Installatørpanelet: Sådan ændrer vi erhvervsuddannelsernes dårlige ry
En undersøgelse viser, at mange 9. klasse-elever mener, at en erhvervsuddannelse har lav prestige sammenlignet med gymnasiet. Derfor har installator.dk spurgt panelet, hvordan erhvervsuddannelsernes image kan forbedres.
Hvordan kan erhvervsuddannelsernes image efter din mening forbedres?
Thomas Scharbau, KNXsolutions
Jeg tror, det handler om at brede budskabet om, at en elektriker ikke bare en, der går rundt og trækker kabler.
En elektriker får også lov til at nørde med it. De unge skal vide, at elektrikerarbejdet også handler om at sætte flotte belysningsanlæg op eller hjælpe med at spare på CO2’en.
Det nytter ikke noget at fortælle den gamle historie om, at el-arbejde er at lave en indmuringsdåse og sætte en lampe op. Man bliver nødt til at vise guleroden – vise, hvad man også kan lave om tre, fire, fem år. Der kan du altså blive tekniker.
Læs også: Faglærte unge bliver opfattet som dumme
Men det er desværre sådan i dag, at der er mange elektrikere, der bliver uddannet, og hvis de ikke er blandt de bedste teknikere, så sætter det baren lidt lavere. Og så kommer vi selv til at sætte elektrikerne i bås.
Så vil jeg hellere dele uddannelsen op i A, B og C-elektrikere. Så vi får nogle dygtige teknikere.
Som det er i dag, kan man simpelthen ikke generalisere el-arbejde, derfor bliver vi nødt til at ryste posen og vise de andre sider af faget.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Henrik Egemose, Egemose El
Det er nok et spørgsmål om, at skolerne og erhvervsorganisationerne skal blive bedre til at komme ud og fortælle, hvad det går ud på.
Som elektriker handler det ikke kun om at sætte stikkontakter op. Der er så meget i dag med PLC og styring, men også intelligente huse. Og det taler måske lidt mere til nutidens unge, som er vant til tablet og computer.
Så alt efter, hvad de vil arbejde med, er der mange specielle dele af erhvervet, som man kan søge videre ind i.
De skal vide, at når man tager en elektrikeruddannelse, er det måske bare et springbræt til mange andre ting.
For vores eget vedkommende har vi en Eux-elev gående hos os lige nu, som tager en gymnasieuddannelse samtidig med elektrikeruddannelsen. På den måde får hun bygget en anden viden ovenpå, og det åbner for andre muligheder i el-faget.
Det er en gammel tanke, at de, der ikke var boglige, blev sendt på erhvervsskolerne.
Men der er jo så meget mere nu. I dag kommer man altså ikke igennem, hvis man er dårlig boglig.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Torben Ljungberg, Hovedstadens VVS og kloak
Puha, det er nok rigtig svært.
Det er nok noget, der skal komme fra regeringen.
I mange år har politikerne banket de stakkels skoleelevers hoveder med, at de skal tage en uddannelse, hvis de skal blive til noget. Så de tør jo næsten ikke andet.
Det har været sådan i så lang tid, at forældrene også har den holdning. Så det er nok børnene selv, der skal ud og erfare, at de ikke kan få arbejde med alle de her underlige uddannelser, de har fået.
Og når de så hører, at der mangler håndværkere, så regulerer det vel sig selv igen på et tidspunkt.
Tanken i samfundet er, at man skal være så klog så klog, og gå i skole hele tiden. Den holdning skal ændres. Men det kan tage ti år, det her.
Det er ikke bare noget med at dreje på et par små knapper, og så får de unge lyst til at gå i lære som håndværker – det stikker meget dybere.