Installatørpanelet: Sådan sikrer du bedre kommunikation med kunderne

En ny undersøgelse viser, at el- og VVS-kunderne efterlyser mere og bedre dialog og rådgivning. Derfor har Installatør spurgt panelet til råds om, hvordan man sikrer en god kommunikation med kunderne.

Hvad gør du for at sikre en bedre kommunikation med kunderne? 

Henrik Egemose, Egemose El
Det er for det meste mig, der har kontakten til kunderne, og der gør jeg meget ud af at sætte kunderne ind i den konkrete løsning og komme med de bedste forslag til, hvordan de kan få lavet det, de gerne vil have.

Mange af kunderne tænker måske først på, hvad det koster, men så prøver jeg at forklare dem, at det altså ikke altid er det, man skal kigge på. Det samme gælder, når mine folk er ude ved kunderne. Der kan de også godt mærke, at folk er blevet mere interesseret i sådan noget som energibesparelse. Så der er de selv lige opmærksomme på at sige til kunden, at de kan skifte til LED og spare energi. 

Men ellers kommer det helt af sig selv. Det handler jo også om, hvordan kunden er. For nogle synes, at det er fint nok, at vi kommer med de her forslag, mens andre føler sig presset til mersalg. Så dér må man lige mærke efter. 

________________________________________________________________________

Jesper Knopp, Knopp VVS

Når jeg snakker med kunderne, så gør jeg meget ud af at klæde dem på til at træffe en beslutning. Det går jeg meget op i.

Jeg rådgiver folk efter bedste evne, og så forventningsafstemmer jeg med dem. Så kan de fortælle mig, hvad de godt kunne tænke sig, og så kan jeg vurdere, hvad jeg kan tilbyde. Men jeg giver altså ikke ud af hele posen, men jeg rådgiver dem selvfølgelig, så de ved, hvad der er realistisk i forhold til pris, ønsker, og hvad jeg kan lave.

De bedste kunder er faktisk dem, der allerede har sat sig ind i, hvad de vil have. For nogle gange så forventer de, at jeg vælger for dem, om deres toilet skal være væghæng, eller hvad det skal. Og der kan jeg jo kun sige, hvad for nogle muligheder de har og ikke, hvordan de skal gøre det. Men forventningsafstemning på forhånd er kernen til et godt samarbejde.


_____________________________________

Claus Pinholt, Pinholt Elinstallationer Aps

Vi har altid gået meget op i at have den her nærkontakt til kunderne. Nu er vi selvfølgelig også en mindre virksomhed, men det her med at have en god kontakt til kunden er noget, som alle mine folk simpelthen er blevet opdraget til, og jeg selv er blevet af min far, dengang jeg startede.

Så det, vi kan, er at klæde svendene på hjemmefra. De får materialer og brochurer, så de har rygdækning, hvis de skal vise kunderne noget eller komme med forslag til løsninger.

Det er jo ikke ligesom før i tiden, hvor vi var eksperterne. Nu kan vi godt komme ud til kunder, som har sat sig helt vildt ind i tingene. Og så er det vigtigt, at vi er rustet til at forklare dem, hvad der er det bedste for dem. Når mine folk har de her ting med, så tør de også bedre at lave mersalg eller sætte kunden ind i nogle ting, når der er derude. 

Vi kan ikke konkurrere på prisen, men vi kan konkurrere på nærhed til kunden, for det er sådan vi fastholder kunderne.

Eaton Electric Danmark

Sponseret

Teknisk seminar om 3 fasede UPS

Wygwam Danmark, a division of Niko

Sponseret

Wygwam introducerer P49 og M49 DALI-2 BMS-sensorer fra Niko

Relateret indhold

24.04.2025Installator.dk

Klimaministeren overlevede mistillidsafstemning

23.04.2025Installator.dk

Tidligere ledelse i skandaleramt forsyningsselskab stævnes

23.04.2025Geberit A/S

Sponseret

VVS’25 byder på nyt fokus og en opgradering af en gammel klassiker

23.04.2025Wexøe A/S

Sponseret

Udnævnelse Mikkel Mikaelsen - fokus på øget værdiskabelse og nye stærke koncepter.

22.04.2025Lemvigh-Müller A/S

Sponseret

Lemvigh-Müller er valgt som en af InstallatørGruppens foretrukne grossister

22.04.2025Installator.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

22.04.2025Installator.dk

Wavin lancerer Take-Back service af plastrør

22.04.2025Schneider Electric A/S

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle
KEA - KØBENHAVNS ERHVERVSAKADEMI
Efteruddannelse
Varmepumper - VE-installatør

Vil du være VE-installatør af varmepumper? KEA får dig klar til godkendelse.

Dato

25.04.2025

Tid

08:30

Sted

Hellerup + Online

KEA - KØBENHAVNS ERHVERVSAKADEMI
Efteruddannelse
Kommunikation, samarbejde og byggejura i byggeprocessen

På faget Kommunikation, samarbejde og byggejura i byggeprocessen lærer du at vurdere byggesagens juridiske problemstillinger på baggrund af en juridisk granskning og kunne formidle disse til byggesagens samarbejdspartnere.

Dato

28.04.2025

Tid

08:30

Sted

Hellerup + Online

Avidenz A/S
Kursus
Den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse (Ringsted)

Tag den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse hos Avidenz - autoriseret arbejdsmiljørådgiver.

Dato

29.04.2025

Tid

08:00

Sted

Scandic Ringsted, Nørretorv 57, 4100 Ringsted

KEA - KØBENHAVNS ERHVERVSAKADEMI
Efteruddannelse
Varmeinstallation bolig

Lær at håndtere arbejdet på mindre varmeanlæg med tilhørende automatik.

Dato

30.04.2025

Tid

08:30

Sted

Hellerup

Eaton Electric Danmark
Seminar
Teknisk seminar om 3 fasede UPS - Brøndby

Eaton inviterer til teknisk seminar om 3 fasede UPS. Bliv klogere på hvordan du designer fremtidens UPS-løsninger til bygninger, sundhedssektoren, industrien og datacentre.

Dato

06.05.2025

Tid

07:30

Sted

Gammelager 14, 2605 Brøndby (Hos Solar)

Vølund Varmeteknik A/S
Kursus
🔧 TEKNISK BASISKURSUS varmepumper 🔧

Kurset giver dig kendskab til varmepumpernes styringsprincipper, anlægsopbygning og giver dig en generel viden om opstart af varmepumper - både jordvarme og luft-til-vand varmepumper. Kurset vil indeholde en del praktiske opgaver.

Dato

06.05.2025

Tid

08:30

Sted

Vølund Varmeteknik Industrivej Nord 7B 7400 Herning