Ren batteridrift er fremtiden for færger
Batterierne bliver kraftigere, samtidig med at priserne på dem falder - derfor bør de danske færgerederier kaste sig ud i projektering af nye el-færger, lyder anbefalingen fra konsulent på Ærøs el-færge.
Tiden er inde til, at de danske færgerederier bør kaste sig ud i projekteringen af nye el-færger. Sådan lyder anbefalingen fra Henrik Hagbart Mikkelsen, konsulent på Ærøs el-færge, der ikke er i tvivl om, at batteridrift er fremtiden:
”Ren batteridrift er fremtiden. Det er der, vi er på vej hen. Over de sidste seks år er batteriernes pris faldet med 16 procent om året i gennemsnit”, siger han til Færgesekretariatets Nyhedsbrev og fortsætter:
”Som jeg ser det, er der endnu ikke helt erfaringer nok til at stille en præcis tilbagebetalingskalkule op. Derfor er det klogt at inddrage de erfaringer, der lige nu bliver indhentet eksempelvis på el-færgen på Ærø, der har en demoperiode på halvandet år, hvor alle kan få glæde af erfaringerne”.
Læs også: Stort potentiale i landstrøm til skibe
Henrik Hagbart Mikkelsen fortæller samtidig, at retrofit af batteridrift både er relativt dyrere og mere kompliceret end nybygning, hvorfor man fra værfternes side sikrer sig imod uforudsete problemer – og det er noget, der får priserne på projekttilbuddene til at stige.
Flere parametre spiller ind
For at afgøre, om batteridriften kan lade sig gøre, og om det overhovedet er rentabelt, er der imidlertid flere parametre, der spiller ind.
For det første skal et motorsystem være kompatibelt, og for det andet skal det sikres, at færgen har mulighed for at få den nødvendige mængde landstrøm.
Også færgens alder er af stor betydning – ifølge Henrik Mikkelsen vil en færge, der er mere end 15-20 år gammel ofte skulle udskiftes i stedet for at retrofittes med eldrevet maskineri. Men vigtigst af alt er det, at man først og fremmest får sig nogle erfaringer:
”Når vi har dem, kan vi sige, hvornår det kan betale sig at bygge nyt – hvornår der er break even. I den sammenhæng er Færgesekretariatets batterigruppe en central spiller”.
Læs også: 23 mio. kr. til eldrevne varmepumper skal give grønnere fjernvarme
Hybriddrift indebærer energieffektivisering
Ifølge maritimedanmark.dk vil mange retrofit-løsninger være hybride, hvilket vil sige en kombination af batteridrift og dieseldrift med skibets eksisterende maskineri.
Hybriddrift på nybygninger vil være et mellemtrin, hvor tilstrækkelig strøm ikke kan skaffes fra land til at dække sejldistancen ind.
Derfor kan hybriddrift være en god løsning for nogle, da den indebærer en energieffektivisering i forbindelse med færgens fremdrivning.
- EL