Installatørpanelet: Målrettede kampagner skal få kvinder til at gå installatørvejen
En af årsagerne til, at installatørbranchen mangler hænder, er, at det næsten udelukkende er mænd, der vælger at tage en installatøruddannelse. Installator.dk har spurgt Installatørpanelet, hvordan vi får flere kvinder ind i branchen.
Månedens spørgsmål: "Hvordan får vi flere kvinder til at gå installatørvejen?"
Læs også: Installatørpanelet: Overvejende positive forventninger til 2020
Claus Pinholt, Pinholt Elinstallationer, Lemvig:
Jeg tror, det holder mange kvinder fra faget, at de skal ud og arbejde steder, hvor de står som den eneste kvinde. Derfor tror jeg også, der er mange af dem, der søger hen mod større virksomheder eller den samme virksomhed. Det handler ikke om, hvad de kan eller ikke kan, det har intet på sig. De er her på lige vilkår, og der er intet til forskel. Jeg tror bare, de kører sur i at være den eneste pige en gang imellem. Hvad der skulle få piger ind i faget ved jeg ikke, men generelt synes jeg, at faget skal profileres mere positivt, så alle folk ikke bare skal have en gymnasial uddannelse. Det skal gøres mere spændende, og der skal ændres på opfattelsen af, at det er nedværdigende at være håndværker.Jeg tror også, at virksomhederne skal have en størrelse, hvor man kan oppebære udfordringerne og give noget tryghed, så kvinderne ikke bliver alene. Og det kan være, man går udenom det i den dagligdag, der er i virksomheden, fordi det er nemmere at gøre det, man plejer at gøre. Det andet kræver lidt mere energi fra ledelsens side af.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Stig Andresen, Andresen VVS, Fredericia:
Jeg tror faktisk, man skal lave noget målrettet kampagne i branchen. Jeg kan huske, at der for mange år siden var sådan nogle reklamer med en murer, der stod i bar mave og murede, og der stod alle pigerne og kiggede. Og det ved jeg godt, at man nok ikke må mere, men den gang fik murerne 30 procent flere murere i lære. Bagefter gjorde de det med en tømrer, og så fik de også en masse tømrere. Jeg tror, man skal lave en eller anden reklame for det, der viser, at kvinder også kan være det. Jeg har en niece, der sidste år blev udlært som klejnsmed. Så det kan jo godt lade sig gøre. En stor målrettet kampagne, der gør piger opmærksomme på faget, er det, der skal til. Vi har ikke haft nogle kvindelige lærlinge. Overhovedet ikke. Vi har engang haft en kvindelig blikkenslager. Jeg tror, at generelt set så er vores branche alt, alt for dårlig til – både over for drenge og for piger – at gøre opmærksom på, hvad det er for noget. Inden for de næste ti år tror jeg da, at vi får et problem med, at vi mangler VVS-lærlinge og VVS’ere i det hele taget.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
René Søndergaard, A. Søndergaard, Brande:
Vi håndværkere kan godt blive enige om en hel masse ting, men der bliver bare aldrig taget action på sådan noget. Og så tror jeg ligeså meget, at det er en holdningsændring, der skal til hos kvinderne. Det går også den vej. Hvis du går ud og spørger kvinderne, så tror jeg også de vil sige, at det aldrig er et sted, de har kigget henad. Så der er mange, der slet ikke kigger hen imod håndværkerbranchen. Men jeg har både set kvindelige svejsere og kvindelige murere, så der er jo nogle enkelte, der går den vej, men jeg tror simpelthen bare, at problemet ligeså meget er holdningen blandt kvinder generelt. Men jeg tror så til gengæld, at det er noget, der er ved at blive ændret på, fordi vi ser jo også mange flere kvinder i militæret, for eksempel. Jeg tror, at det kommer helt automatisk. Men jeg kan ikke sige, hvornår det sker.