Batterierne bliver kraftigere, samtidig med at priserne på dem falder - derfor bør de danske færgerederier kaste sig ud i projektering af nye el-færger, lyder anbefalingen fra konsulent på Ærøs el-færge.
Ifølge Henrik Hagbart Mikkelsen bør de danske færgerederier kaste sig ud i projekteringen af nye el-færger - det kræver dog først nogle erfaringer, før man kan sige, hvornår det kan betale sig at bygge nyt. Arkivfoto.
Tiden er inde til, at de danske færgerederier bør kaste sig ud i projekteringen af nye el-færger. Sådan lyder anbefalingen fra Henrik Hagbart Mikkelsen, konsulent på Ærøs el-færge, der ikke er i tvivl om, at batteridrift er fremtiden:
”Ren batteridrift er fremtiden. Det er der, vi er på vej hen. Over de sidste seks år er batteriernes pris faldet med 16 procent om året i gennemsnit”, siger han til Færgesekretariatets Nyhedsbrev og fortsætter:
”Som jeg ser det, er der endnu ikke helt erfaringer nok til at stille en præcis tilbagebetalingskalkule op. Derfor er det klogt at inddrage de erfaringer, der lige nu bliver indhentet eksempelvis på el-færgen på Ærø, der har en demoperiode på halvandet år, hvor alle kan få glæde af erfaringerne”.
Læs også: Stort potentiale i landstrøm til skibe
Henrik Hagbart Mikkelsen fortæller samtidig, at retrofit af batteridrift både er relativt dyrere og mere kompliceret end nybygning, hvorfor man fra værfternes side sikrer sig imod uforudsete problemer – og det er noget, der får priserne på projekttilbuddene til at stige.
Flere parametre spiller ind
For at afgøre, om batteridriften kan lade sig gøre, og om det overhovedet er rentabelt, er der imidlertid flere parametre, der spiller ind.
For det første skal et motorsystem være kompatibelt, og for det andet skal det sikres, at færgen har mulighed for at få den nødvendige mængde landstrøm.
Også færgens alder er af stor betydning – ifølge Henrik Mikkelsen vil en færge, der er mere end 15-20 år gammel ofte skulle udskiftes i stedet for at retrofittes med eldrevet maskineri. Men vigtigst af alt er det, at man først og fremmest får sig nogle erfaringer:
”Når vi har dem, kan vi sige, hvornår det kan betale sig at bygge nyt – hvornår der er break even. I den sammenhæng er Færgesekretariatets batterigruppe en central spiller”.
Læs også: 23 mio. kr. til eldrevne varmepumper skal give grønnere fjernvarme
Hybriddrift indebærer energieffektivisering
Ifølge maritimedanmark.dk vil mange retrofit-løsninger være hybride, hvilket vil sige en kombination af batteridrift og dieseldrift med skibets eksisterende maskineri.
Hybriddrift på nybygninger vil være et mellemtrin, hvor tilstrækkelig strøm ikke kan skaffes fra land til at dække sejldistancen ind.
Derfor kan hybriddrift være en god løsning for nogle, da den indebærer en energieffektivisering i forbindelse med færgens fremdrivning.
- EL
Energi

Landvind og solceller meget tæt på at blive støttefri
Prisen på landvindmøller og solcelleparker er nu så lav, at det tyder på, de meget snart kan opføres helt uden støtte. Resultatet af dette års såkaldte teknologineutrale udbud, hvor landvindmøller og solcelleanlæg konkurrerer om støtte, har for andet år i træk vist historisk lave støttesatser. Støttesatsen faldt med ca. 30 procent i forhold til sidste års rekord.
Branchen

Damixa får ny adresse i Odense
FM Mattsson Mora Group Danmark, også kendt som Damixa, flytter i slutningen af 2020 til et nyt erhvervslejemål i det sydvestlige Odense.
Varmeanlæg

Ny standard for varmepumper skal sikre høj energieffektivitet
Hvis varmepumperne skal leve op til deres fulde potentiale, kræver det særlige krav til installationen. Det har fået Energistyrelsen til at indføre en ny, frivillig standard.
Branchen

Manglende tyverisikring på byggepladser har store konsekvenser
De seneste år har hver femte installationsvirksomhed oplevet tyveri fra en byggeplads, viser ny undersøgelse fra Tekniq Arbejdsgiverne. Samtidig forbliver de mange tyverier uopklarede.
Branchen

Arbejdsgivere og fagforbund i fælles front for klimaet
Tekniq Arbejdsgiverne, Blik- og Rørarbejderforbundet og Dansk El-Forbund præsenterer nu en lang række fælles anbefalinger med teknikken i centrum til, hvordan danskerne nedbringer deres CO2-udledning.
Virksomhedsdrift

Årsregnskab for Frandsen El viser fremgang for femte år i træk
Igen i år har Frandsen El økonomisk fremgang. Det skyldes en blanding af dygtige medarbejdere og gode kunderelationer, mener ledelsen.