Ren batteridrift er fremtiden for færger

Batterierne bliver kraftigere, samtidig med at priserne på dem falder - derfor bør de danske færgerederier kaste sig ud i projektering af nye el-færger, lyder anbefalingen fra konsulent på Ærøs el-færge.

Ifølge Henrik Hagbart Mikkelsen bør de danske færgerederier kaste sig ud i projekteringen af nye el-færger - det kræver dog først nogle erfaringer, før man kan sige, hvornår det kan betale sig at bygge nyt. Arkivfoto..

Tiden er inde til, at de danske færgerederier bør kaste sig ud i projekteringen af nye el-færger. Sådan lyder anbefalingen fra Henrik Hagbart Mikkelsen, konsulent på Ærøs el-færge, der ikke er i tvivl om, at batteridrift er fremtiden:

”Ren batteridrift er fremtiden. Det er der, vi er på vej hen. Over de sidste seks år er batteriernes pris faldet med 16 procent om året i gennemsnit”, siger han til Færgesekretariatets Nyhedsbrev og fortsætter:

”Som jeg ser det, er der endnu ikke helt erfaringer nok til at stille en præcis tilbagebetalingskalkule op. Derfor er det klogt at inddrage de erfaringer, der lige nu bliver indhentet eksempelvis på el-færgen på Ærø, der har en demoperiode på halvandet år, hvor alle kan få glæde af erfaringerne”.

Læs også: Stort potentiale i landstrøm til skibe

Henrik Hagbart Mikkelsen fortæller samtidig, at retrofit af batteridrift både er relativt dyrere og mere kompliceret end nybygning, hvorfor man fra værfternes side sikrer sig imod uforudsete problemer – og det er noget, der får priserne på projekttilbuddene til at stige.

Flere parametre spiller ind
For at afgøre, om batteridriften kan lade sig gøre, og om det overhovedet er rentabelt, er der imidlertid flere parametre, der spiller ind.

For det første skal et motorsystem være kompatibelt, og for det andet skal det sikres, at færgen har mulighed for at få den nødvendige mængde landstrøm.

Også færgens alder er af stor betydning – ifølge Henrik Mikkelsen vil en færge, der er mere end 15-20 år gammel ofte skulle udskiftes i stedet for at retrofittes med eldrevet maskineri. Men vigtigst af alt er det, at man først og fremmest får sig nogle erfaringer:

”Når vi har dem, kan vi sige, hvornår det kan betale sig at bygge nyt – hvornår der er break even. I den sammenhæng er Færgesekretariatets batterigruppe en central spiller”.

Læs også: 23 mio. kr. til eldrevne varmepumper skal give grønnere fjernvarme

Hybriddrift indebærer energieffektivisering
Ifølge maritimedanmark.dk vil mange retrofit-løsninger være hybride, hvilket vil sige en kombination af batteridrift og dieseldrift med skibets eksisterende maskineri.

Hybriddrift på nybygninger vil være et mellemtrin, hvor tilstrækkelig strøm ikke kan skaffes fra land til at dække sejldistancen ind.

Derfor kan hybriddrift være en god løsning for nogle, da den indebærer en energieffektivisering i forbindelse med færgens fremdrivning.

- EL

Alcadon ApS

Sponseret

[INVITATION] Når man har arbejdet med fiber i næsten 30 år, så har man set lidt af hvert...

KlarPris

Sponseret

Installatørens hemmelige våben: Bestil smartere og arbejd hurtigere

Relateret indhold

04.11.2025Installator.dk

Nu bliver det lettere at ansætte unge i fritidsjob

03.11.2025TEKNIQ

Sponseret

5 gode grunde

03.11.2025Avidenz A/S

Sponseret

Hold styr på lovpligtige eftersyn, booking af udstyr m.m. med værktøjet "Teknisk udstyr"

03.11.2025KlarPris

Sponseret

5 tips der gør installatørens hverdag nemmere

01.11.2025Carlog System

Sponseret

Teknologi der sparer tid og skaber flow

31.10.2025Installator.dk

DIN Forsyning vinder Fjernvarmeprisen 2025

30.10.2025Installator.dk

11 nye industriparker på vej: ”Det rykker Danmark fremad”

30.10.2025Wicotec Kirkebjerg A/S

Sponseret

Vores forskellighed er en styrke

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danvak
Seminar
Projektering og drift af sprinklersystemer

Sprinklersystemer spiller en stor rolle i brandsikring, men projekteringen kræver indsigt i både gældende standarder, risikoklasser og praktiske løsninger.

Dato

04.11.2025

Tid

13:45

Sted

Teknologisk Institut, Gregersensvej 3, 2630 Taastrup

Danvak
Seminar
Projektering og drift af sprinklersystemer

Sprinklersystemer spiller en stor rolle i brandsikring, men projekteringen kræver indsigt i både gældende standarder, risikoklasser og praktiske løsninger.

Dato

04.11.2025

Tid

14:00

Sted

Teknologisk Institut, Gregersensvej 1, 2630 Taastrup

Vølund Varmeteknik A/S
Kursus
🔧 Kompetencegivende servicekursus 🔧

Lær, hvordan du skal udføre serviceeftersyn og indregulering på Vølunds varmepumper!

Dato

05.11.2025

Tid

08:30

Sted

Industrivej Nord 7B, 7400 Herning

Danvak
Kursus
BR18 og brandsikre gennemføringer

Kurset gennemgår BR18’s krav til brandsikring af installationsgennemføringer, samt en grundig gennemgang af test- og normkrav til dokumentation af projektering og udførsel.

Dato

06.11.2025

Tid

08:15

Sted

Teknologisk Institut - Aarhus

DTU
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

Deltag i tre dages spændende kursus, hvor du får en hurtigt og bekvem introduktion til jernbaneteknologi og driftsstyring. Midt i kurset tager vi til Berlin, hvor vi besøger Tekniske Universitet Berlins signal- og driftsstyring laboratorium.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

ABB A/S
Kursus
Certificeret KNX Basic kursus

Tilmeld dig

Dato

10.11.2025

Tid

08:30

Sted

ABB A/S, Lautrupvang 8, 2750 Ballerup