Kemp & Lauritzen bortviser fire ansatte i svindelsag
På baggrund af en ekstern advokat- og revisorundersøgelse har Kemp & Lauritzen bortvist fire medarbejdere i sagen om uregelmæssigt indkøb af it-udstyr.
Direktionen hos installationsvirksomheden Kemp & Lauritzen har bortvist fire medarbejdere, der alle siden begyndelsen af maj har været blandt i alt fem suspenderede ansatte i en sag om uregelmæssige indkøb af it-udstyr.
Læs også: Solidt årsregnskab fra Kemp & Lauritzen
Mens den femte medarbejder har genoptaget arbejdet, så viser en eksterne advokat- og revisorundersøgelse, at de nu bortviste medarbejdere også i flere tilfælde har brugt penge på restaurantbesøg, der ligger over det niveau, Kemp & Lauritzen accepterer.
Endelig har den eksterne advokat- og revisorundersøgelse fundet nogle få eksempler på, at der uretmæssigt har været ydet medarbejderlignende rabatter til ansatte i Bygningsstyrelsen, som har fået mulighed for at købe varer til privat brug med rabatter.
”For mig handler den her sag hverken om mobiltelefoner, tablets, restaurantbesøg eller usædvanlige rabatordninger til udenforstående. Der er tale om noget langt mere alvorligt – nemlig om etik og moral og dermed i sidste ende om virksomhedens ve og vel”, siger administrerende direktør i Kemp & Lauritzen, Peter Kaas Hammer, og fortsætter:
”En lille håndfuld betroede medarbejderes mangel på ledelsesmæssig dømmekraft og ordentlighed skal ikke have lov at bringe virksomhedens omdømme i fare. På advokaternes råd skrider vi derfor både straks og også meget konsekvent ind”, siger han.
Beløb opgjort til ca. 270.000 kr.
Sagen startede i maj, da Kemp & Lauritzen selv gjorde Bygningsstyrelsen opmærksom på, at de havde fundet uregelmæssige indkøb af it-udstyr i forbindelse med en serviceaftale mellem de to parter. Udstyret blev, under dækbetegnelser, viderefaktureret til medarbejdere i Bygningsstyrelsen.
Advokatfirmaet Kromann Reumert og revisionsfirmaet Deloitte blev derfor sat til at undersøge uregelmæssighederne. Det arbejde har de nu afsluttet ved at konkludere, at de har fundet ledelsesmæssige svigt i kombination med brud på virksomhedens interne retningslinjer.
Det samlede beløb er opgjort til i alt cirka 270.000 kroner, hvoraf størstedelen – cirka 186.000 kroner – vedrører mobiltelefoner og tablets. Hovedparten af udgifterne til restaurantbesøg vedrører ikke Bygningsstyrelsen, men et andet og nu ophørt kontraktforhold, hvor en og samme kontaktperson blev bespist og beværtet på ekstravagant vis i alt syv gange. Disse ligger alle to, tre eller fire år tilbage i tiden.
Ifølge DR Nyheder drejer det sig om en medarbejder i Udenrigsministeriet, der nu er blevet suspenderet for at spise de dyre middage i selskab med de bortviste ansatte på Kemp & Lauritzens regning.
Kemp & Lauritzens direktion har på baggrund af advokaternes og revisorernes undersøgelse valgt at følge advokaternes anbefaling om straks at bortvise fire af de fem suspenderede medarbejdere.
”En bortvisning er i sig selv en meget alvorlig sanktion, som alle i virksomheden naturligvis er berørte af. Men når man udsættes for tillidsbrud i form af en række betydelige ledelsessvigt i kombination med væsentlige brud på vores interne retningslinjer, har vi i direktionen ikke haft et reelt valg. Ansættelsesforholdet med de bortviste kunne ganske enkelt ikke fortsætte”, siger Peter Kaas Hammer.
Læs også: Stor installationsvirksomhed lejer alt værktøj
Han oplyser samtidigt, at advokaterne også er blevet bedt om at vurdere, hvorvidt der var baggrund for en politianmeldelse. Dette fandt undersøgelsen ikke et sikkert grundlag for.
- JMA