Installatørpanelet: Sådan sikrer du bedre kommunikation med kunderne

En ny undersøgelse viser, at el- og VVS-kunderne efterlyser mere og bedre dialog og rådgivning. Derfor har Installatør spurgt panelet til råds om, hvordan man sikrer en god kommunikation med kunderne.

Hvad gør du for at sikre en bedre kommunikation med kunderne? 

Henrik Egemose, Egemose El
Det er for det meste mig, der har kontakten til kunderne, og der gør jeg meget ud af at sætte kunderne ind i den konkrete løsning og komme med de bedste forslag til, hvordan de kan få lavet det, de gerne vil have.

Mange af kunderne tænker måske først på, hvad det koster, men så prøver jeg at forklare dem, at det altså ikke altid er det, man skal kigge på. Det samme gælder, når mine folk er ude ved kunderne. Der kan de også godt mærke, at folk er blevet mere interesseret i sådan noget som energibesparelse. Så der er de selv lige opmærksomme på at sige til kunden, at de kan skifte til LED og spare energi. 

Men ellers kommer det helt af sig selv. Det handler jo også om, hvordan kunden er. For nogle synes, at det er fint nok, at vi kommer med de her forslag, mens andre føler sig presset til mersalg. Så dér må man lige mærke efter. 

________________________________________________________________________

Jesper Knopp, Knopp VVS

Når jeg snakker med kunderne, så gør jeg meget ud af at klæde dem på til at træffe en beslutning. Det går jeg meget op i.

Jeg rådgiver folk efter bedste evne, og så forventningsafstemmer jeg med dem. Så kan de fortælle mig, hvad de godt kunne tænke sig, og så kan jeg vurdere, hvad jeg kan tilbyde. Men jeg giver altså ikke ud af hele posen, men jeg rådgiver dem selvfølgelig, så de ved, hvad der er realistisk i forhold til pris, ønsker, og hvad jeg kan lave.

De bedste kunder er faktisk dem, der allerede har sat sig ind i, hvad de vil have. For nogle gange så forventer de, at jeg vælger for dem, om deres toilet skal være væghæng, eller hvad det skal. Og der kan jeg jo kun sige, hvad for nogle muligheder de har og ikke, hvordan de skal gøre det. Men forventningsafstemning på forhånd er kernen til et godt samarbejde.


_____________________________________

Claus Pinholt, Pinholt Elinstallationer Aps

Vi har altid gået meget op i at have den her nærkontakt til kunderne. Nu er vi selvfølgelig også en mindre virksomhed, men det her med at have en god kontakt til kunden er noget, som alle mine folk simpelthen er blevet opdraget til, og jeg selv er blevet af min far, dengang jeg startede.

Så det, vi kan, er at klæde svendene på hjemmefra. De får materialer og brochurer, så de har rygdækning, hvis de skal vise kunderne noget eller komme med forslag til løsninger.

Det er jo ikke ligesom før i tiden, hvor vi var eksperterne. Nu kan vi godt komme ud til kunder, som har sat sig helt vildt ind i tingene. Og så er det vigtigt, at vi er rustet til at forklare dem, hvad der er det bedste for dem. Når mine folk har de her ting med, så tør de også bedre at lave mersalg eller sætte kunden ind i nogle ting, når der er derude. 

Vi kan ikke konkurrere på prisen, men vi kan konkurrere på nærhed til kunden, for det er sådan vi fastholder kunderne.

2ctrl ApS

Sponseret

KNX intelligent lysstyring – fremtiden for nybyggeri

Danfoss Redan A/S

Sponseret

Ajour 2024

Relateret indhold

21.02.2025Inspectly ApS

Sponseret

Tør du tage ansvar?

21.02.2025Installator.dk

Nulemissions-byggeri i fokus på konference

20.02.2025Installator.dk

Ladeoperatør ansætter ny topchef

20.02.2025Georg Fischer

Sponseret

GF introducerer 15 års kvalitetsgaranti for MULTI/JOINT® 3000 Plus

20.02.2025Installator.dk

Nye anbefalinger indskrænker mulighederne for grøn markedsføring

19.02.2025Installator.dk

InstallatørGruppen fortsætter opkøbene – snart også i Schweiz

19.02.2025Installator.dk

Uddannelsesreform roses fra begge sider

18.02.2025Installator.dk

Erfarne faglærte skal fastholde erhvervsskoleelever

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle
Teknologisk Institut - Energi og Klima
Kursus
Grundlæggende ventilationsteknik 1

Tre intensive og spændende kursusdage hvor du kan lære meget om ventilationsanlægs funktion, muligheder og begrænsninger - både i teorien og i praksis.

Dato

25.02.2025

Tid

08:30

Sted

Taastrup

Vølund Varmeteknik A/S
Uddannelse
⭐️ BLIV EKSPERT I SALG AF VARMEPUMPER - salgskursus med gratis overnatning ⭐️

På kurset får du en spændende kombination af teknisk viden og træning i kommunikation, som gør dig i stand til at forklare komplekse varmeløsninger på en enkel måde, der er forståelig for dine kunder.

Dato

26.02.2025

Tid

08:30

Sted

Vølund Varmeteknik Industrivej Nord 7B 7400 Herning

Elsikkerhed.dk
Webinar
Installatørmøde webinar

Hvert år holder ELsikkerhed et webinar i forlængelse af vores fyraftensmøder for elinstallatører og ledende medarbejder med elfaglig baggrund. På webinaret ser vi på de seneste nye tiltag og krav for elektriske installationer. Vi tager den praktiske tilgang til emnerne og sørger for, at du får svar på dine spørgsmål.

Dato

26.02.2025

Tid

09:00

Sted

Microsoft Teams

Dansk Standard
Kursus
Elektrisk sikkerhed på maskiner og anlæg

Kurset introducerer dig for de grundlæggende principper for elektrisk sikkerhed på maskiner og maskinanlæg. Vi gennemgår kravene i standarden EN 60204-1, der vedrører elektrisk sikkerhed på maskiner.

Dato

26.02.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Teknologisk Institut - Energi og Klima
Kursus
Køle- og varmepumpeanlæg med ammoniak

Kurset giver dig dybdegående viden om køle- og varmepumpeanlæg med ammoniak som kølemiddel.

Dato

04.03.2025

Tid

08:00

Sted

Aarhus

Avidenz A/S
Kursus
Den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse (Kolding)

Tag den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse hos Avidenz - autoriseret arbejdsmiljørådgiver.

Dato

04.03.2025

Tid

08:00

Sted

Scandic Kolding, Kokholm 2, 6000 Kolding