Laufen starter året ud med en massiv vækst i ryggen
Nu er 2019 for alvor overstået og Laufen kigger tilbage på et stærkt år, før der for alvor tages hul på de nye spændende innovationer og tiltag, der er planlagt for 2020.
For Laufen blev 2019 endnu et rekordår, hvor de for alvor har fået fodfæste på det danske marked. Knaldgode produkter, fornuftige priser og et rigtig godt forhold til danske samarbejdspartnere er en del af baggrunden.
-Vi har helt fra starten i 2008, hvor vi blev etableret i Danmark, haft meget fokus på projektsalg, og også haft stor succes på området. Men det var først i 2015, at vi kom bredt ud til alt fra grossister og installatørkæder til byggemarkeder og e-butikker i hele landet, siger administrerende direktør i Laufen Nordic, Daniel Jørn Nielsen.
Han indrømmer gerne, at den accelererende udvikling var over forventning, og at han havde været godt tilfreds med en vækst på få procent i 2019. Men sådan skulle det altså langt fra gå.
Nærmest eksploderet
Tværtimod buldrede udviklingen afsted med skyhøje, tocifrede vækstrater, som ingen – heller ikke den spanske Roca-koncern, der ejer Laufen – havde tænkt var muligt.
-Her i 2019, hvor udviklingen af markedet for badeværelsesprodukter har ligget fladt, har vi haft en omsætningsfremgang på 44 procent sammenholdt med 2018. Det er jo helt vildt, og noget, som vi selvfølgelig er ovenud glade for og stolte over, smiler direktøren og nævner, at væksten er sket både på samtlige områder fra projektsalg til grossister og detailhandel.
Særligt det daglige salg til små og mellemstore installatørvirksomheder har vi oplevet stor fremgang, siger han.
Verdens største sanitetsproducent
Den pointe er virksomhedens økonomi- og marketingchef Mie Nielsson helt og aldeles enig i. Spørger man hende om anledningen til Laufens succes i Danmark, nævner hun tre centrale årsager.
-Den mest oplagte er selvfølgelig, at Laufen som verdens største producent af sanitet, har et meget bredt sortiment og nogle rigtig gode produkter til fornuftige priser. Heriblandt selvfølgelig vores to nordiske serier Kompas og Pro N. Dertil kommer også vores ultratynde SaphirKeramik, som er med til at differentiere os i markedet, siger hun og peger på Laufens fokus på bæredygtighed, som et andet vigtigt aspekt.
Schweizerne elsker kvalitet
Én af de personer, der virkelig kan mærke udviklingen ude i marken, er leder af Eksternt Salg, Per Alexandersen. I lighed med Mie Nielsson nævner han også Laufens sortimentsbredde som en af årsagerne til virksomhedens succes.
Men med hans 25 år i sanitetsbranchen er det Laufen-produkternes kvalitet, der har spillet den afgørende rolle.
-Det handler jo om, at Laufen er schweizisk, og at schweizerne elsker kvalitet. Derfor har de også udviklet en ekstraordinært god glasur til deres keramik. Jeg vil faktisk gå så vidt som til at sige, at jeg aldrig har oplevet en bedre glasur end den Laufen-toiletterne coates med, lyder det.
Taget godt imod
Som leder af Eksternt Salg peger Per Alexandersen også på sortimentet, som Laufen kan tilbyde sine kunder:
-Generelt må man sige, at Laufens store sortiment og gode kvalitet giver installatørerne og andre mulighed for at give deres kunder en bedre service. At vores produkter derudover giver alle led i kæden mulighed for en god forretning, er en god bonus, siger han og tilføjer, at branchen da også har taget rigtig godt imod Laufen:
-Vi har stor grund til at takke alle vores samarbejdspartnere. De har ikke alene taget os ind, men har også vist os en meget stor velvillighed. Dét er noget, som vi er meget taknemmelige for, siger Per Alexandersen.
Udviklingen fortsætter
Fra direktørstolen udtrykker Daniel Jørn Nielsen samme taknemmelighed – uden den imødekommenhed, man har oplevet, havde udviklingen slet ikke været den samme.
På spørgsmålet om, hvor Laufen Nordic befinder sig om fem år, lyder svaret:
-Vi har fokus på at fortsætte den positive udvikling og er lige nu i gang med at lancere en række nye produkter. Derudover har vi faktisk noget i støbeskeen, som har potentiale til at blive lige så revolutionerende, som Laufens introduktion af trykstøbning, SaphirKeramik og selve hængeskålen. Præcist hvad det drejer sig om, må jeg dog ikke fortælle endnu, smiler direktøren og vender tilbage til det oprindelige spørgsmål:
-Jeg tror, at vi om fem år har opnået en solid status som totalleverandør af badeværelsesprodukter, og samtidig er kommet med flere innovationer, der har revolutioneret både det danske og det nordiske badeværelse. Med den udvikling vi har set de seneste år, betragter jeg det som meget sandsynligt scenarie, lyder det.