Lemvigh- Müller lancerer en webshop for private
Lemvigh-Müller bevæger sig nu ind på privatmarkedet med webshoppen Faisto, der sælger værktøj, sikkerhedsudstyr og arbejdstøj.
I Danmark omsættes der årligt for omkring 2 milliarder kroner i værktøj og lignende produkter til private. Og det marked vil Lemvigh-Müller nu være en del af. Derfor er stål- og teknikgrossisten efter et års forberedelse gået i luften med en ny webshop ved navn Faisto. Her får private mulighed for at købe værktøj, sikkerhedsudstyr og arbejdstøj.
Selvom konkurrencen på området er benhård med mange online spillere om buddet, mener Lemvigh-Müller, at de skiller sig ud.
”Vi ser, at der er en ledig position i markedet, hvor der er et stort potentiale. Der er i forvejen mange aktører, der satser på discount til private, eller som skal favne alle kundetyper. Det har vi stor respekt for, men vores forretningsmodel tager udgangspunkt i solid rådgivning og tilsvarende produkter, og det giver os albuerum i forhold til alle andre”, siger Mads Vangkilde, der er direktør i Faisto.
Læs også: Ny tjeneste gør det muligt for kunder at booke håndværkere online
For få handler værktøj online
I dag køber kun 20 procent af forbrugerne deres værktøj på nettet. Det fremgår af en markedsundersøgelse udført af Wilke på vegne af Faisto. Tallet er lavt sammenlignet med onlinehandlens generelle popularitet blandt danskerne. Her svarer nemlig hele 91 procent ja til, at de shopper online.
Resultaterne fra markedsundersøgelsen peger samtidig på, at mangelende vejledning om produkterne afholder cirka halvdelen af de potentielle kunder fra at købe værktøj på nettet. Og kunderne efterlyser mere information, der kan forhindre dem i at begå et fejlkøb.
Læs også: Lemvigh-Müller køber jysk handelsvirksomhed
”Markedsanalyserne fortæller, at der ind til nu har manglet en rendyrket webshop, der kan forene isenkræmmerens gode kundeoplevelse med de åbenlyse fordele, som onlinehandel giver i form af hurtigt overblik over mulighederne samt bekvemmeligheden ved at handle hjemmefra”, fortæller Mads Vangkilde.
På sigt har Lemvigh-Müller høje ambitionerne om at få flere til at handle værktøj online. Men 2018 og 2019 anses som udviklingsår, hvor de forsøger at afprøve, hvad der virker kommercielt.
- EST