Lemvigh-Müller leverer solceller til Grønlands første hybridanlæg
Stål- og teknikgrossisten Lemvigh-Müller har hjulpet med beregninger, dimensionering og levering af solceller til Grønlands første hybridanlæg, der har til formål at sikre mere bæredygtig energi i et arktisk klima.
På Grønland er man i øjeblikket i gang med et forsøgsprojekt, hvor Nordens største hybridanlæg skal hjælpe forsyningsselskabet Nukissiorfiit med at vurdere, om man kan sikre mere bæredygtig energi i et arktisk klima.
Til formålet har stål- og teknikgrossisten Lemvigh-Müller hjulpet med beregninger, dimensionering og levering af solceller til anlægget.
Læs også: Lemvigh Müller leverer overvågning til Rungsted Havn
Med en størrelse på 670 kvadratmeter og 67 vindturbiner er solcelleanlægget, der skal stå i bygden Igaliku, det største af sin slags i Norden, og bliver det en succes, er det planen, at yderligere 60 til 65 anlæg skal bygges.
Og det kan få stor betydning for Grønlands økonomi og energiforbrug, fortæller teamleder hos Lemvigh-Müller Lars Thode, som blandt andet har været med til at beregne anlæggets størrelse:
”Ud over billigere el vil det alt andet lige være til gavn for miljøet, at der bruges mindre diesel, og at der skal transporteres mindre oliebaseret brændstof. Samtidig vil det betyde mindre vedligeholdelse af dieselanlæg, som vil blive aflastet en stor del af året. Det er positivt på flere områder”.
Vil halvere årligt dieselforbrug
Det er forsyningsselskabet Nukissiorfiit, der står bag forsøget på Grønland. Selskabets forventning er, at hybridanlægget ved at kombinere sol, vind og en batteribank vil kunne halvere bygdens årlige dieselforbrug, som er på omkring 55.000 liter, og forlænge levetiden for dieselgeneratoren, som stadig skal bruges, når der hverken er sol eller vind, og batterierne er tømt.
Hos Nukissiorfiit regner man med, at anlægget i hele perioden fra tidlig forår til sen efterår kan producere en væsentlig del af energien fra sol eller vind.
Som det er nu, får de fleste byer og bygder elektricitet fra dieseldrevne el- og kraftværker. På grund af manglende infrastruktur er det nødvendigt at sejle brændstof til mange bygder i Grønland.
Læs også: Næste generation af solceller er på vej
Konsekvensen af dette er, at en kilowatt-time kan koste cirka dobbelt så meget, som man for eksempel betaler i Danmark.
Anlæg skal kunne modstå unikke vindforhold
På grund af det barske klima omkring bygden har det været nødvendigt med et anlæg, der kan modstå kraftig vind, helt op til 60 meter i sekundet eller omkring 215 km/t, fortæller Lars Thode:
”Der er nogle helt unikke vindforhold, så vi har designet og sammensat anlægget, så det kan modstå dobbelt så høj vindhastighed som en orkan og med en levetid på 25 år”.
Selvom hybridanlægget blev sat i drift i juli i år, er det endnu for tidligt at sige, om projektet bliver en succes. Det ved man først, når anlægget har kørt i mindst et år.
Lars Thode fortæller dog, at foreløbige målinger viser, at ydelsen fra anlæggets solcelle-del allerede ligger over det, som projektets beregninger lovede.
- EL