Leverandør tilbyder håndværkere grøn vejledning
Bygma har samlet sit landsdækkende bæredygtighedsteam bestående af regionale bæredygtighedskonsulenter og lokale bæredygtighedsambassadører med henblik på at grundlægge en god indbyrdes vidensdeling. Bygma ønsker at være godt rustet til at imødekomme den store efterspørgsel fra kunder, der ønsker råd og vejledning til det bæredygtige byggeri.
Danmarks største danskejede leverandør af byggematerialer har netop overstået en vigtig milepæl i arbejdet med at gøre bæredygtigt byggeri nemt og overskueligt for håndværkerne. For nylig afholdt klima- og bæredygtighedsdirektøren et større kick off møde, hvor det nye team af regionale bæredygtighedskonsulenter for første gang mødtes med de lokale bæredygtighedsambassadører fra de 62 Bygma-forretninger og de øvrige selskaber i Bygma Gruppen.
”Vi er meget stolte af for første gang at have samlet alle de nøglemedarbejdere, der står klar til at hjælpe vores kunder med at tage grønnere valg i byggeriet”, fortæller Elnaz Ehsani, klima- og bæredygtighedsdirektør hos Bygma, og tilføjer:
”Bæredygtighed er en afgørende faktor for fremtidens byggeri, og vores konsulenter er derfor udstyret med den nødvendige viden og ekspertise til at vejlede og assistere vores kunder i deres stræben efter bedre og mere klimavenlige løsninger”.
Pernille Olesen, Søren Pfeffer Rasmussen og Jackie Jensen er de tre nyansatte bæredygtighedskonsulenter i henholdsvis Nord- og Midtjylland, Fyn og Sydjylland samt Østdanmark. De har alle relevante uddannelsesmæssige baggrunde som civilingeniør og bygningskonstruktør med i bagagen samt efteruddannelser i blandt andet DGNB og Svanemærket byggeri. Således er de godt klædt på til at servicere kunder med personlig vejledning om certificeringer og miljøvaredeklarationer samt at hjælpe dem med at komme i mål med dokumentation af deres certificeringsordninger.
Mens mange kunne forvente, at bæredygtighedskonsulenternes opgaver primært udføres via telefonen, er virkeligheden hos Bygma ganske anderledes. Som noget helt ekstraordinært tager teamet nemlig ud til kundernes byggesager og leverer kyndig vejledning der, hvor der er brug for det. Elnaz Ehsani beskriver den unikke ordning som essentiel for at imødekomme kundernes individuelle behov:
”Vi har en meget nær relation til vores kunder og vi går langt for at give dem den bedste service. Derfor er jeg også stolt af, at vi kan tilbyde sparring og vejledning der, hvor de er”.
I samtlige 62 danske forretninger har Bygma uddannet bæredygtighedsambassadører, som til hverdag står klar til at vejlede kunderne i krav til det ansvarlige byggeri samt valg af produkter og materialer. De tre bæredygtighedskonsulenter kører et tæt samarbejde med deres kollegaer i forretningerne:
”Vores fælles kickoff er startskuddet til en spændende tid. Ambassadørerne kommer til at indgå i et tæt samarbejde med de tre konsulenter og opbygger dermed et ekstraordinært netværk, der giver dem mulighed for nemt at assistere hinanden med råd og vejledning i deres daglige arbejde. Det bliver spændende at opleve, hvordan det samarbejde kommer kunderne til gode”, siger Elnaz Ehsani.
Læs også: Beboere i ejerforening har investeret i ladestandere og grøn fremtid
Kravene til bæredygtighed bliver mere udtalt for alle aktører i byggebranchen, og sidste år lancerede Bygma som de første en digital vidensplatform til håndværkerne, med viden om alt fra klimalov til certificeringsordninger. Det blev fulgt op af en række klima-infomøder, hvor mere end 2.000 kunder deltog.
”Hos Bygma har vi et veldefineret mål om kontinuerligt at styrke vores bæredygtige og grønne profil. Det er en naturlig del af vores virksomhed, og jeg er stolt af, at vi nu tager det til nye højder med vores tre bæredygtighedskonsulenter og i alt 106 bæredygtighedsambassadører, afrunder”, Elnaz Ehsani.
- PiB