Installatørpanelet: Krav om miljøvenlige varebiler er en god idé på længere sigt
Københavns Kommune stiller fra august krav om, at der i alle udbud kun vælges leverandører, der leverer varer eller tjenesteydelser i en el- brint- eller plug-in-hybridbil. Installator.dk har derfor spurgt panelet, hvad det mener om, at der bliver stillet krav til, at man skal køre i en miljøvenlig varebil.
Månedens spørgsmål: "Hvad er din holdning til, at der kan blive stillet krav om, at man skal køre i en miljøvenlig varebil for at få opgaver?"
Læs også: Installatørpanelet: Erhvervslivet fyldte ikke meget i valgkampen
Jesper Knopp, Knopp VVS, Rødovre:
Det kan man sagtens stille krav om, men personligt synes jeg dog stadig, at det er for tidligt. Det ville jo betyde, at jeg skulle ud og investere 200.000 kr. i en ny bil for at få opgaverne, selvom jeg lige nu har en bil, som efter planen skal køre de næste fem år. Til den tid skal jeg dog helt klart ud og have en el-bil eller noget tilsvarende. Jeg tror bare ikke, at markedet er med endnu, og omstillingen på området kan jo heller ikke foregå hurtigere, end bilbranchen kan følge med.
Når nu kravet kommer fra kommunen, vil mit forslag være, at de i stedet kigger ind ad. Der er jo mange steder i kommunen, hvor de selv kan effektivisere. Hvis miljøkrav begynder at sprede sig, så vil det betyde, at jeg hver gang, der bliver udbudt en opgave, må regne på, om det kan betale sig for mig, når man medregner udgifterne til elbilen. På den måde er regnestykket egentlig meget nemt.
En anden løsning kunne være, at man får lov til at lægge et miljøgebyr på alle fakturaerne.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Thomas Scharbau, KNXsolutions, Lyngby:
Jeg kan godt lide idéen og synes egentlig, at det er den rigtige vej at gå. Det er dog vigtigt, at kravene afspejler størrelsen på serviceaftalen. Det giver jo ikke nogen mening, at en virksomhed skal ud og investere i tre el-biler for at servicere en kommune i et enkelt år. Hvis en kommune derimod binder en installatør i længere tid, synes jeg, at det giver god mening.
Lige nu har jeg kommunale opgaver for omkring 100.000 kr. sammenlagt på et år, og for det beløb ved jeg da ikke, om jeg gider at købe en el-bil. Det er noget andet, hvis serviceopgaven kommer op i en størrelsesorden, hvor den ligesom er med til at finansiere købet. For min holdning er jo, at vi skal gøre alt, hvad vi kan for at reducere klimapåvirkningen.
Når man stiller krav til varebilerne, skal man dog passe på, at man ikke kommer til at diskriminere de små virksomheder, så det i sidste ende kun er de store, der bliver tildelt opgaverne. Der kunne løsningen for de små virksomheder være, at de går sammen og investerer i fælles biler. Det, tror jeg, er den rette vej.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Allan Ramsing, Lund & Erichsen, Herning:
Dér synes jeg godt nok, at de er ude i god tid. Jeg tror, at det bliver svært at indføre, så længe infrastrukturen mangler, og der ikke er sat nok ladestandere op.
Hvis vi blev omfattet af sådanne krav, ville det betyde, at vi skulle lægge hele vores bilpark om. Det ville være en dyr og svær proces. Når det er sagt, synes jeg dog, at selve idéen er god nok, for der skal jo ske noget på området. Lige nu mangler der bare lovgivning omkring det, så man burde nok lige vente ti eller 15 år med at indføre regler omkring leverandørernes biler.
Læs også: Installatørpanelet: Sådan tager vi hånd om vores ansatte
På nuværende tidspunkt ser jeg da heller ikke mange i branchen, der kører rundt i miljøvenlige servicevogne. Så det, at man allerede stiller krav nu, er efter min mening for tidligt. Det skal nok nærmere være en længerevarende proces.