Ren batteridrift er fremtiden for færger

Batterierne bliver kraftigere, samtidig med at priserne på dem falder - derfor bør de danske færgerederier kaste sig ud i projektering af nye el-færger, lyder anbefalingen fra konsulent på Ærøs el-færge.

Ifølge Henrik Hagbart Mikkelsen bør de danske færgerederier kaste sig ud i projekteringen af nye el-færger - det kræver dog først nogle erfaringer, før man kan sige, hvornår det kan betale sig at bygge nyt. Arkivfoto..

Tiden er inde til, at de danske færgerederier bør kaste sig ud i projekteringen af nye el-færger. Sådan lyder anbefalingen fra Henrik Hagbart Mikkelsen, konsulent på Ærøs el-færge, der ikke er i tvivl om, at batteridrift er fremtiden:

”Ren batteridrift er fremtiden. Det er der, vi er på vej hen. Over de sidste seks år er batteriernes pris faldet med 16 procent om året i gennemsnit”, siger han til Færgesekretariatets Nyhedsbrev og fortsætter:

”Som jeg ser det, er der endnu ikke helt erfaringer nok til at stille en præcis tilbagebetalingskalkule op. Derfor er det klogt at inddrage de erfaringer, der lige nu bliver indhentet eksempelvis på el-færgen på Ærø, der har en demoperiode på halvandet år, hvor alle kan få glæde af erfaringerne”.

Læs også: Stort potentiale i landstrøm til skibe

Henrik Hagbart Mikkelsen fortæller samtidig, at retrofit af batteridrift både er relativt dyrere og mere kompliceret end nybygning, hvorfor man fra værfternes side sikrer sig imod uforudsete problemer – og det er noget, der får priserne på projekttilbuddene til at stige.

Flere parametre spiller ind
For at afgøre, om batteridriften kan lade sig gøre, og om det overhovedet er rentabelt, er der imidlertid flere parametre, der spiller ind.

For det første skal et motorsystem være kompatibelt, og for det andet skal det sikres, at færgen har mulighed for at få den nødvendige mængde landstrøm.

Også færgens alder er af stor betydning – ifølge Henrik Mikkelsen vil en færge, der er mere end 15-20 år gammel ofte skulle udskiftes i stedet for at retrofittes med eldrevet maskineri. Men vigtigst af alt er det, at man først og fremmest får sig nogle erfaringer:

”Når vi har dem, kan vi sige, hvornår det kan betale sig at bygge nyt – hvornår der er break even. I den sammenhæng er Færgesekretariatets batterigruppe en central spiller”.

Læs også: 23 mio. kr. til eldrevne varmepumper skal give grønnere fjernvarme

Hybriddrift indebærer energieffektivisering
Ifølge maritimedanmark.dk vil mange retrofit-løsninger være hybride, hvilket vil sige en kombination af batteridrift og dieseldrift med skibets eksisterende maskineri.

Hybriddrift på nybygninger vil være et mellemtrin, hvor tilstrækkelig strøm ikke kan skaffes fra land til at dække sejldistancen ind.

Derfor kan hybriddrift være en god løsning for nogle, da den indebærer en energieffektivisering i forbindelse med færgens fremdrivning.

- EL

Eaton Electric Danmark

Sponseret

Teknisk seminar om 3 fasede UPS

Wygwam Danmark, a division of Niko

Sponseret

Wygwam introducerer P49 og M49 DALI-2 BMS-sensorer fra Niko

Relateret indhold

22.04.2025Lemvigh-Müller A/S

Sponseret

Lemvigh-Müller er valgt som en af InstallatørGruppens foretrukne grossister

22.04.2025Installator.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

22.04.2025Installator.dk

Wavin lancerer Take-Back service af plastrør

22.04.2025Schneider Electric A/S

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

16.04.2025Installator.dk

Flere vælger elvarebiler – men TEKNIQ advarer mod stopklodser

16.04.2025Scankab Cables A/S

Sponseret

Vælg de rigtige kabler til opgaven

15.04.2025Avidenz A/S

Sponseret

Husk opstillingskontrol af tekniske hjælpemidler – også ved flytning af disse

15.04.2025Rico System A/S

Sponseret

Fremtidens Varebilindretning: Grøn Omstilling, Vægt og Effektivitet i Fokus hos Rico System A/S

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle
KEA - KØBENHAVNS ERHVERVSAKADEMI
Efteruddannelse
Bekendtgørelser og standarder

Vil du håndtere el-installationer, anlæg og mellemspændingsdistributionsanlæg inden for reglerne? KEA giver dig redskaberne til at gøre det.

Dato

23.04.2025

Tid

08:30

Sted

Hellerup

KEA - KØBENHAVNS ERHVERVSAKADEMI
Efteruddannelse
Bygningsautomatik for FM-ledere

Hvad enten du er leder eller specialist, er der i rollen behov for at forstå de bygningsautomatiske anlæg, som styrer alt fra varme og ventilation til lys og køl.

Dato

23.04.2025

Tid

08:30

Sted

København NV

Alcadon ApS
Webinar
Transformer din PDU til en pengemaskine - og vælg den rette PDU til fremtiden

Et webinar til alle som arbejder med PDU!

Dato

24.04.2025

Tid

10:00

Sted

Webinar - Online

KEA - KØBENHAVNS ERHVERVSAKADEMI
Efteruddannelse
Varmepumper - VE-installatør

Vil du være VE-installatør af varmepumper? KEA får dig klar til godkendelse.

Dato

25.04.2025

Tid

08:30

Sted

Hellerup + Online

KEA - KØBENHAVNS ERHVERVSAKADEMI
Efteruddannelse
Kommunikation, samarbejde og byggejura i byggeprocessen

På faget Kommunikation, samarbejde og byggejura i byggeprocessen lærer du at vurdere byggesagens juridiske problemstillinger på baggrund af en juridisk granskning og kunne formidle disse til byggesagens samarbejdspartnere.

Dato

28.04.2025

Tid

08:30

Sted

Hellerup + Online

Avidenz A/S
Kursus
Den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse (Ringsted)

Tag den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse hos Avidenz - autoriseret arbejdsmiljørådgiver.

Dato

29.04.2025

Tid

08:00

Sted

Scandic Ringsted, Nørretorv 57, 4100 Ringsted