Installatørpanelet om forretningsudvikling
Månedens spørgsmål: Hvordan vil du udvikle din virksomhed, så den også er sund om ti år?
Vi har spurgt fem førende installatører, hvordan de vil udvikle deres virksomhed, så den også er sund om ti år.
Claus Pinholt, Pinholt El-installationer ApS
Her i virksomheden har vi for mange år siden vedtaget en strategi, der går på, at vi vil udvikle os og tilpasse os løbende, så vi er på forkant med udviklingen og klædt på til fremtidens krav.
Det betyder, at vi har satset meget på uddannelse, ERFA-samarbejde, tæt kontakt til leverandører og grossister og ikke mindst har vi været medejere/medlem af TS-Gruppen siden 1992. Det er en sammenslutning af elinstallatører over hele Danmark, der tør gå forrest, når det gælder udvikling, viden og kompetence indenfor alle grene af elbranchen.
Læs mere: Installatørpanelet: Grossister skal ikke kun tilbyde produkter
Derudover har vi en politik om, at man ikke skal være for stolt til at søge hjælp, hvis man har muligheden for at hente en ordre på et hidtil uprøvet område. I de tilfælde henter vi hjælp hos en samarbejdspartner eller leverandør. Dermed bliver vi den stærkest mulige leverandør til vores kunder nu og også i fremtiden.
Palle E. Jensen, MJ Elektro ApS
Vi skal holde fokus på vores eksisterende kunder, som vi skal give den bedste service og gerne lidt mere, end de forventer.
Vi skal altså pleje de gode tillidsforhold, vi har i dag, men samtidig skal vi også være aktive og fortælle vores omgivelser og potentielle nye kunder, hvem vi er, og hvorfor vi kan gøre en forskel for dem.
Det er også vigtigt, at vi ikke er bange for nye løsninger og muligheder, som for eksempel KNX-løsninger eller partnerskaber med øvrige tekniske fag. Kort sagt skal vi ikke gøre, som vi plejer, men aktivt følge de muligheder teknikken giver os for nye forretningsområder.
Thomas Scharbau, KNXsolutions ApS
De kunder, vi har nu, skal selvfølgelig passes og plejes, så de ved, de har en dygtig elektriker.
Læs mere: Thomas Scharbau: Strategien dikterer stramt fokus
Derudover er det vigtigt, at vi bliver ved med at dygtiggøre os og holder fokus på de opgaver, vi har valgt at specialisere os i. Vi satser primært på fiber-installationer, KNX og ABA-anlæg og siger nej tak til mange opgaver hos private. Det fokus betyder, at vi har en stor viden indenfor vores nicher.
Det med at have stor viden, tror jeg bliver vigtigere og vigtigere. Branchen favner efterhånden meget bredt, og ingen kan rumme både fiber-installationer, ABA-anlæg, ventilationsanlæg, varmepumper osv.
Henrik Egemose, Egemose El & Energi
Jeg mener, det handler om at være på forkant hele tiden og holde sig opdateret med de nyeste kurser.
Vi begyndte allerede for to år siden at specialisere os inden for det grønne område – blandt andet solceller, som jo virkelig rykker i øjeblikket. Der er ikke nogen tvivl om, at vedvarende energi kommer til at fylde meget mere de kommende år, så vi er sådan set i gang med at tage de skridt, der gør, at vi er en sund virksomhed om 10 år.
Læs mere: Installatørpanelet: Første halvår har skuffet
I forhold til at tiltrække nye kunder handler det ganske enkelt om at levere gode og professionelle løsninger ude ved kunderne, så man sikrer sig positiv omtale.
Jesper Knopp, Knopp VVS
Det er vigtigt at effektivisere meget mere, end vi gør i dag. Det handler blandt andet om at minimere sin grossistkørsel, bruge standardpriser meget mere, og så skal man udnytte den moderne teknologi mest muligt. Hos os udnytter vi allerede teknologien ved, at vi registrer alle timer via den GPS, der sidder i bilerne. Dermed eliminerer vi en masse bøvl med timesedler.
Derudover skal vi blive bedre til at forventningsafstemme og kommunikere med kunderne. Det er håndværkere generelt dårlige til. Når kunderne er blevet lovet, at der er lagt fliser på deres nye badeværelse, når de kommer hjem fra arbejde, så forventer de også, at de er lagt. Men der går jo ofte noget galt, som går ud over tidsplanen, og så handler det altså om at ringe og forklare hvorfor. En syg medarbejder kan de fleste kunder eksempelvis sagtens forstå.