Installatørpanelet: Sådan sikrer du bedre kommunikation med kunderne

En ny undersøgelse viser, at el- og VVS-kunderne efterlyser mere og bedre dialog og rådgivning. Derfor har Installatør spurgt panelet til råds om, hvordan man sikrer en god kommunikation med kunderne.

Hvad gør du for at sikre en bedre kommunikation med kunderne? 

Henrik Egemose, Egemose El
Det er for det meste mig, der har kontakten til kunderne, og der gør jeg meget ud af at sætte kunderne ind i den konkrete løsning og komme med de bedste forslag til, hvordan de kan få lavet det, de gerne vil have.

Mange af kunderne tænker måske først på, hvad det koster, men så prøver jeg at forklare dem, at det altså ikke altid er det, man skal kigge på. Det samme gælder, når mine folk er ude ved kunderne. Der kan de også godt mærke, at folk er blevet mere interesseret i sådan noget som energibesparelse. Så der er de selv lige opmærksomme på at sige til kunden, at de kan skifte til LED og spare energi. 

Men ellers kommer det helt af sig selv. Det handler jo også om, hvordan kunden er. For nogle synes, at det er fint nok, at vi kommer med de her forslag, mens andre føler sig presset til mersalg. Så dér må man lige mærke efter. 

________________________________________________________________________

Jesper Knopp, Knopp VVS

Når jeg snakker med kunderne, så gør jeg meget ud af at klæde dem på til at træffe en beslutning. Det går jeg meget op i.

Jeg rådgiver folk efter bedste evne, og så forventningsafstemmer jeg med dem. Så kan de fortælle mig, hvad de godt kunne tænke sig, og så kan jeg vurdere, hvad jeg kan tilbyde. Men jeg giver altså ikke ud af hele posen, men jeg rådgiver dem selvfølgelig, så de ved, hvad der er realistisk i forhold til pris, ønsker, og hvad jeg kan lave.

De bedste kunder er faktisk dem, der allerede har sat sig ind i, hvad de vil have. For nogle gange så forventer de, at jeg vælger for dem, om deres toilet skal være væghæng, eller hvad det skal. Og der kan jeg jo kun sige, hvad for nogle muligheder de har og ikke, hvordan de skal gøre det. Men forventningsafstemning på forhånd er kernen til et godt samarbejde.


_____________________________________

Claus Pinholt, Pinholt Elinstallationer Aps

Vi har altid gået meget op i at have den her nærkontakt til kunderne. Nu er vi selvfølgelig også en mindre virksomhed, men det her med at have en god kontakt til kunden er noget, som alle mine folk simpelthen er blevet opdraget til, og jeg selv er blevet af min far, dengang jeg startede.

Så det, vi kan, er at klæde svendene på hjemmefra. De får materialer og brochurer, så de har rygdækning, hvis de skal vise kunderne noget eller komme med forslag til løsninger.

Det er jo ikke ligesom før i tiden, hvor vi var eksperterne. Nu kan vi godt komme ud til kunder, som har sat sig helt vildt ind i tingene. Og så er det vigtigt, at vi er rustet til at forklare dem, hvad der er det bedste for dem. Når mine folk har de her ting med, så tør de også bedre at lave mersalg eller sætte kunden ind i nogle ting, når der er derude. 

Vi kan ikke konkurrere på prisen, men vi kan konkurrere på nærhed til kunden, for det er sådan vi fastholder kunderne.

Eaton Electric Danmark

Sponseret

Vidste du, at elektriske fejl er størst under vedligeholdelsesarbejde?

Uponor

Sponseret

Fremtidens fjernvarmeløsning er lige her

Relateret indhold

03.07.2024Installator.dk

Varmepumpeindustrien glæder sig over prisloft på fjernvarme

02.07.2024Installator.dk

Politisk aftale vil indføre prisloft på fjernvarme

01.07.2024VELTEK

Sponseret

Nyt Drikkevandsdirektiv – VELTEK Vand har fuldt fokus

01.07.2024RIB Software

Sponseret

Byd velkommen til vores første IKT-leder uddannelse, som afholdes på engelsk!

01.07.2024Installator.dk

Norlys opruster med erhvervsdirektør i energiforretningen

28.06.2024RIB Software

Sponseret

Ebook: Sådan gennemfører du en aflevering af D&V-data til tiden

28.06.2024Installator.dk

Strøm og fjernvarme blev grønnere sidste år

27.06.2024Installator.dk

Nedsættelse af generationsskifte-skatten glæder SMVdanmark

Jobmarked

Se alle

Solar Danmark

Er du vores kollega som Account Manager – Specialist på ABA/AVA

Er du teknisk velfunderet, drevet af salg og kan du formidle tekniske løsninger kommercielt? Vi søger en kollega til Danmarks skarpeste sikrings-team. Skal det være dig?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

22.08.2024

Vølund Varmeteknik A/S

Intern tekniker til kundesupport

Vølund Varmeteknik A/S har egen serviceorganisation med 30 medarbejdere over hele landet. Vi søger nu endnu en teknisk kollega - denne gang til kundesupport på kontoret i Herning.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

METRO THERM A/S

Vi søger en ny salgschef for fjernvarme

Er du en erfaren salgsprofil inden for fjernvarmeområdet? Og trives du med både strategisk ledelse og operationelt salgsarbejde? Så er det måske dig, vi søger som vores nye salgschef for fjernvarmeteamet hos METRO THERM.

Område

Hele landet

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Silhorko

Servicetekniker

Har du en håndværksmæssig baggrund? Er du skarp til fejlfinding og brænder for at udføre tekniske serviceopgaver? Kunne du tænke dig at bringe dine tekniske kompetencer i spil i en af Danmarks førende virksomheder indenfor vandbehandling? Så er det måske dig, vi søger som vores nye udekørende Servicetekniker til kunder på Sjælland ved Silhorko-Eurowater A/S

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

09.07.2024

Vølund Varmeteknik A/S

Teknisk salgskonsulent til VVS-branchen

Vi søger en teknisk salgskonsulent til vores stærke team, og du har nu muligheden for at blive en del af markedets førende leverandør af bæredygtige varmetekniske løsninger.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Vølund Varmeteknik A/S

Er du vores nye servicetekniker?

Vølund Varmeteknik A/S har i de senere år udviklet en professionel serviceorganisation med i øjeblikket 25 eksterne serviceteknikere, som alle kører ud hjemmefra og i tæt dialog med et professionelt serviceteam på kontoret.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

METRO THERM A/S

Financial controller søges til METRO THERM i Helsinge

Er du uddannet financial controller eller er du en erfaren regnskabsassistent, som motiveres af at arbejde med regnskab og tal? Så er det måske dig, som vi søger til stillingen financial controller hos METRO THERM i Helsinge.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle