Installatørpanelet: Sådan sikrer du bedre kommunikation med kunderne
En ny undersøgelse viser, at el- og VVS-kunderne efterlyser mere og bedre dialog og rådgivning. Derfor har Installatør spurgt panelet til råds om, hvordan man sikrer en god kommunikation med kunderne.
Hvad gør du for at sikre en bedre kommunikation med kunderne?
Henrik Egemose, Egemose El
Det er for det meste mig, der har kontakten til kunderne, og der gør jeg meget ud af at sætte kunderne ind i den konkrete løsning og komme med de bedste forslag til, hvordan de kan få lavet det, de gerne vil have.
Mange af kunderne tænker måske først på, hvad det koster, men så prøver jeg at forklare dem, at det altså ikke altid er det, man skal kigge på. Det samme gælder, når mine folk er ude ved kunderne. Der kan de også godt mærke, at folk er blevet mere interesseret i sådan noget som energibesparelse. Så der er de selv lige opmærksomme på at sige til kunden, at de kan skifte til LED og spare energi.
Men ellers kommer det helt af sig selv. Det handler jo også om, hvordan kunden er. For nogle synes, at det er fint nok, at vi kommer med de her forslag, mens andre føler sig presset til mersalg. Så dér må man lige mærke efter.
________________________________________________________________________
Jesper Knopp, Knopp VVS
Når jeg snakker med kunderne, så gør jeg meget ud af at klæde dem på til at træffe en beslutning. Det går jeg meget op i.
Jeg rådgiver folk efter bedste evne, og så forventningsafstemmer jeg med dem. Så kan de fortælle mig, hvad de godt kunne tænke sig, og så kan jeg vurdere, hvad jeg kan tilbyde. Men jeg giver altså ikke ud af hele posen, men jeg rådgiver dem selvfølgelig, så de ved, hvad der er realistisk i forhold til pris, ønsker, og hvad jeg kan lave.
De bedste kunder er faktisk dem, der allerede har sat sig ind i, hvad de vil have. For nogle gange så forventer de, at jeg vælger for dem, om deres toilet skal være væghæng, eller hvad det skal. Og der kan jeg jo kun sige, hvad for nogle muligheder de har og ikke, hvordan de skal gøre det. Men forventningsafstemning på forhånd er kernen til et godt samarbejde.
_____________________________________
Claus Pinholt, Pinholt Elinstallationer Aps
Vi har altid gået meget op i at have den her nærkontakt til kunderne. Nu er vi selvfølgelig også en mindre virksomhed, men det her med at have en god kontakt til kunden er noget, som alle mine folk simpelthen er blevet opdraget til, og jeg selv er blevet af min far, dengang jeg startede.
Så det, vi kan, er at klæde svendene på hjemmefra. De får materialer og brochurer, så de har rygdækning, hvis de skal vise kunderne noget eller komme med forslag til løsninger.
Det er jo ikke ligesom før i tiden, hvor vi var eksperterne. Nu kan vi godt komme ud til kunder, som har sat sig helt vildt ind i tingene. Og så er det vigtigt, at vi er rustet til at forklare dem, hvad der er det bedste for dem. Når mine folk har de her ting med, så tør de også bedre at lave mersalg eller sætte kunden ind i nogle ting, når der er derude.
Vi kan ikke konkurrere på prisen, men vi kan konkurrere på nærhed til kunden, for det er sådan vi fastholder kunderne.