hverken loyale eller tålmodige mere, så de shopper håndværkere, ligesom de shopper alt andet. Derfor er man som installatør også nødt til at tænke mobilvenlige hjemmesider ind i sin marketing, siger hun og fortsætter:
I sidste uge besøgte jeg en VVS- installatør, som har fået konstrueret en mobilvenlig hjemmeside. Virksomheden oplever en klar stigning i henvendelserne. Der er ligefrem flere af kunderne, der kommenterer den mobilvenlige hjemmeside, og det giver ligeledes helt nye (yngre) kunder. Det åbner altså op for en helt ny kundegruppe, konstaterer Lise Daldorph.
Degraderet af Google
En af dem, der hjælper installatørerne med at kapre nye kundegrupper online er Daniel Lind Kürstein. Han er projektleder ved webbureauet Danaweb, der udvikler og optimerer en stor del af hjemmesiderne i installationsbranchen. Men selvom der er sket en klar stigning i efterspørgslen på såkaldte responsive hjemmesider (sider, som fungerer både til computere og mobileenheder, red.), er der stadig lang vej endnu.
VVS'ere og elinstallatører er ikke de mest progressive, når det kommer til digitale løsninger på nettet. De gør simpelthen ikke nok for at tage deres hjemmesider ind i det nye årtusinde. Vi kan jo se, at der kommer rigtig meget trafik fra mobile enheder, så det er klart, at det burde komme til gavn for forretningen, at have hjemmesider, der er mobilvenlige, siger Daniel Lind Kürstein.
Han slår samtidig fast, at det at have en hjemmeside, der er optimeret til mobil brug, også er vigtigt i forhold til at holde sig gode venner med google.
Google har netop lavet nye guidelines, der gør, at hvis ens hjemmeside ikke er mobilvenlig, kan den blive degraderet i søgeresultaterne. Og det siger jo næsten sig selv, at det er uheldigt, hvis man ønsker at tiltrække nye kunder, siger han.
Panden mod den digitale mur
Sidste sommer besluttede VVS-installatøren Claus Rottbøll Vestrup, at det var på tide at sparke sin hjemmeside, www.vvs-rudersdal.dk, ind i det nye årtusinde og gøre den mere mobilvenlig. Og den investering har i høj grad båret frugt. Ifølge tal fra Danaweb er antallet af online kundehenvendelser fordoblet den seneste måned, og trafikken har været støt stigende siden den nye hjemmeside blev lanceret sidste år.
Min kundedatabase kommer primært fra nettet i dag, og jeg har helt klart kunnet mærke en stigning i besøgende, efter at jeg lancerede min nye hjemmeside, Claus Rottbøll Vestrup.
For ham var det meget vigtigt, at hjemmesiden blev mobilvenlig. Han synes nemlig selv, det er vildt frustrerende, når man løber panden mod den digitale mur på nettet.
Jeg hader selv, når en hjemmeside ikke virker på mobilen. På den måde bruger jeg mig selv som reference. Den nye generation er utålmodige, og hvis de ikke kan tilgå ens hjemmeside med det samme, hopper de fra. Du skal være med på beatet, ellers kan du lige så godt lade være med at have en hjemmeside. Sådan er det bare, siger han.